منو
 کاربر Online
406 کاربر online
تاریخچه ی: تعاریف جنگ

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-24Lines: 1-25
-تعاریف جنگ 
 !نگرش کلی !نگرش کلی
-این جمله که «تعریف پدیده های علمی از مشکل ترین امور می باشد» د ظاهر منسوب به ارسطوست و چون اختلاف آراء و عقاید در علوم انسانی امری بدیهی است , پس هر دیدگاه به نوعی تعریفی ارائه می نماید .در تعاریف جنگ نیز آراء زیادی دیدهمی شود.
تعریف جنگ از دیدگاه جامعه شناسان :
کنشهای متقابل اجتماعی از ارتباطات متقابل اجتماعی دو یا چند تن از افراد بشر پدیدار می گردد که بر دو نوعند :*
*کنشهای متقابل پیوسته :
نوع اول این
کنشها به همکاری , همانند گردی
* کنشهای متقابل ناپیدسته : />نوع م به رقابت , سبقت , ستیز و کشمکش منجر می شوند.بنابراین «جنگ ستیزة خشن منظمی است که بین دو یا چند اجتماع مستقل می گد.»
*گاستون بوتول : />جنگ مبارزه مسلحانه و خونین بین گروههای سازمان یافته است.
*عقیدة دورکهیم : /
>جنگ یک پدیدة اجتماعی است .زیرا آفرینندة تاریخ است و تمدن می سازد و هم تمدن را از بین می برد , مرزی است که مراحل مهم حوادث تاریخ را از هم جدا می کند.
* عقیدة وبر : /
>او بر خلاف برخی از جامعه شناسان معتقد است که جوامع همواره مجموعه ای هماهنگ نیستند و برای رسیدن به نظم و هماهنگی ناگزیر از نبرد و درگیری اند.وی نبرد یک رابطة اجتماعی بنیادی می انگارد. رابطة اجتماعی نبرد گونه است که از طریق تحمیل اراده یکی از دو طرف درگیری برطرف دیگر ایجاد می گردد.او مبارزه را در همه جا و در تمام صحنه های زندگی اجتماعی می دید , اما حق تقدم را به سیاست خارجی م داد و وحدت ملی را وجه نظر خود قرار می داد.او اعتقاد داشت که سیاست قدرت بین ملتها که جنگها مظهر و نمود ظاهری آنها می باشند , به منزله بازمانده حقایق سپری شده گذشته نیستند , بلکه کلی از مبارزه برای بقا در بین طبقات و ملتها می باشند.
+این جمله که تعریف پدیدههای علمی از مشکلترین امور میباشد، د ظاهر منسوب به ((ارسطو)) است و چون اختلاف آرا و عقاید در ((علوم انسانی)) امری بدیهی است. پس هر دیدگاه به نوعی تعریفی ارائه مینماید. در تعاریف جنگ نیز آرای زیادی دیده میشود.
!تعریف جنگ از دیدگاه جامعه شناسان
*__کنشهای متقابل اجتماعی :__ کنشهای متقابل اجتماعی از ارتباطات متقابل اجتماعی دو یا چند تن از افراد بشر پدیدار میگردد که بر دو نوعند.


**__کنشهای متقابل پیوسته :__ کنشها به عنوان همکاری ، همانند گردی تعبیر می‌شود.
** __کنشهای متقابل ناپیدسته :__ این نوع کنا به رقابت ، سبقت ، ستیز و کشمکش منجر میشوند. بنابراین ((جنگ)) ستیزه خشن منظمی است که بین دو یا چند اجتماع مستقل فاق میفتد.


*__((گاستون بوتول)) :__ جنگ ((مبارزه مسلحانه)) و خونین بین گروههای سازمان یافته است.


*__عقیده ((دورکهیم)) :__
جنگ یک ((پدیده اجتماعی)) است. چ آفریننده ((تاریخ)) است و در عی ای که تمدن میسازد، تمدن را از بین میبرد. به بیان دیگر جنگ مرزی است که مراحل مهم ((حوادث تاریخ)) را از هم جدا میکند.


* __عقیده وبر :__
((وبر)) بر خلاف برخی از ((جامعه شناس|جامعه شناسان)) معتقد است که جوامع همواره مجموعهای هماهنگ نیستند و برای رسیدن به ((نظم)) و هماهنگی ناگزیر از نبرد و درگیری می‌باشند. وی نبرد را یک ((رابطه اجتماعی)) بنیادی میانگارد. رابطه اجتماعی نبرد گونه‌ای است که از طریق تحمیل اراده یکی از دو طرف درگیر بر طرف دیگر ایجاد میگردد.

او مبارزه را در همه جا و در تمام صحنههای ((زندگی اجتماعی)) میدید. اما حق تقدم را به ((سیاست خارجی)) داده و ((وحدت ملی)) را وجه نظر خود قرار میداد. او اعتقاد داشت که سیاست قدرت بین ملتها ، که جنگها مظهر و نمود ظاهری آنها میباشد، به منزله بازمانده حقایق سپری شده گذشته نیستند. بلکه کلی از مبارزه برای بقا در بین طبقات و ملتها میباشند.
 !تعریف جنگ از دیدگاه مردم شناسان  !تعریف جنگ از دیدگاه مردم شناسان
-از نظر آنها جنگ بین کلیه اقوام ابتدایی و در همه نقاط وجود داشته است و به منزلة ابزاری برای حفظ استقلال اجتماعات کوچک و علیه دشمنان به منظور اظهار قدرت سیاسی یا برتری و سلطه بر دیگران به کار رفته است.
تعریف جنگ از دیدگاه فلاسفه یونان :
به طور کلی فلاسفة یونانی اعم از هراکلتیوس و افلاطون و ارسطو جنگ را ابزار مشیت الهی تلقی می کردند , بین بندگان و بردگان تفاوت ماهوی قائل بودند , دولت شهر را قبل از هر چیز سازمانی دفاعی و دژی جمعی می پنداشتند و جنگ را در راه حفظ حدود و ثغر آن را امری ضروری و حتمی می شمردند.
* عقیدة ابن خلدون دربارة جنگ : />او رابطه انسان با انسان را با توجه به تجاوزگری ذاتی انسان تبیین می کند.به نظر وی خوی تجاوزگری تهدیدی برای اصل نظام تعاون و معیشت انسان است.
!عقیدة خواجه نصرالدین طوسی />او عقیده دارد همه انسانها علاقمند به زندگی راحت و بی دغدغه ند , ولی امکانات موجود جوامع محدود است.بنابراین جنگ و درگیریها ناشی از همین ارضای غرایز و نفسانیات بشری است.وبروز چنین شرایطی در جوامع به آنجا می انجامد که تنازع بقا و جنگ به اعماق جامعه کشیده می شود و نسل آدمی در معرض انهدام و انقراض قرار می گیرد.
+از نظر آنها جنگ بین کلیه اقوام ابتدایی و در همه نقاط وجود داشته است و به منزله ابزاری برای حفظ استقلال اجتماعات کوچک ، علیه دشمنان به منظور ((جنگ سیاسی|اظهار قدرت سیاسی)) یا برتری و سلطه بر دیگران بکار رفتهاست.
!تعریف جنگ از دیدگاه فلاسفه یونان
*بطور کلی ((فلاسفه یونانی)) اعم از ((هراکلتیوس)) و ((افلاطون)) و ((ارسطو)) ، جنگ را ابزار مشیت الهی تلقی میکردند. بین بندگان و بردگان تفاوت ماهوی قائل بودند. دولت شهر را قبل از هر چیز ((سازمانی دفاعی)) و دژی جمعی میپنداشتند و جنگ را در راه حفظ حد و رز آن امری ضروری و حتمی میشمردند.


*__عقیده ابن خلدون درباره جنگ :__
ابن خلدون رابطه انسان با انسان را با توجه به تجاوزگری ذاتی انسان تبیین میکند. به نظر وی ((خوی تجاوزگری)) تهدیدی برای ((نظام تعاون|اصل نظام تعاون)) و معیشت انسان است.


*__عقیده خواجه نصرالدین طوسی :__
((خواجه نصرالدین طوسی)) عقیده دارد، همه انسانها علاقمند به زندگی راحت و بی دغدغه هتند. ولی امکانات موجود جوامع محدود است. بنابراین ((جنگ)) و درگیریها ، ناشی از همین ((ارضای غرایز نفسانی|ارضای غرایز و نفسانیات بشری)) است. بروز چنین شرایطی در جوامع به آنجا میانجامد که تنازع بقا و جنگ به اعماق جامعه کشیده شده و نسل آدمی در معرض انهدام و انقراض قرار میگیرد.
!همچنین ببینید
*((ارضای غرایز نفسانی))
*((اهداف جنگ))
*((جنگ سیاسی))
*((جهاد دفاعی))
*((خوی تجاوزگری))
*((پدیده جنگ))
*((علوم انسانی))
*((فلسفه جنگ))
*((مبارزه مسلحانه))

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 16 دی 1383 [04:39 ]   2   حسین خادم      جاری 
 پنج شنبه 03 دی 1383 [12:40 ]   1   حسین خادم      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..