تاریخچه ی:
ذن
تفاوت با نگارش: 2
| + |
| + | |
| + | | |
| + | {picture=honar razmi.jpg} |
| + | |
| + | |
| + | | |
| + | V{maketoc} |
| + | !ذن |
| + | ~~green:ZEN از لغت CHAN که یک واژه چینی است سر ((چشمه)) گرفته و وارد ((زبان انگلیسی)) شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد. ~~ |
- | ~~green:ZEN از لغت CHAN ه یک واژ چینی اس ر ((چشه)) گته و وا ((ان ایی)) ده و فرم ای DYANA (دیانا) می باد. ~~ |
+ | ~~maroon:امروزه " ذن " به عنوان یک ((لغت)) اپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژانی و ((چینی)) و ((انگلیسی)) ر بحر ((تفر)) غوطه ور شد و اندیشید است . " ذن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((ائئیستها)) " و " ((کنفومیونسیتها)) " اصول " ((مهیانا)) " ید آده و بنابر این ((هور)) و بروز ((تمایلات)) یلی نزدیک به " ذن " را می توان پ ز فراهم آمدن " سوتراهی بزرگ اهایانا " در ((چین)) دید که این کار توست ((راهب)) و ((مدرس)) ((هند)) " کومباجیوا " صورت رفت . ~~ |
- | ~~maroon:امروه " ذن " به نو یک ((لغت)) ژاپنی ناخته می شود و منی ن انوع تلفظ های ژاپنی و ((چیی)) و ((انلیی)) ، در بحر ((تفکر)) غوطه و شدن و اندیشیدن است . " ن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((تائئیستها)) " و " ((کنفومیونیتها)) " اصل " ((ماهایاا)) " دی آمده و بنابر این ((ظهور)) روز ((تمایلات)) یلی نزدیک ه " ذن " ا می توان پس ز فراهم آمدن " سوتراهی گ مایاا " در ((چی)) دید که این کار تست ((راهب)) ((مدرس)) ((ند)) " کوماراجیا " صرت گفت . ~~ ~~maroon:ذن تعریی اص و قالبی ندا و نه ((مذهب)) است و نه ((یاضت)) ه فلفه و نه ((رواشناسی)) ولی با این وصف تعاری ن نف ا متفکین ((ماصر)) ((ادبیات)) قل می کنیم . ~~ |
+ | __تاریچه ذن__ ~~maroon:درب پیا شدن و نین ای ((ب)) " ن " ((داستن)) هایی گته و نوته که یرین و یمی تین ن اسان راهی ا " ((بد هیدارا)) " ک در یان اگردا کت " ذن " چهر اخصی داه است . />ا یوگرای بنا گا مکب " ذن " ا بصورت می خوانیم: ~~ |
- | !!!!__~~blue:پروفسور دی _تی _ سوزوکی__ :~~ ~~fuchsia: استاد فلسفه بودائی در دانشگاه اوتانی توکیو ~~ ~~maroon:این استاد که 25 جلد ((کتا)) درباره ی ذن نوشته و به زبان نگلیسی هم منتشر کرده است متجاوز از 90 درصد ادبیات ذن را به تحریر کشیده و به دنیا معرفی نموده است . پروفسور ژاپنی " " را بدینسان توصیف می کند : (ذن عبارت است از رهائی _ ذن یعنی پرورش خود آگاه و ناخود آگاه انسان که ماوراء هر گونه دور اندیشی است ذن یعنی "ماوراء" منطقی زیستن و منطقی اندیشیدن). ~~ |
+ | ble align=left> /> /> {picture=zenmanminiator.jpg} /> | /> /> /> /> انداه الی تصویر [http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_image.php?imageId=101 |410×599] پیک />ter> /> | /> table> |
- | !!!!~~blue:__ وا:__ ~~ ~~fuchsia: و ((یل)) و اتاد داند های مریکا~~ ~~maroon:وی که چدین کا دبره " " نوت ی ((آکامی)) یای مریکا و نی ی گوید : ( یه روی در ا ((رتگاری)) و رهی . یی موعه ای که نان ا ی ها می وان با اتیا زندی نمای " " اس و ات و نه ل و روانشاسی ) . ~~ |
+ | __یگرای (بود هیدام)__ ~~maroon:ب یدارا ، د رحدود سا 520 بعد از میلد از د واد " کانون " ین شد به دربار ((مپراطور))ی بنام " وو " از لیانگ که وادار و حامی پ و پا قص " بودیم " بو راه یت ولی کمت ((فلفه)) " و هیاما " و طرز برخورد شخصی و لی ا تشریفات و ا مپراطور باعث گردید که امپطور از او اخرسند گردد و در نتیج " بد هیدارما " کانتون را ترک گوید . هیدارا س از ترک کاخ امپراطو یکسره ه ((ومه)) ای در ((یات)) " وی " رف و از آن ((تاریخ)) در انزوای خود خیره دیوار شده ، مدتی ا سری کد تا آکه در صومعه مریدی یاف با " هوئی کو " که د ها دومین پیوای " ن " چین د . " د هیدارما " هشتمین انین " بودا " ات و ورود ا از هند به ین چیزی بعید نبود . زیرا " کاماراجیو " پی از سا 400 " بدی ری " از سل 500 وارد چی شد دد و " پاامارتا " در حدود همان الیای که " بود هیدارما " وارد چین شد در دیار " یانگ " بسر می بردند .~~ |
- | !!!!~~blue:__دکتر کرسیی هی :__ ~~ />~~fuchsia:نویس شار و ای انگیسی ~~ />~~maroon:وی که در ((لندن)) ندگی ی د ، ایات مبری مینه ن درد او ی گوید : ( ن ینی نگریت به ر شیئی و جسم و انان بدون کاست ا ارش ای ن و بون افد ر ر واقی ن ... و بد می ازاید : بای انا مفو ن واژه و ((ر)) (()) ش ای یف می کن . ینی ن ر با بار که ف واژه و نم نی ا ه دتی تری و اگو کرد . ) ن تجبه ی ا ولانی که رد اید و ن را ماید . هنانکه می توان ا وضیح اه راه رفتن و نفس کشیدن ین ن کشیدن و راه ن را ه نمود ن را نیز با ی ((وی)) عریف نی تن ک کد .~~ >~~maroon:درباه ن عای یادی وود ارد . ما د تیف یگر هم دا ی نقل می کنیم : ~~ ~~fuchsia: *ن ینی مل گشت ربا به ی و هزارا به اژده . *ن یی مهارت ا ق اب ه ا .~~ |
+ | __ورود ذن به ژاپن__ ~~maroon:مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیه "ایزائی" ((راهب)) "تی تائی" ژانی ه این کور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس وسات ((باشگاه))ه کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع ریزای را به شاگردان آموخت . او باشگا ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد . آورنده ین مکتب هم "((دون))" بو که وی یز باشا زر " یه ی " را بیا گذاشت . ورود " ذن " به ژاپن مدف با دیکتاتوری نمی " یوتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که ینان قدت و حکومت را از دست اشراف رو ب زوال گرفته بودند .
align=left>
{picture=123456.jpg}
|
ین صادف و تقارن تاریخی باعث گردی ک طبقه ظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختن و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تور و ((شجات)) " ساموریی " ا را ی یخت ین بود که از مکتب " ن " یاد گرفد ک ز ((مرگ)) نرند و وقی رس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی کی و جنندگی شان در میدان های بارزه افزوده شد . " بوشیدو " به بارتی دیگر ا کاربرد " ذ " در ((فو نگی)) است و البته حضور رکت " ذ " در ((نگ)) ژای هیچ وه مدود ه " بوشیو " نمی شود بلک ذن ز همن مان روخ و نفوذ خود تقریبا ر بیاری از جب های زدگی دم ژانی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هن)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((ناشی)) ((گکاری)) ، ... ز جمله پدیه هیی هستن که در ژاپن با " ذن " در آمیخت و اه ود را طی کردند . نچه جلب است آنکه پ ا قن هی متوالی هم اینک نیز می بینیم که م " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو ر ژاپن وجود دارد . چیز عمده و الب توهی که ه سه " ذن " مشترکا م دارند " راقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت ای متوالی می نشینند و همیت زیادی ه وضعیت صحیح نن قالند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند . ر " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " م رخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای ادی شخصی ب نوان " مراقبه " فده می شود که منند : ((تیر اندازی با کم)) _ ((مشی زی)) _ ((ویتس)) ک ه عنوان راه های نفته ((تجرب)) " ن " می د . >هم اینک " ذن " در باگاه هی ژاپن ه عده زیای " ذ گا " تعلیم داده می ود و کانی که مایلند به درج استی ین مکتب د یاد باید دد 30 سال زحمت بکشند . لبته ممکن ست کسانی 30 ل تلاش و زحمت خد را م بکشند ، اا به رجه استادی نیل نشوند و همچنان در "صمعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه هند . پیان کلام آنکه نگاهی تاریخ ذن نشان می دهند که الب بزرگان این مکتب ، ((شار)) یا نق یا ی مل بر فلفه ی منوع وه ا .~~ |
- | !!~~green:تریخه ~~ ~~maroon:باه ا شن و بنیان گای ((کتب)) " ذن " ((استان)) هایی فت و نوته شده ه ویری یمی ین ن داستن اهبی ات نام " ((ود هیاا)) " ک ر میان شاگا مکتب " ذن " ره شای داه ست . ا م بیوگفی بنیان گا مکتب " ن " ر و اص ی ونی: ~~ |
+ | ! نقطه کم ~~maroon:مک ذن نه ((مذهب)) ات نه لسفه نه وانشنسی ، نه ریاضیات و نه هیچ نوع علم دیگ ا این بیل ... ذن نمونه ی است از آنچه بشر برای رهایی از قیو روحی و فکری و مغزی جستج می کند و نمونه یگری است از آنچه در هند و ین به عون طری رسازی قید و بند ه شناخته شده است . ن چیی است شبیه "((تاوتیسم))" _ انتا _ و ((یوگ)) ولی هیچ کدام اینها نی نیست . الا برای ذ عریف ((صریح)) قطعی و مطلق نمی توان یاف . ما از حاظ تاریخی می توان به ذن به عان سرانجام و نقطه کمال و و درا فهنگ هنی و چینی نگریست . بیر چینی است ا هنی ... این مکتب 12 قن در فرهنگ چین یشه ونده و فنگ ژانی یز فریننده ترین و هترین نقش ها را ایا کرده است. ~~ |
- | !!!~~orange:بیگرافی (و یدرما)~~ ~~maroon:بود هیدارما رو ا 520 بد از یلاد ا هد وارد " کانون " چین و ه ربر ((را))ی نام " " ا یانگ که هادا و امی پر ا ص " بدیس " ود راه یفت ی ک و ((ل)) " بو هیدارم " و رز رد و لی تریفا ب مپرا با رید که راو ا و سند گردد نیه " ود یدارما " کانتو را ک گوید . ود یارما پ ا رک کا ارطر یکره ((م)) ای در ((ایالت)) " ی " فت و ن ((اری)) ر انوای خود یه ر دیار ده می را پری کد ت نکه ر صو مریدی یافت ا " هوی و " که ب ها دوین یوای " ن " در چین د . " و یدارا " می انی " بودا " است ورد او هن ب چی چیی ید نبو . ی " کااایو " یش از ا 400 " دی ی " از س 500 ارد چین ند و " پامارا " د دود هما سالیانی که " یدار " وارد چی د ر دیار " لیاگ " ب ی رند .~~ |
+ | !ختصری عاید ن گرایان ~~maroon:برای نکه ن ر ه خوی شناسی بید از عاید ذن گراین ه وئیم : ذن اعتقاد دارد که انان باید همه چیز بدون نکه چیی ب ا یاید ی از آنها کم اید ، نگاه کن . یعی اینکه هه چیز را بایستی بدون اینکه ز خود رزش بیشتر بدان بدهیم یا چیزی از ارزش آ ک نماییم گه کنیم . ب عبارت دیگر انسا ذهن ود را بایتی چا کن ک ین واقعیت یت را بیند و ار و رزش هیی ر ک دان می چد ، دور یزد . مکت "ذن" دور کردن افکا چبید به هن و مرکز ، ا ساسی بشما می یند . ر ین مکتب همچنین "زیست در حال گترده" توه زیای مذول ی گ . معنی زیستن در حال گسترده م ین ست توانئی ر حس کدن زدگی در زمان حال یعنی یک توانائی و تسلط و درت که آدمی "حال" را کند و گذشته و آینده نواند "زدگی ال" را حت شعا قار دهد . ا ای نر " گرایان" و مکب دیرینه ر عم انشناسی و ((روانکاوی)) استفاده ای گفتی می شود و لف "یستن ر حال گسترده" بسیری ((یماران وانی)) مورد ((ملجه)) و رمان قار می یرد چرا که ((زیستن)) در ال گسترده ه انسان اعم بیمار و غیر بیمار رامش می خشد . در مکت "ن" کر و کش حرکت امری است کلا ضرری و هنر جوی "ن" یا "ذن را" و "رهرو" بیتی کار کند و از ریاضت کشی ای آنچانی ودداری و پهیز نماید . در این مکب استاد مقم وایی دارد ایضا ارشاد هنمایی ای ستادان ... یرا دست یابی ب کمال "ذن" بدون استاد تقریبا امری است حال و غیر مکن . با وو اینکه "ذن" ا مکتب "تحل ناهای" تصیف رده اد ینی ول انسانی در مکتب ذن به صو یکفه و ناگانی اث می شو _ لی باز هم ن گرایا تد به احل لازمی هسد ک شاگردان و رهرو متب ذ باید آن مح ا طی میند . />ا مله این مرحل پاسخ ددن ردان به معما ا و سوالاتی است که استاد مرح ی کند و رو و شاگرد وظیه ارد که ا تفکر در اطراف معما ها و مسائل مطروحه جواب کافی و وای به . ~~
!ینک هی مربط *((ذن در هنرهای رزمی)) |
- | !!!~~orange:ورود ذن به ژاپن~~ | |
- | | |
- | ~~maroon:مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیله "ایزائی" ((راهب)) "تین تائی" ژاپنی به این کشور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس موسسات و ((باشگاه))ها کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع رینزائی را به شاگردان آموخت . او باشگاه ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد . | |
- | آورنده این مکتب هم "((دوژن))" بود که وی نیز باشگاه بزرگ " ایهی جی " را بنیان گذاشت . | |
- | ورود " ذن " به ژاپن مصادف با دیکتاتوری نظامی " یورتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که اینان قدرت و حکومت را از دست اشراف رو به زوال گرفته بودند . | |
- | این تصادف و تقارن تاریخی باعث گردید که طبقه نظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختند و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تهور و ((شجاعت)) " سامورایی " ها را پی ریخت این بود که از مکتب " ذن " یاد گرفتند که از ((مرگ)) نترسند و وقتی ترس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی باکی و جنگندگی شان در میدان های مبارزه افزوده شد . | |
- | " بوشیدو " به عبارتی دیگر اصل کاربرد " ذن " در ((فنون جنگی)) است و البته حضور و شرکت " ذن " در ((فرهنگ)) ژاپنی به هیچ وجه محدود به " بوشیدو " نمی شود بلکه ذن از همان زمان رسوخ و نفوذ خود تقریبا در بسیاری از جنبه های زندگی مردم ژاپنی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هنر)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((نقاشی)) ، ((گلکاری)) ، و ... از جمله پدیده هایی هستند که در ژاپن با " ذن " در آمیخته و راه خود را طی کردند . | |
- | آنچه جالب است آنکه پس از قرن های متوالی هم اینک نیز می بینیم که هم " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو در ژاپن وجود دارد . چیز عمده و جالب توجهی که هر سه " ذن " مشترکا با هم دارند " مراقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت های متوالی می نشینند و اهمیت زیادی به وضعیت صحیح نشستن قائلند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند . | |
- | در " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " هم برخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای عادی شخصی به عنوان " مراقبه " استفاده می شود که مانند : ((تیر اندازی با کمان)) _ ((شمشیر زنی)) _ ((جوجیتسو)) که به عنوان راه های نهفته ((تجربه)) " ذن " می باشد . | |
- | هم اینک " ذن " در باشگاه های ژاپن به عده زیادی " ذن گرا " تعلیم داده می شود و کسانی که مایلند به درجه استادی این مکتب دست یابند باید حدود 30 سال زحمت بکشند . | |
- | البته ممکن است کسانی 30 سال تلاش و زحمت خود را هم بکشند ، اما به درجه استادی نایل نشوند و همچنان در "صومعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه دهند . | |
- | پایان کلام آنکه نگاهی به تاریخ ذن نشان می دهند که اغلب بزرگان این مکتب ، ((شاعر)) یا نقاش یا حتی مسلط بر فلسفه های متنوع بوده اند .~~ | |