/> /> /> /> />
table>


    
 منو
 صفحه های تصادفی
عوامل و آثار اخلاص
اشتها
جوشکاری به روش نقطه جوش
سیلیکن
معماری چند لایه نرم افزار
شیوه علی عمادالدوله در جلب سپاهیان
مهبانگ
بافت
خرچنگ دریایی رنگ سنگی
کارمندان قضایی در سازمان دادرسی ساسانیان
 کاربر Online
678 کاربر online
تاریخچه ی: ذن

تفاوت با نگارش: 2

Lines: 1-50Lines: 1-77
 +
 +
 +
 +{picture=honar razmi.jpg}
 +
 +
 +
 +V{maketoc}
 +!ذن
 +~~green:ZEN از لغت CHAN که یک واژه چینی است سر ((چشمه)) گرفته و وارد ((زبان انگلیسی)) شده و در فرم اصلی DYANA (دیانا) می باشد. ~~
-~~green:ZEN از لغت CHAN ه یک واژ چینی اس ر ((چشه)) گته و وا ((ان ایی)) ده و فرم ای DYANA (دیانا) می باد. ~~ +~~maroon:امروزه " ذن " به عنوان یک ((لغت)) اپنی شناخته می شود و معنی آن در انواع تلفظ های ژانی و ((چینی)) و ((انگلیسی)) ر بحر ((تفر)) غوطه ور شد و اندیشید است . " ذن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((ائئیستها)) " و " ((کنفومیونسیتها)) " اصول " ((مهیانا)) " ید آده و بنابر این ((هور)) و بروز ((تمایلات)) یلی نزدیک به " ذن " را می توان پ ز فراهم آمدن " سوتراهی بزرگ اهایانا " در ((چین)) دید که این کار توست ((راهب)) و ((مدرس)) ((هند)) " کومباجیوا " صورت رفت . ~~
-~~maroon:امروه " ذن " به نو یک ((لغت)) ژاپنی ناخته می شود و منی ن انوع تلفظ های ژاپنی و ((چیی)) و ((انلیی)) ، در بحر ((تفکر)) غوطه و شدن و اندیشیدن است . " ن " بر اثر برخورد ((جهان بینی)) " ((تائئیستها)) " و " ((کنفومیونیتها)) " اصل " ((ماهایاا)) " دی آمده و بنابر این ((ظهور)) روز ((تمایلات)) یلی نزدیک ه " ذن " ا می توان پس ز فراهم آمدن " سوتراهی گ مایاا " در ((چی)) دید که این کار تست ((راهب)) ((مدرس)) ((ند)) " کوماراجیا " صرت گفت . ~~
~~maroon:
ذن تعریی اص و قالبی ندا و نه ((مذهب)) است و نه ((یاضت)) ه فلفه و نه ((رواشناسی)) ولی با این وصف تعاری ن نف ا متفکین ((ماصر)) ((ادبیات)) قل می کنیم . ~~
+__تاریچه ذن__
~~mar
oon:درب پیا شدن و نین ای ((ب)) " ن " ((داستن)) هایی گته و نوته که یرین و یمی تین ن اسان راهی ا " ((بد هیدارا)) " ک در یان اگردا کت " ذن " چهر اخصی داه است . />ا یوگرای بنا گا مکب " ذن " ا بصورت می خوانیم: ~~
-!!!!__~~blue:پروفسور دی _تی _ سوزوکی__ :~~
~~fuchsia: استاد فلسفه بودائی در دانشگاه اوتانی توکیو ~~
~~maroon:این استاد که 25 جلد ((کتا)) درباره ی ذن نوشته و به زبان نگلیسی هم منتشر کرده است متجاوز از 90 درصد ادبیات ذن را به تحریر کشیده و به دنیا معرفی نموده است .
پروفسور ژاپنی " " را بدینسان توصیف می کند :
(ذن عبارت است از رهائی _ ذن یعنی پرورش خود آگاه و ناخود آگاه انسان که ماوراء هر گونه دور اندیشی است ذن یعنی "ماوراء" منطقی زیستن و منطقی اندیشیدن). ~~
+ble align=left> />

{picture=zenmanminiator.jpg} />
/>

انداه الی تصویر [http://217.218.177.31/mavara/mavara-browse_image.php?imageId=101
|410×599] پیک />ter> />
-!!!!~~blue:__ وا:__ ~~
~~fuchsia: و ((یل)) و اتاد داند های مریکا~~
~~maroon:
وی که چدین کا دبره " " نوت ی ((آکامی)) یای مریکا و نی ی گوید :
( یه روی در ا ((رتگاری)) و رهی . یی موعه ای که نان ا ی ها می وان با اتیا زندی نمای " " اس و ات و نه ل و روانشاسی ) . ~~
+__یگرای ود هیدام)__
~~maroon:ب یدارا ، د رحدود سا 520 بعد از میلد از د واد " کانون " ین شد به دربار ((مپراطور))ی بنام " وو " از لیانگ که وادار و حامی پ و پا قص " بودیم " بو راه یت ولی کمت ((فلفه)) " و هیاما " و طرز برخورد شخصی و لی ا تشریفات و ا مپراطور باعث گردید که امپطور از او اخرسند گردد و در نتیج " بد هیدارما " کانتون را ترک گوید .
هیدارا س از ترک کاخ امپراطو یکسره ه ((ومه)) ای در ((یات)) " وی " رف و از آن ((تاریخ)) در انزوای خود خیره دیوار شده ، مدتی ا سری کد تا آکه در صومعه مریدی یاف با " هوئی کو " که د ها دومین پیوای " ن " چین د .
"
د هیدارما " هشتمین انین " بودا " ات و ورود ا از هند به ین چیزی بعید نبود . زیرا " کاماراجیو " پی از سا 400 " بدی ری " از سل 500 وارد چی شد دد و " پاامارتا " در حدود همان الیای که " بود هیدارما " وارد چین شد در دیار " یانگ " بسر می بردند .~~
-!!!!~~blue:__دکتر کرسیی هی :__ ~~ />~~fuchsia:نویس شار و ای انگیسی ~~ />~~maroon:وی که در ((لندن)) ندگی ی د ، ایات مبری مینه ن درد او ی گوید :
( ن ینی نگریت به ر شیئی و جسم و انان بدون کاست ا ارش ای ن و بون افد ر ر واقی ن ... و بد می ازاید : بای انا مفو ن واژه و ((ر)) (()) ش ای یف می کن . ینی ن ر با بار که ف واژه و نم نی ا ه دتی تری و اگو کرد . )
ن تجبه ی ا ولانی که رد اید و ن را ماید . هنانکه می توان ا وضیح اه راه رفتن و نفس کشیدن ین ن کشیدن و راه ن را ه نمود ن را نیز با ی ((وی)) عریف نی تن ک کد .~~
>~~maroon:
درباه ن عای یادی وود ارد . ما د تیف یگر هم دا ی نقل می کنیم : ~~
~~fuchsia:
*
ن ینی مل گشت ربا به ی و هزارا به اژده .
*ن یی مهارت ا ق اب ه ا .~~
+__ورود ذن به ژاپن__

~~maroon:م
کتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیه "ایزائی" ((راهب)) "تی تائی" ژانی ه این کور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس وسات ((باشگاه))ه کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع ریزای را به شاگردان آموخت . او باشگا ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد .
آور
نده ین مکتب هم "((دون))" بو که وی یز باشا زر " یه ی " را بیا گذاشت .
ورود " ذن " به ژاپن
مدف با دیکتاتوری نمی " یوتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که ینان قدت و حکومت را از دست اشراف رو ب زوال گرفته بودند .
align=left>

{picture=123456.jpg}

ین صادف و تقارن تاریخی باعث گردی ک طبقه ظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختن و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تور و ((شجات)) " ساموریی " ا را ی یخت ین بود که از مکتب " ن " یاد گرفد ک ز ((مرگ)) نرند و وقی رس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی کی و جنندگی شان در میدان های بارزه افزوده شد .
" بوش
یدو " به بارتی دیگر ا کاربرد " ذ " در ((فو نگی)) است و البته حضور رکت " ذ " در ((نگ)) ژای هیچ وه مدود ه " بوشیو " نمی شود بلک ذن ز همن مان روخ و نفوذ خود تقریبا ر بیاری از جب های زدگی دم ژانی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هن)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((ناشی)) ((گکاری)) ، ... ز جمله پدیه هیی هستن که در ژاپن با " ذن " در آمیخت و اه ود را طی کردند .
نچه جلب است آنکه پ ا قن هی متوالی هم اینک نیز می بینیم که م " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو ر ژاپن وجود دارد . چیز عمده و الب توهی که ه سه " ذن " مشترکا م دارند " راقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت ای متوالی می نشینند و همیت زیادی ه وضعیت صحیح نن قالند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند .
ر " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " م رخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای ادی شخصی ب نوان " مراقبه " فده می شود که منند : ((تیر اندازی با کم)) _ ((مشی زی)) _ ((ویتس)) ک ه عنوان راه های نفته ((تجرب)) " ن " می د .
>هم اینک " ذن " در باگاه هی ژاپن ه عده زیای " ذ گا " تعلیم داده می ود و کانی که مایلند به درج استی ین مکتب د یاد باید دد 30 سال زحمت بکشند .
لبته ممکن ست کسانی 30 ل تلاش و زحمت خد را م بکشند ، اا به رجه استادی نیل نشوند و همچنان درمعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه هند .
پیان کلام آنکه نگاهی تاریخ ذن نشان می دهند که الب بزرگان این مکتب ، ((شار)) یا نق یا ی مل بر فلفه ی منوع وه ا .~~
-!!~~green:تریخه ~~
~~maroon:باه ا شن و بنیان گای ((کتب)) " ذن " ((استان)) هایی فت و نوته شده ه ویری یمی ین ن داستن اهبی ات نام " ((ود هیاا)) " ک ر میان شاگا مکتب " ذن " ره شای داه ست .
ا م بیوگفی بنیان گا مکتب " ن " ر و اص ی ونی: ~~
+! نقطه کم
~~maroon:مک ذن نه ((مذهب)) ات نه لسفه نه وانشنسی ، نه ریاضیات و نه هیچ نوع علم دیگ ا این بیل ... ذن نمونه ی است از آنچه بشر برای رهایی از قیو روحی و فکری و مغزی جستج می کند و نمونه یگری است از آنچه در هند و ین به عون طری رسازی قید و بند ه شناخته شده است .
ن چیی است شبیه "((تاوتیسم))" _ انتا _ و ((یوگ)) ولی هیچ کدام اینها نی نیست . الا برای ذ عریف ((صریح)) قطعی و مطلق نمی توان یاف . ما از حاظ تاریخی می توان به ذن به عان سرانجام و نقطه کمال و و درا فهنگ هنی و چینی نگریست .
بیر چینی است ا هنی ...
این
مکتب 12 قن در فرهنگ چین یشه ونده و فنگ ژانی یز فریننده ترین و هترین نقش ها را ایا کرده است. ~~
-!!!~~orange:بیگرافی (و یدرما)~~
~~maroon:بود هیدارما رو ا 520 بد از یلاد ا هد وارد " کانون " چین و ه ربر ((را))ی نام " " ا یانگ که هادا و امی پر ا ص " بدیس " ود راه یفت ی ک و ((ل)) " بو هیدارم " و رز رد و لی تریفا ب مپرا با رید که راو ا و سند گردد نیه " ود یدارما " کانتو را ک گوید .
ود یارما پ ا رک کا ارطر یکره ((م)) ای در ((ایالت)) " ی " فت و ن ((اری)) ر انوای خود یه ر دیار ده می را پری کد ت نکه ر صو مریدی یافت ا " هوی و " که ب ها دوین یوای " ن " در چین د .
"
و یدارا " می انی " بودا " است ورد او هن ب چی چیی ید نبو . ی " کااایو " یش از ا 400 " دی ی " از س 500 ارد چین ند و " پامارا " د دود هما سالیانی که " یدار " وارد چی د ر دیار " لیاگ " ب ی رند .~~
+!ختصری عاید ن گرایان
~~maroon:برای نکه ن ر ه خوی شناسی بید از عاید ذن گراین ه وئیم :
ذن اعتقاد د
ارد که انان باید همه چیز بدون نکه چیی ب ا یاید ی از آنها کم اید ، نگاه کن . یعی اینکه هه چیز را بایستی بدون اینکه ز خود رزش بیشتر بدان بدهیم یا چیزی از ارزش آ ک نماییم گه کنیم . ب عبارت دیگر انسا ذهن ود را بایتی چا کن ک ین واقعیت یت را بیند و ار و رزش هیی ر ک دان می چد ، دور یزد .
مکت "ذن" دور کردن افکا چبید به هن و مرکز ، ا ساسی بشما می یند . ر ین مکتب همچنین "زیست در حال گترده" توه زیای مذول ی گ . معنی زیستن در حال گسترده م ین ست توانئی ر حس کدن زدگی در زمان حال یعنی یک توانائی و تسلط و درت که آدمی "حال" را کند و گذشته و آینده نواند دگی ال" را حت شعا قار دهد . ا ای نر " گرایان" و مکب دیرینه ر عم انشناسی و ((روانکاوی)) استفاده ای گفتی می شود و لف "یستن ر حال گسترده" بسیری ((یماران وانی)) مورد ((ملجه)) و رمان قار می یرد چرا که ((زیستن)) در ال گسترده ه انسان اعم بیمار و غیر بیمار رامش می خشد .
در مک
ت "ن" کر و کش حرکت امری است کلا ضرری و هنر جوی "ن" یا "ذن را" و هرو" بیتی کار کند و از ریاضت کشی ای آنچانی ودداری و پهیز نماید . در این مکب استاد مقم وایی دارد ایضا ارشاد هنمایی ای ستادان ... یرا دست یابی ب کمال "ذن" بدون استاد تقریبا امری است حال و غیر مکن .
ب
ا وو اینکهن" ا مکتب "تحل ناهای" تصیف رده اد ینی ول انسانی در مکتب ذن به صو یکفه و ناگانی اث می شو _ لی باز هم ن گرایا تد به احل لازمی هسد ک شاگردان و رهرو متب ذ باید آن مح ا طی میند . />ا مله این مرحل پاسخ ددن ردان به معما ا و سوالاتی است که استاد مرح ی کند و رو و شاگرد وظیه ارد که ا تفکر در اطراف معما ها و مسائل مطروحه جواب کافی و وای به . ~~

!
ینک هی مربط
*((ذ
ن در هنرهای رزمی))
-!!!~~orange:ورود ذن به ژاپن~~ 
-  
-~~maroon:مکتب ذن "رینزائی" در سال 1911 بوسیله "ایزائی" ((راهب)) "تین تائی" ژاپنی به این کشور آورده شد . این راهب تحت حمایت امپراطور شروع به تاسیس موسسات و ((باشگاه))ها کرده ، مکتب "ذن" منتها از نوع رینزائی را به شاگردان آموخت . او باشگاه ها را در شهر های ((کیوتو)) و ((کاما کورا)) بنیاد نهاد . مکتب "ذن" از نوع "سوتو" هم در سال 1227 وارد ژاپن شد .  
-آورنده این مکتب هم "((دوژن))" بود که وی نیز باشگاه بزرگ " ایهی جی " را بنیان گذاشت .  
-ورود " ذن " به ژاپن مصادف با دیکتاتوری نظامی " یورتیومو " و پیروان ((سامورائی)) اش بود که اینان قدرت و حکومت را از دست اشراف رو به زوال گرفته بودند .  
-این تصادف و تقارن تاریخی باعث گردید که طبقه نظامی سامورائی ها پیدا شد و ((رشد)) یافت و سامورائی ها هم مکتب " ذن " را مورد مورد توجه قرار داده و فلسفه سامورائی و ذن را درهم آمیختند و روش خاص "((زیست))" بوجود آوردند بنام " بوشیدو " اما آنچه که اصل و ((اساس)) تهور و ((شجاعت)) " سامورایی " ها را پی ریخت این بود که از مکتب " ذن " یاد گرفتند که از ((مرگ)) نترسند و وقتی ترس از مرگ را از دست دادند بر تهور و بی باکی و جنگندگی شان در میدان های مبارزه افزوده شد .  
-" بوشیدو " به عبارتی دیگر اصل کاربرد " ذن " در ((فنون جنگی)) است و البته حضور و شرکت " ذن " در ((فرهنگ)) ژاپنی به هیچ وجه محدود به " بوشیدو " نمی شود بلکه ذن از همان زمان رسوخ و نفوذ خود تقریبا در بسیاری از جنبه های زندگی مردم ژاپنی وارد شده است . ((ورزش)) ، ((هنر)) ، ((معماری)) ، ((شعر)) ، ((نقاشی)) ، ((گلکاری)) ، و ... از جمله پدیده هایی هستند که در ژاپن با " ذن " در آمیخته و راه خود را طی کردند .  
-آنچه جالب است آنکه پس از قرن های متوالی هم اینک نیز می بینیم که هم " ذن " رینزائی و هم " ذن " سوتو " هر دو در ژاپن وجود دارد . چیز عمده و جالب توجهی که هر سه " ذن " مشترکا با هم دارند " مراقبه نشسته " یا " ذا _ذن" است. آنها ساعت های متوالی می نشینند و اهمیت زیادی به وضعیت صحیح نشستن قائلند و نیز به قرار گرفتن صحیح بدن و طرز ((تنفس)) صحیح ارزش فراوانی می دهند .  
-در " ذن " ژاپن انسان به طور تصادفی با نوعی " ذن " هم برخورد می کند که بیشتر روی " ذا _ ذن " تاکید نمی کند و بلکه بیشتر از کارهای عادی شخصی به عنوان " مراقبه " استفاده می شود که مانند : ((تیر اندازی با کمان)) _ ((شمشیر زنی)) _ ((جوجیتسو)) که به عنوان راه های نهفته ((تجربه)) " ذن " می باشد .  
-هم اینک " ذن " در باشگاه های ژاپن به عده زیادی " ذن گرا " تعلیم داده می شود و کسانی که مایلند به درجه استادی این مکتب دست یابند باید حدود 30 سال زحمت بکشند .  
-البته ممکن است کسانی 30 سال تلاش و زحمت خود را هم بکشند ، اما به درجه استادی نایل نشوند و همچنان در "صومعه" در صف ذن گرایان ، تلاش خود را برای وصول به مقصود و مقصد ادامه دهند .  
-پایان کلام آنکه نگاهی به تاریخ ذن نشان می دهند که اغلب بزرگان این مکتب ، ((شاعر)) یا نقاش یا حتی مسلط بر فلسفه های متنوع بوده اند .~~ 

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 یکشنبه 26 تیر 1384 [15:39 ]   14   مهدی رضی      جاری 
 یکشنبه 12 تیر 1384 [14:11 ]   13   مهدی رضی      v  c  d  s 
 یکشنبه 12 تیر 1384 [14:03 ]   12   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:52 ]   11   بابک خسروشاهی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:50 ]   10   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:36 ]   9   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [11:11 ]   8   مهدی رضی      v  c  d  s 
 شنبه 11 تیر 1384 [09:47 ]   7   مهدی رضی      v  c  d  s 
 پنج شنبه 09 تیر 1384 [20:18 ]   6   مهدی رضی      v  c  d  s 
 چهارشنبه 25 خرداد 1384 [07:20 ]   5   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [21:09 ]   4   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [20:55 ]   3   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [20:44 ]   2   مهدی رضی      v  c  d  s 
 سه شنبه 24 خرداد 1384 [07:40 ]   1   مهدی رضی      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..