عملیات احداث اولین سد لاستیکی در سال 1958 در شهر لسآنجلس توسط شرکت بریجستون انجام و هماکنون بیش از 4 هزار سد لاستیکی در دنیا احداث شده است. کشورهای ژاپن ، چین و آمریکا نیز به ترتیب دارای بیشترین تعداد سد لاستیکی در دنیا هستند. کاربردهای متعددی برای سدهای لاستیکی میتوان متصور شد که از آن جمله میتوان به انحراف آب اراضی کشاورزی ، افزایش ارتفاع سدهای بتونی ، استفاده به جای دریچههای فولادی ، جداسازی آب شور از شیرین در مواقع فروکش کردن آب در رودخانههای ساحلی ، تغییر سطح آب در کشتیرانی و بالا آوردن سطح آب در رودهای کم آب به منظور پمپاژ اشاره کرد.
متاسفانه تاکنون سدهای احداث شده در کشورما ، محدود به استفاده جهت مصارف کشاورزی بوده است.
محاسن سدهای لاستیکی در مقایسه با سایر سدها را میتوان در ایجاد تغییرات کمتر در رودخانه ، جلوگیری از رسوب گذاری و افزایش ظرفیت بستر رودخانه با خوابیدن لاستیک در مواقع سیلابی و پرآبی و طول عمر مفید بالا ، کوتاه بودن زمان اجرا و مقاومت بالا نسبت به عوامل زیستمحیطی و شیمیایی آب عنوان کرد.
از جمله ضعفهای سدهای لاستیکی نسبت به سدهای بتونی آزاد ، در مقابل اشیای تیز و برنده ، پیچیدگی و حساسیت بیشتر تشکیلات نگهداری و بهرهبرداری از این سدها میباشد. در بررسی معایب سدهای لاستیکی ، ضعف در مقابل نور خورشید و محدودیت استفاده در مناطق گرم و خشک قابل ملاحظه است.
ارتفاع این سدها در کشورهای مختلف جهان در حدود هشت متر بوده و پیشبینی میشود تا ارتفاع 10 متر نیز چنین سدهایی ساخته شود ، اما در حال حاضر معمولا با ارتفاع دو تا شش متر طراحی و ساخته میشوند.
اما به گفته کارشناسان ، محدودیتی در طول ساخت سدهای لاستیکی وجود ندارد، اما در مسیر رودخانههای با عرض زیاد - مثلا یک کیلومتر - با احداث پایههای بتنی و تبدیل عرض رودخانه به تعداد مناسب دهانه ، در هر دهانه یک بند لاستیکی ساخته میشود و از این رو محدودیت عرض رودخانه از بین میرود.
به نقل از: ISNA
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!