هندسه اقليدسي، براي دو هزار سال يكي از ستون هاي استوار رياضيات بود كه بيانگر سه بعدي بودن فضا است. علاوه بر اين، در اين هندسه فضاي سه بعدي مذكورتخت است(در فضاي تخت، كوتاه ترين فاصله بين دو نقطه، يك خط راست است و اين موضوع امكان انحنا دار بودن فضا، مانند سطح يك كره را منتفي مي كند). احتمالا كتاب اصول اقليدس، تاثيرگذارترين كتاب تاريخ علم بوده است وپوياترين مغزهاي تمدن براي دو هزار سال، در برابر زيبايي و سحر كلام هندسه اين كتاب، در تحير بوده اند. اين هندسه شايد بيش از حد موفق بود و در طول قرون جايگاهي نزديك به يك مذهب پيدا كرده بود. هر كسي كه جرات به خرج داده و فضاي انحنا دار و پيامد، آن ابعاد بالاتر را مطرح مي كرد، مورد تكفير قرار مي گرفت. براي نسل هاي متمادي، دانش آموزان با اصول هندسه اقليدوسي كلنجار رفته اند: اينكه محيط يك دايره برابر حاصل ضرب قطر آن در عدد است و مجموع زواياي داخلي يك مثلث 180 درجه است. اما چرا شكل هاي هندسي مسطح و ايده ال اقليدسي را در هيچ جاي طبيعت نمي توان مشاهده كرد. رشته كوهها، امواج اقيانوس ها، ابرها، گرداب ها و ... شكل هاي دايره اي، مثلثي و مربعي كامل نيستند بلكه اشياء منحني هستند كه به روش هاي بيشماري، خميده و پيچيده شده اند. زمان انقلاب فرا رسيده بود، اما چه كسي هدايت آن را در دست مي گرفت و چه چيزي مي توانست جايگزين هندسه قديمي گردد؟
از نظر ريمان تنها با محدود كردن خود به سطوح تخت، مي توان از هندسه اقليدسي دفاع كرد و با ورود به دنياي سطوح انحنادار اين هندسه عملا غلط از آب در مي آيد بخصوص در مقايسه با دنيا و تنوع غني آن ، فاقد خلاقيت و نوزايي است.
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!