منو
 کاربر Online
574 کاربر online
 : هنر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه هنر 3 ستاره ها ارسال ها: 252   در :  دوشنبه 25 آبان 1388 [12:37 ]
  نگاه شرقی در فیلم کوتاه
 

تصویر

در غرب تعریف‌ها همراه با تکنیک و فناورى ارائه شده است و هر تعریفى فراخور فناورى تازه متولد شده در سطح و شکل محیطى آن طرح شده است. آنچه تعریف ما را از غرب در پایان قرن 20 و آغاز سال 2001 متمایز مى‌نماید، درون‌نگرى وگاه ماورا دیدن اشیا و پیرامون است. تعمیم وگسترش چنین نگاهى خود را در تعریف هنرهاى گوناگون در شرق نمایان مى‌سازد .
اگر سینماى امروزین ما در سطح جهان مطرح شده است، به واسطه دریافت و ارائه چنین تعریفى از محیط و زندگى اجتماعى در سینماست. پذیرش این دریافت مربوط به یک قرن یا چند قرن پیش نیست. ریشه آن را باید در نیاکان جستجو کرد. اگر یکه‌تازى‌هاى اقوام متجاوز به ایران را در نظر بگیریم، آنچه توانست ایران را در مقابل این یورش‌ها نجات بخشد و مغبون دشمن نگردد و تبعات هجوم جدید را در خود حل نماید و مى‌توانیم امروز در آستانه قرن 21 به آن ببالیم همان شاخص روش دیدن است که خود را در زندگانى پنهانى و درونى ما جاى داده و باعث شده است هر عامل فناورى مدرن را از صافى آن عبور دهیم.
هرچند معبرهاى این صافى نباید آنقدر تنگ باشد که از مدرنیسم دور بمانیم و نتوانیم میان سنت ومدرنیسم، هماهنگى به‌وجودآوریم.درونى دیدن اشیا تعریفى ماورا دیدن به ما ارائه مى‌دهد و این شکل نگاه کردن توام با کنکاش به اشیا و محیط باعث مى‌شود فیلمساز با ارائه نمادها با تعریف جدید از سطح به عمق موضوع پیش رفته و تصور غیرقابل دیدن را د رمعرض دید همگان قرار دهد، یا اینکه روش جدید یا زاویه نوینى براى دریافت و کشف حقیقت ارائه نماید، با آگاهى از اینکه فیلم کوتاه به غیر از تعریف فیزیکى آن در هر فرهنگ شاخصه‌هاى خاص خود را داراست، اما این‌گونه دید را مى‌توان به‌عنوان مهمترین عامل تمایز تعریف میان فیلم کوتاه در غرب و ایران زمین نامید.

منوچهر اکبرلو

  امتیاز: 0.00