اسر(ESCHER)، مائور کرنلیس: تصویرگر و چاپگر هلندی (1898-1972). به دلیل ابداع و کاربست روش منطقی در فضاسازی و تکرار و تحول شکلها، یکی از تصویرگران استثنایی معاصر به شمار میآید.
او از نوجوانی با طراحی و حکاکی آشنا شد. برای تحصیل معماری به هارلم رفت. به زودی معماری را وانهاد و به هنرآموزی در رشتهی گرافیک پرداخت(1919-1922). بعداً به ایتالیا و اسپانیا سفر کرد؛ و چند سالی را در رم گذرانید. با ظهرو فاشیسم در ایتالیا به هلند بازگشت(1941)؛ و تا اواخر عمر به تجربههای تصویری خود ادامه داد.
باسمههای اولیهی اِسِر نوعی بازنمایی عینی آمیخته با تخیل را نشان میدهند. ولی پس از سفر به اسپانیا و اثرپذیری از نظام ترکیببندی نقوش اسلامی (بهخصوص در کاخ الحمرا)، تحول در کارش پدید آمد(1937).
پس از آن دست به آفریدن تصویرهایی زد که در آنها دگردیسی نقش مایهها به درد تغییر تدریجی در خطوط مرزی شکلها انجام شد. چندی بعد، تجربیات خود را در تجسم فضاهای چندوجهی و غریب آغاز کرد(1944). علاقه به بهرهگیری از شکلهای بنیادی، و اصول ریاضی در تمام آثار او مشهور است. به همین سبب، بسیاری از دانشمندان برای مجسم ساختن نظریههای علمی خود، از تصویرهای او استفاده کردهاند.
اسر در لیتوگرافی و حکاکی به روش وودکات مهارت داشت.
مائوریتس کرنلیس اسر، آسمان و دریا باسمه جویی، 1938
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!