رشته شنو ائی شناسی




img/daneshnameh_up/d/d2/shenavaeiig.jpg

مقدمه

img/daneshnameh_up/0/0f/ZZZZZZZZZ.GIF

رشته شنوائی شناس از رشته‌های تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمی‌گذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از اختلالات شنوائی از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده می‌کنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.
طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است.
این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان می‌توانند در صورت پذیرفته‌شدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشته‌های شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند.
برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است.





سطوح رشته


ردیف نام دانشگاه کاردانی کارشناسی ارشد دکترا
1 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران *
2 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران *
3 علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی *





درسهای رشته


ردیف نام درسردیفنام درس
1 آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل 2 آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق
3 آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) 4 آواشناسی
5 اختلالات ارتباطی افراد کم‌شنوا (توانبخشی 1) 6 ارزیابی پایه شنوایی (نظری)
7 ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) 8 اصطلاحات پزشکی (نظری)
9 اصول توانبخشی (نظری) 10 الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری)
11 ایمیتانس ادیتومتری (نظری) 12 اکوستیک
13 بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی 14 بهداشت عمومی
15 بیماریهای اطفال 16 بیماریهای گوش و روش‌های درمان آن (نظری)
17 بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) 18 بیوشیمی
19 پایان‌نامه 20 تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی
21 تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) 22 تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری)
23 رادیولوژی سر و گردن (نظری) 24 روانشناسی عمومی
25 روانشناسی مبتلایان به کم‌شنوایی (نظری) 26 روش تحقیق و نگارش
27 روش‌های توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) 28 زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری)
29 زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) 30 ژنتیک پزشکی
31 سایکو آکوستیک (نظری) 32 شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری)
33 شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) 34 شنوایی‌شناسی اطفال (نظری)
35 فارماکولوژی 36 فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری)
37 فیزیک عمومی 38 مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری)
39 مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) 40 مبانی علم گفتار (نظری)
41مدیریت در شنوایی‌شناسی (نظری) 42 میکروبیولوژی (نظری)
43 نویز و حفاظت شنوایی (نظری) 44 کارآموزی در عرصه 1
45 کارآموزی در عرصه 2 46 کارآموزی در عرصه 3
47 کارآموزی در عرصه 4 48 کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی)
49 کارآموزی در عرصه 6 50 کارآموزی در عرصه 7
51 کمک‌های اولیه (نظری، عملی)





صنعت و بازارکار


فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های زیر مشغول بکار شوند:

  • فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمع‌های توانبخشی.
  • کارخانه‌ها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری.
  • مدارس (عادی و استثنائی).
  • خانه‌های بهداشت.
  • تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی.
  • فعالیت در زمینه‌های آموزشی در دانشگاهها و مراکز تربیت معلم.
  • فعالیت در زمینه‌های تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه.
  • مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن.

فارغ‌التحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند:

  • انجام آزمایش‌های تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در سیستم شنوائی.
  • تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات الکترو آکوستیکی و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی.
  • تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایش‌های انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص.
  • تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .)
  • همکاری با سایر متخصصین در زمینه‌های شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان.
  • تحقیق و بررسی در زمینه‌های شنوائی.
  • مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...)
  • مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیه‌های لازم.
  • ارائه طرح و برنامه ریزی‌های لازم در زمینه‌های مربوط به شنوائی و تکلم.
می‌بینید که ادامه فعالیت شنوائی‌شناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، می‌توانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند.

تعداد بازدید ها: 21713