تاریخچه ی:
ودایع امامت
تفاوت با نگارش: 3
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| !مقدمه | | !مقدمه |
- | در روایات بسیار زیادی آمده است که اشیاء اختصاصی و نفیسی به لحاظ معنویت در نز ائم طهار علیهم السلام است که تماماً از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) و ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علیه السلام)) ب امامهای مم یکی پس از دیگری رسیده و اکنون نزد ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|حضرت ولی عصر سلام الله علیه)) است و این ها به عنوان ودایع امامت در حصن و حفظ خدای تعالی و به دست امام آن زمان است: |
+ | در روایات بسیاری آمده است که اشیای اختصاصی و ارزمی از ((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم)) و ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|امیرالمؤمنین علیه السلام)) زد ((ائمه اطهار علیهم لام)) وده است که یکی پس از دیگری به امامان شیعه رسیده و اکنون نزد ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|حضرت ولی عصر سلام الله علیه)) موجود است. این اشیا به عنوان ودایع امامت در حصن و حفظ خدای تعالی و به دست امام آن زمان است:
::{picture=ali7.jpg height=448 width=667}:: |
| !وجود ودایع، دلیل بر امامت | | !وجود ودایع، دلیل بر امامت |
- | 1) امیرالمؤمنین علیه السلام در مُحاجّه خود، فرمودند: شما را به خدا قسم کسی در بین شما هست که ((میراث پیامبر|سلاح و پرچم و انگشتر رسول الله)) نزد او باشد، غیر از من؟ گفتند: نه!(ص 218). |
+ | 1) امیرالمؤمنین علیه السلام در یکی از احتجاجات خود فرمود:«شما را به خدا قسم کسی در بین شما هست که ((میراث پیامبر|سلاح و پرچم و انگشتر رسول الله)) نزد او باشد، غیر از من؟» همه گفتند: نه! |
- | 2) به ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) گفتند: عده ای گمان میکنند شمشیر رسول خدا نزد ((عبدالله بن حسن بن علی علیه السلام|عبدالله بن حسن)) است. رت فرمودند: دروغ می گویند، به خدا قسم، عبدالله بن حسن هرگز آن را ندیده است؛ شمشیر رسول خدا نزد من است. پرچم ت نزد من است، مَثَل سلاح رسول الله در نزد ما مانند مَثَل تابوت در ((بنی اسرائیل|بنی اسرائیل)) است. هر کجا تابوت یافت می شد، نبوّت نجا بود. سلاح رسول الله هم در نزد هر کس ه، او امام است. |
+ | 2) به ((حضرت امام جعفر صادق علیه السلام|امام صادق علیه السلام)) گفتند:«عدهای گمان مکنند شمشیر رسول خدا نزد ((عبدالله بن حسن بن علی علیه السلام|عبدالله بن حسن)) است.» />مم فرمود:«به خدا قسم، عبدالله بن حسن هرگز آن را ندیده است. شمشیر و پرچم سل نزد من است. سلاح رسول الله مانند تابوت در ((بنی اسرائیل|بنی اسرائیل)) است. هر کجا تابوت یافت می شد، نبوّت همن جا بود. سلاح رسول الله هم در نزد هر کس شد، او امام است.» |
| !سپردن ودایع و حفظ آن | | !سپردن ودایع و حفظ آن |
- | 1) امام صادق علیه السلام فرمودند: کتابهای مخصوصی که نزد امیرالمؤمنین علیه السلام بود، هنگامی که قصد عزیمت به ((عراق|عراق)) را داشتد نزد ((ام سلمه|ام سلمه)) به امانت گذاشت و چن امیرالمومنین علیه السلام شهید شد، کتابها به ((حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام|امام حسن مجتبی)) و سپس به ((حضرت امام حسین علیه السلام|امام حسین علیه السلام)) و سپس به ((حضرت امام سجاد علیه السلام|امام سجاد علیه السلام)) انتقال یافت و بعد از آن به دست پدرم ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) رسید. |
+ | 1) امام صادق علیه السلام میفرمود:«امیرالمؤمنین علیه السلام هنگامی که قصد عزیمت به ((عراق|عراق)) را داشت، کتابای مخصوص خود ا نزد ((ام سلمه|ام سلمه)) به امانت گذاشت. از شادت امیرالمومنین، کتابها به ((حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام|امام حسن مجتبی)) و سپس به ((حضرت امام حسین علیه السلام|امام حسین علیه السلام)) و سپس به ((حضرت امام سجاد علیه السلام|امام سجاد علیه السلام)) و بعد از آن به دست پدرم ((حضرت امام محمد باقر علیه السلام|امام باقر علیه السلام)) رسید.» |
- | 2)امام باقر علیه السلام فرمود: چو شهادت حضرت امام حسین علیه السلام نزدیک شد، چون حضرت امام سجاد به شدت مریض بودند و در ظاهر امید حیات به ایشان نبود، دختر بزرگا ((فاطمه بنت الحسین - ویژگیها و ارتحال|فاطمه نت الحسن)) را صدا کردند و کتابی به او دادند. عد از شهادت رت، ا آن کتاب را به امام سجاد سپرد و اکنون نزد من است. |
+ | 2)امام باقر علیه السلام فرمود:«وتی شهادت حضرت امام حسین علیه السلام نزدیک شد، چون حضرت امام سجاد به شدت مریض بود، دختر بزرگ د، ((فاطمه بنت الحسین|فاطمه))، را صدا کرد و کتابی به او داد. پ از شهادت مم، فاطه آن کتاب را به امام سجاد سپرد و اکنون نزد من است.» |
- | 3) وقتی شهادت امام سجاد علیه السلام زدیک ش ایشا به حضرت باقر علیه السلام فرمود:ای محمد! این صندوق را به خانه ات ببر! امام باقر علیه السلام آن صندوق را که مملو از سلاح رسول الله و کتب رسول الله بود، به کمک چهار نفر به خانه خود بردند. |
+ | 3) امام سجاد علیه السلام یش شهادت خد به حضرت باقر علیه السلام فرمود:«ای محمد! این صندوق را به خانه ات ببر!» امام باقر علیه السلام آن صندوق را که حاوی سلاح و کتب رسول الله بود، به کمک چهار نفر به خانه خود برد.
::{picture=ali4.jpg height=448 width=320}:: |
| !ودایع امامت چه بود؟ | | !ودایع امامت چه بود؟ |
- | 1) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم زدیک ارتحالان عالم قدس فرمودن: یا علی! ای برادر محمد! آیا وعده های مرا وفا می کنی و دِین مرا می پردازی؟ امیرالمؤمنین علیه السلام عرضه داشت: بله و پدر و مادرم فدایت باد! رسول خدا دست بردند و انگشتر خود را از انگشت یرون کردند و به امیرالمؤمنین دادند و فرمودند: تا من زنده ام آن را در دست خود کن! ضرت م انگشتر را به انگشت کرد،
سپس رسول خدا ((بلال حبشی|بلال)) را صدا زدند و فرمودند: کلاه خود و زره و پرچم و شمشیر و ((عمامه ام سحاب)) و ((بُرد «لباس بلند»)) و ابرق (طناب دو رنگ مخصوص) و ((قضیب ممشوق)) «چوب کوچک تعلیمی که افسران ارشد به دست می گیرند» و دو جفت نعل عربی (کفش راحتی) و پیراهنی که با آن به ((معراج)) رفتم و پیراهنی که در ((جنگ احد|جنگ احد)) پوشیدم و سه عدد شب کلاه و کلاه مسافرتم و کلاهی که روزهای عید به سر می گذام و کلاه همیشگی که وقتی با اصحاب بودم بر سر می گذاشتم و آن دو استرم که شهباء و دلدل نم دارند و آن دو شترم که عضباء و صهباء نم دارند و آن دو اسبم که جناح و حیزدم نم دارند و الاغ ما که یعفور نام دارد، همه و همه را بیاور! سپس رسول خدا فرمودند:ای علی همه اینها را تا من زنده ام، بگیر! توضیح: بیشتر این چیزهایی که در این روایت آمده جزء ودایع امامت است و در روایات دیگر هم آمده است.
2) امیرالمؤمنین فرمودند: نوشته های زیادی از رسول خدا نزد من است. |
+ | 1) رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم یش از رحل د فرمود:«ی علی! ای برادر محمد! آیا وعده های مرا وفا می کنی و دِین مرا می پردازی؟» امیرالمؤمنین علی علیه السلام عرض کرد:«بله، پدر و مادرم فدایت باد!» />رسول خدا انگشتر خود را از انگشت ر آورد و به امیرالمؤمنین داد و فرمود:«تا من زندهام آن را در دست خود کن!» />ام لی یز انگشتر را به انگشت کرد. سپس رسول خدا ((بلال حبشی|بلال)) را صدا زد و فرمود:«کلاهخود و زره و پرچم و شمشیر و ((عمامهام سحاب)) و ((بُرد (لباس بلند) )) و ابرق (طناب دو رنگ مخصوص) و ((قضیب ممشوق)) (چوب کوچک تعلیمی) و دو جفت نعلین (کفش راحتی) و پیراهنی را که با آن به ((معراج)) رفتم و پیراهنی که در ((جنگ احد|جنگ احد)) پوشیدم و سه شبکلاه و کلاه سفرم و کلاهی که روزهای عید به سر میگذام و کلاهی که وقتی با اصحاب بودم بر سر می گذاشتم و دو استرم، شهباء و دلدل و دو شترم، عضباء و صهباء و دو اسبم، جناح و حیزدم و الاغم یعفور، را بیاور!» سپس فرمود:«ای علی همه اینها را تا من زنده ام، بگیر!» |
| !جفر و صحف موجود در نزد ائمه علیهم السلام | | !جفر و صحف موجود در نزد ائمه علیهم السلام |
- | در بین آنها صحیفه ای است به نام عبیطه که در آن نام شصت قبیله از قبائل عرب را که هیچ بهره ا از دین نارن، نوشته شده است. |
+ | 2)امیرالمؤمنین میفرمود:«نوشتههای زیادی از رسول خدا نزد من است.» در بین آنها صحیفهای است به نام عبیطه که در آن نام شصت قبیله بیدین ر نوشته شده است. |
- | 3) امام صادق علیه السلام فرمود: در نزد ما جفر احمر و جفر ابیض و ((مصحف فاطمه علیهاسلام|مصحف فاطمه)) و جامعه موجود است. جفر احمر (سرخ) مفه ایست که سلاح رسول الله در آنست. جفر ابیض (سفید) مفه ای است که ((تورات|تورات)) ((حضرت موسی علیه السلام|حضرت موسی)) و ((انجیل|انجیل)) ((حضرت عیسی علیه السلام|حضرت عیسی)) و ((زبور)) ((حضرت داود علیه السلام|حضرت داود)) و کتب اولیه آسمانی ((صحف ابراهیم)) در آن است.
/>مصحف فاطمه علیهاالسلام در آن تمام حوادث و اسماء سلاطین تا روز قیامت نوشته شده است. « جامعه » کتابی است به طول هفتاد زارع که مانند طوماری آن را می پیچیند و ن الا رسول خدا و به خط امیرالمومنین علیه السلام است که در آن جمیع آنچه خلاق تا قیامت احتیاج دارند، نوشته شده است. |
+ | 3) امام صادق علیه السلام فرمود:«در نزد ما جفر احمر و جفر ابیض و ((مصحف فاطمه علیهاسلام|مصحف فاطمه)) و «جامعه» موجود است. />جفر احمر (سرخ) بهای ایاست که سلاح رسول الله در آن است. جفر ابیض (سفید) بهای است که ((تورات|تورات)) ((حضرت موسی علیه السلام|حضرت موسی)) و ((انجیل|انجیل)) ((حضرت عیسی علیه السلام|حضرت عیسی)) و ((زبور)) ((حضرت داود علیه السلام|حضرت داود)) و کتب اولیه آسمانی ((صحف ابراهیم)) در آن است. و در مصحف فاطمه علیهاالسلام تمام حوادث و اسماء سلاطین تا روز قیامت نوشته شده است. «جامعه» کتابی است به طول هفتاد زراع که آن را مانند طومار میپیچیند. ین کتاب ب انای رسول خدا و به خط امیرالمومنین علیه السلام است که در آن همه آنچه مخلوقا تا قیامت احتیاج دارند، نوشته شده است. |
| !صحیفه موجود در بند شمشیر رسول خدا | | !صحیفه موجود در بند شمشیر رسول خدا |
- | 4) امام صادق علیه السلام فرمود: در بند شمشیر رسول الله، صحیفه کوچکی جاسازی شده بود که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام آن را باز کردند و به امام حسن علیه السلام فرمودند: بخوان! امام حسن علیه السلام خواند: الف - ب - سین - لام و. . . سپس امام حسین علیه السلام آن را خواندند و سپس به ((محمد بن حنفیه)) (پسر دیگر امیرالمؤمنین) دادند ولی او نتوانست چیزی بخواند. امیرالمومنین آن صحیفه را پیچیدند و در بند شمشیر گذاشتند. امام صادق علیه السلام فرمود: در آن صحیفه، حروفی بود که از هر کدام هزار در، گشوده می شود و هنوز دو حرف آن بیشتر خارج نشده است. |
+ | 4) امام صادق علیه السلام فرمود:«در بند شمشیر رسول الله، صحیفه کوچکی جاسازی شده بود که روزی امیرالمؤمنین علیه السلام آن را باز کرد و به امام حسن علیه السلام فرمود: بخوان! امام حسن علیه السلام خواند. سپس امام حسین علیه السلام آن را خواند و سپس به ((محمد بن حنفیه)) (پسر دیگر امیرالمؤمنین) داد ولی او نتوانست چیزی بخواند. امیرالمومنین صحیفه را پیچید و در بند شمشیر گذاشت. در آن صحیفه، حروفی بود که از هر کدام، هزار «در» گشوده میشود و هنوز دو حرف آن بیشتر خارج نشده است. |
- | 5) امام سجاد علیه السلام می فرماید: . . . رسول خدا از خداوند یاتی در علم را خواستار شدند، آن یاد از عم نزد ماست و هچیک از اوصیاء و انبیاء و فرزندان انبیاء آن را ندارند ه آن یا ات ما به مصیبها و اتفاقات و مرگها و به کلام فل تمیز دهنده بین حق و باطل علم داریم(65). |
+ | 5) امام سجاد علیه السلام میفرمود:«. . . رسول خدا از خداوند فاونی علم را خواستار شد. آن لم فراا نزد ماست و هچیک از اوصیا و انبیا و فرزندان انبیا آن را ندارند. ا ز آن وی همان لم، ا همه مصیبتها و اتفاقات و مرگها بابریم.» |
| !دیوان شیعیان | | !دیوان شیعیان |
- | 6)حذیفه می گوید: من در بگتن از ند ((معاوه)) همراه حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بودم، ر یش ر آن حضرت شتری با بار حرکت می کرد حضر از آ تر جد نمی شد، یک با ا حضرت پرسیدم بار این شتر چیست که ما از آ جدا نمی شوید؟ حضرت فرمود: این دیوان ((شیعه|شیعیان)) است که در آن اسماء آنها و پدرانشان نوشته شده. یفه می گوید: از حضرت خواستم که آنرا به من نشان دهند، فردا آن را باز کردند و من اسم خود را در آن واندم. . .(124) حضرت رضا علیه السلام هم به این دیوان اشاره فرموده اند که آن در نزد ماست. (123) و در بعضی از روایات به این دیوان ناموس گفته شده (121). |
+ | 6)حذیفه می گوید: />در بیان، همسفر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام بودم. وی شتری با بار حرکت میکرد ک هرگ از دو نمیشد. ا امم پرسیدم:«بار این شتر چیست» />اام فرمود:«این دیوان ((شیعه|شیعیان)) است که در آن نام آنها و پدرانشان نوشته شده است.» امام خواستم آن را به من نشان دهند. فردای آن روز آن را باز کردند و من اسم خود را در آن یدم.
در بعضی از روایات به این دیوان ناموس گفته شده. |
| !اسامی اهل جهنم و بهشت در دیوان شیعیان | | !اسامی اهل جهنم و بهشت در دیوان شیعیان |
- | 7) رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم کتابی در دست راست شتند و فرمودند: اسامی اهل ((بهشت|بهشت)) در این کتاب نوشته شده کتابی در دست چپ شتند و فرمودن اهل ((جهنم)) در این کتاب نوشته شده. . . رسول خدا آ کتابها را به امیرالمومنین علیه السلام عطا فرمودند بعید نیست که این دو کتاب همان دیوان شیعیان باشد (126). |
+ | 7) رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم روزی کتابی در دست راست فت و فرمود: «اسامی اهل ((بهشت|بهشت)) در این کتاب نوشته شده.» />آگاه کتابی در دست چپ فت و فرمود:«سامی اهل ((جهنم)) در این کتاب نوشته شده.» />گه هر د کتاب را به امیرالمومنین علیه السلام عطا فرمود. |
| !میراث انبیاء | | !میراث انبیاء |
- | 8) امام صادق علیه السلام فرمودند: شمشیر و پرچم و زره و کلاه خود رسول الله نزد من است و نیز الواح حضرت موسی و عصای آن حضرت و انگشتر حضرت سلیمان و طشت مخصوص حضرت موسی داشت همه ر ند من است. . . (201). |
+ | 8) امام صادق علیه السلام فرمود:«شمشیر و پرچم و زره و کلاهخود رسول الله نزد من است و نیز الواح و عصا و طشت مخصوص حضرت موسی و نشتر ضرت لیمان...» |
- | !زره حضرت ائ (ج ) 9) رسول خدا دو زره داشتند که یکی از آنها را هر کدام از ائمه علیهم السلام می پوشیدن به اندازه آنها بود لیکه قد و قیافه و حجم بدن مقدس آنها کاملا متفاوت بود و یگ زرهی ه هر کدام می پوشی اندازه نمی و فق ب قام زیب حضرت قائم آل محمد صا لله لیه نازه ت (203). |
+ | !زره حضرت ی 9) رسول خدا دو زره داشت. یکی از آنها را هر یک از ائمه علیهم السلام میپوشید برایش اندازه بود؛ ووی که قد و حجم بدن مقدس آنها کاملا تفاوت دت. زره دیر پیر اندازهی ی یک امن نبود، مگر حضرت قائم آل محمد ک س ا هور ه ن واهد فمو. |
| !عصای حضرت موسی | | !عصای حضرت موسی |
- | 10) امام باقر علیه السلام فرمود: عصای حضرت موسی اول در دست ((حضرت آدم علیه السلام|حضرت آدم)) بود که بدست آمد و به حضرت شعیب رسید و از حضرت هم به حضرت موسی و آن عصا اان در نزد ماست و من همین تازگی که آن را دیدم مانند اولیکه از درخت کنده شده بود، تازه و سبز است و این عصا را هر وقت بخواهم به نق میآورم و آن آماده است تا بدست قائم ما برسد و ن همان اعجاز را نشان دهد که حضرت موسی انا داده بود. . . (219). |
+ | 10) امام باقر علیه السلام فرمود:«عصای حضرت موس ابتدا در دست ((حضرت آدم علیه السلام|حضرت آدم)) بود که به حضرت شعیب رسید و از هم به حضرت موسی. آن عصا اکون نزد ماست و من همین تازگی آن را دیدم. مانند زمان اولی که از درخت کنده شده بود، تازه و سبز است. این عصا را هر وقت بخواهم به سخن ر مآورم و آماده است که به دست قائم ما برسد ا همان اعجاز موسی را نا دهد.» |
- | !انگشتری امام موسی کاظم وامام جواد علیهماالسلام 11) در دست حضرت ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام|امام موسی کاظم علیه السلام)) انگشتر فیروزه ای بود رت فرمود:این فیروزه سنگی است که ((جبرئیل|جبرئیل علیه السلام)) برای رسول خدا از بهشت آورده و هدیه کرده رسول خدا هم آنرا به امیرالمؤمنین علیه السلام داده است (221). |
+ | !انگشتری امام موسی کاظم و امام جواد علیهماالسلام 11) در دست ((حضرت امام موسی کاظم علیه السلام|امام موسی کاظم علیه السلام)) انگشتر فیروزهای بود. مم میفرمود:«این فیروزه سنگی است که ((جبرئیل|جبرئیل علیه السلام)) برای رسول خدا از بهشت آورده و هدیه کردهاند. رسول خدا هم آن را به امیرالمؤمنین علیه السلام داده است.» |
- | 12) در دست حضرت ((حضرت امام محمد جواد علیه السلام|امام جواد علیه السلام)) انگشتری بود، رت فرمود: این انگشتر ((حضرت سلیمان علیه السلام|حضرت سلیمان بن داود علیه االسلام)) است. (222). |
+ | 12) در دست ((حضرت امام محمد جواد علیه السلام|امام جواد علیه السلام)) انگشتری بود. مم میفرمود:«این انگشتر ((حضرت سلیمان علیه السلام|حضرت سلیمان بن داود علیه االسلام)) است.» |
| منابع: | | منابع: |
| بحارالانوار، ج 26، باب 1 علوم، ص 18 تا 66. | | بحارالانوار، ج 26، باب 1 علوم، ص 18 تا 66. |
| بحارالانوار، ج 26، باب 7 علوم، ص 117 تا 132. | | بحارالانوار، ج 26، باب 7 علوم، ص 117 تا 132. |
| بحارالانوار، ج 26، باب 16 علوم، ص 201 تا 222. | | بحارالانوار، ج 26، باب 16 علوم، ص 201 تا 222. |