منو
 صفحه های تصادفی
پریکاردیت حاد
امام زمان علیه السلام در قرآن - المدثر : 74
جریان متناوب
سید حسن مدرس
برخوردهای تاریخی اقوام
سلامتی و ویتامین ث
پیروی از امام در مناسک حج
امام حسین لیه السلام و تفسیر آیه 21 قصص
خبر شهادت مادر
اصول مولتی پلکس
 کاربر Online
611 کاربر online
تاریخچه ی: مصلحت امام حسین علیه السلام در برابر معاویه

در حال مقایسه نگارشها

نگارش واقعی نگارش:1
پس از آنکه معاویه از بیعت اهل مدینه با ولایت‌عهدی یزید آسوده خاطر شد، از مدینه به سوی مکه حرکت کرد و پس از انجام مراسم حج فرمان داد منبری نزدیک کعبه قرار دهند. سپس حسین بن علی علیه السلام و عبدالرحمن بن ابی بکر و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبیر را احضار کرد و گفت:« می‌دانید که تا کنون در حق شما نیکی کرده‌ام. یزید برادر و پسر عموی شماست و من می‌خواهم او خلیفه باشد و شما امر و نهی کنید!»

عبدالله بن زبیر در پاسخش سخنانی گفت که خوشایند معاویه نبود؛ از این رو فرمان داد دو نفر شمشیر به‌دست بالای سر آنان بایستد.
آن گاه رو به آنان کرد و گفت:« اگر کوچک‌ترین حرفی بزنید، گردن شما را خواهند زد.»
بعد به منبر رفت و گفت:« حسین و عبدالرحمن بن ابی بکر و عبدالله بن عمر و ابن زبیر بیعت نکرده‌اند. اینها از بزرگان مسلمین هستند و کاری بدون نظر آنها قطعی نخواهد شد. اگر من در این جا و حضور شما این افراد را به بیعت با یزید فرا خوانم، مسلماً مخالفت نخواهند کرد.»
سپس رو به آنان کرد و گفت:« با یزید بیعت کنید!» مردم گفتند:« ای معاویه؛ اجازه بده تا سر این افراد را از بدن جدا کنیم. تا اینها بیعت نکنند ما رضایت نخواهیم داد.»

معاویه که گویی این سخنان را نشنیده است، مردم را به بیعت با یزید دعوت نمود و مردم نیز بیعت کردند. گروهی که شاهد ماجرا بودند به امام حسین علیه السلام و یارانش گفتند:« شما گفته بودید که هرگز با یزید بیعت نخواهیم کرد.»
آنها پاسخ دادند:« ما بیعت نکردیم.»
گفتند:« چرا سخنان معاویه را انکار نکردید؟»
گفتند:« او نیرنگ زد و تصمیم داشت که در همین جا خون ما را بریزد. مصلحت را در این دیدیم که چنین کنیم.»

منابع:

  • قصه کربلا، ص 57
  • العقد الفرید، ج 4، ص 162.

مراجعه شود به:


پس از آنکه معاویه از بیعت اهل مدینه با ولایت عهدی یزید آسوده خاطر شد از مدینه به سوی مکه حرکت کرد و پس از انجام مراسم حج فرمان داد تا منبری در نزدیکی کعبه قرار دهند و به دنبال حسین بن علی علیه السلام و عبدالرحمن بن ابی ابکر و عبدالله بن عمر و عبدالله بن یزید فرستاد و هنگامی که آنها حاضر شدند گفت: می دانید که در حق شما نیکی کردم و یزید برادر و پسر عموی شماست و من می خواهم او خلیفه باشد و شما امر و نهی کنید! عبدالله بن زبیر در پاسخ معاویه سخنانی گفت که خویشاند وی نبود؛ از این رو معاویه فرمان داد: دو نفر شمشیر بدست در بالای سر آنان بایستد.

آن گاه رو به آنان کرد و گفت: اگر کوچک ترین حرفی بزنید گردن شما را خواهند زد و در حالی همراهان معاویه اطراف منبر جای گرفته بودند، معاویه برفراز منبر رفت و گفت: حسین و عبدالرحمن بن ابی ابکر و عبدالله بن عمر و ابن زبیر بیعت نکرده اند.

این ها از بزرگان مسلمین هستند کاری بدون نظر آنها قطعی نخواهد شد و اگر من در این جا و حضور شما این افراد را به بیعت با یزید فرا خوانم مسلماً مخالفت نخواهند کرد بعد روبه آنان کرد و گفت: با یزید بیعت کنید و بر این امر گردن نهید! مردم شام گفتند: ای معاویه اجازه بده تا سر این افراد را از بدن جدا کنیم و تا این ها بیعت نکنند ما رضایت نخواهیم داد.

معاویه که گویی این سخنان را نشنیده است مردم را به بیعت با یزید دعوت نمود و مردم نیز بیعت کردند، گروهی که شاهد ماجرا بودند به امام حسین علیه السلام و یارانش گفتند: شما گفته بودید که هرگز با یزید بیعت نخواهیم کرد آنها پاسخ دادند: ما بیعت نکردیم.

گفتند: چرا سخنان معاویه را انکار نکردید؟

گفتند: او نیرنگ کرد و تصمیم قطعی داشت تا در همین جا خون ما را بریزد، مصلحت را در این جا این گونه تشخیص دادیم.

منابع: قصه کربلا، ص 57 - العقد الفرید، ج 4، ص 162.

مراجعه شود به:

خفقان سیاسی بر شیعیان


تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 سه شنبه 26 مهر 1384 [10:31 ]   5   شکوفه رنجبری      جاری 
 دوشنبه 22 فروردین 1384 [12:25 ]   4   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [15:59 ]   3   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 شنبه 14 آذر 1383 [15:58 ]   2   امیرمهدی حقیقت      v  c  d  s 
 چهارشنبه 06 آبان 1383 [07:32 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..