تاریخچه ی:
علم شیمی
تفاوت با نگارش: 5
|
| |
|
| |
| + | |
| + | | |
| {img src=img/daneshnameh_up/e/ec/ChemLab.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/e/ec/ChemLab.jpg} |
| + | |
| + | |
| | | | |
|
| ||شاخهای از علوم تجربی است که از یک سو درباره شناخت خواص ، ساختار و ارتباط بین خواص و ساختار مواد و قوانین مربوط به آنها بحث میکند. از سوی دیگر ، راههای تهیه ، استخراج مواد خالص از منابع طبیعی ، تبدیل مواد به یکدیگر و یا سنتز آنها به روشی که به صرفه مقرون باشد، مورد بحث و بررسی قرار میدهند. این علم با ترکیب و ساختار و نیروهایی که این ساختارها را برپا نگه داشته است، سروکار دارد.
شرح تفصیلی درباره چگونگی ((واکنش شیمیایی|واکنشها)) و سرعت پیشرفت آنها ، شرایط لازم برای فراهم آوردن تغییرات مطلوب و جلوگیری از تغییرات نامطلوب ، تغییرات انرژی که با واکنشهای شیمیایی همراه است، سنتز موادی که در طبیعت صورت میگیرد و آنهایی که مشابه طبیعی ندارند و بالاخره روابط کمی جرمی بین مواد در تغییرات شیمیایی در علم شیمی مورد مطالعه قرار میگیرد.|| | | ||شاخهای از علوم تجربی است که از یک سو درباره شناخت خواص ، ساختار و ارتباط بین خواص و ساختار مواد و قوانین مربوط به آنها بحث میکند. از سوی دیگر ، راههای تهیه ، استخراج مواد خالص از منابع طبیعی ، تبدیل مواد به یکدیگر و یا سنتز آنها به روشی که به صرفه مقرون باشد، مورد بحث و بررسی قرار میدهند. این علم با ترکیب و ساختار و نیروهایی که این ساختارها را برپا نگه داشته است، سروکار دارد.
شرح تفصیلی درباره چگونگی ((واکنش شیمیایی|واکنشها)) و سرعت پیشرفت آنها ، شرایط لازم برای فراهم آوردن تغییرات مطلوب و جلوگیری از تغییرات نامطلوب ، تغییرات انرژی که با واکنشهای شیمیایی همراه است، سنتز موادی که در طبیعت صورت میگیرد و آنهایی که مشابه طبیعی ندارند و بالاخره روابط کمی جرمی بین مواد در تغییرات شیمیایی در علم شیمی مورد مطالعه قرار میگیرد.|| |
| !پیدایش دانش شیمی (Chemistry science) | | !پیدایش دانش شیمی (Chemistry science) |
| انسان از بدو خلقت که بناچار پیوسته با اشیای ((محیط زیست)) خود سرو کار پیدا کرد، با شناخت تدریجی نیازهای زندگی خویش و کسب اطلاعات بیشتری درباره خواص آنها ، آموخت که برای ادامه حیات خود به ناچار باید از آنها استفاده کند. با گذشت زمان دریافت که برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این مواد ، باید در وضعیت و کیفیت آنها تغییراتی وارد کند. این کار با استفاده از گرما و بویژه کشف آتش بصورت عملی در آمده بود.
آغاز دانش بشری را در واقع میتوان همان آغاز استفاده از ((آتش)) دانست. زیرا گرم کردن و پختن مواد و … ، تغییراتی شیمیایی میباشد و این خود نشان دهنده این واقعیت است که شیمی ، علمی است که در ارتباط با اولین و حیاتیترین نیازهای جامعه بشری بوجود آمده و برای برآورده کردن هر چه بیشتر این نیازها که روز به روز تنوع حاصل میکرد، توسعه و تکام یافته است.
از آنجایی که شیمی ، علم تجربی است و بشر اولیه قبل از هر نوع تفکر و نظریه پردازی ساختار و چگونگی پیدایش مواد موجود در محیط زیست خود ، در اندیشه حفظ خود از سرما و آزمایشهای مربوط به گرما ، رفع گرسنگی و احتمالا دفاع از هستی خویش بوده و در راه دسترسی به چگونگی تغییر و تبدیل آنها به منظور استفاده هر چه بهتر و بیشتر از آنها قدم برمیداشت، بر همین اساس بود که بخش ((شیمی نظری)) خیلی دیرتر از __بخش کاربردی__ آن آغاز شد و پیشرفت کرد. | | انسان از بدو خلقت که بناچار پیوسته با اشیای ((محیط زیست)) خود سرو کار پیدا کرد، با شناخت تدریجی نیازهای زندگی خویش و کسب اطلاعات بیشتری درباره خواص آنها ، آموخت که برای ادامه حیات خود به ناچار باید از آنها استفاده کند. با گذشت زمان دریافت که برای استفاده هر چه بیشتر و بهتر از این مواد ، باید در وضعیت و کیفیت آنها تغییراتی وارد کند. این کار با استفاده از گرما و بویژه کشف آتش بصورت عملی در آمده بود.
آغاز دانش بشری را در واقع میتوان همان آغاز استفاده از ((آتش)) دانست. زیرا گرم کردن و پختن مواد و … ، تغییراتی شیمیایی میباشد و این خود نشان دهنده این واقعیت است که شیمی ، علمی است که در ارتباط با اولین و حیاتیترین نیازهای جامعه بشری بوجود آمده و برای برآورده کردن هر چه بیشتر این نیازها که روز به روز تنوع حاصل میکرد، توسعه و تکام یافته است.
از آنجایی که شیمی ، علم تجربی است و بشر اولیه قبل از هر نوع تفکر و نظریه پردازی ساختار و چگونگی پیدایش مواد موجود در محیط زیست خود ، در اندیشه حفظ خود از سرما و آزمایشهای مربوط به گرما ، رفع گرسنگی و احتمالا دفاع از هستی خویش بوده و در راه دسترسی به چگونگی تغییر و تبدیل آنها به منظور استفاده هر چه بهتر و بیشتر از آنها قدم برمیداشت، بر همین اساس بود که بخش ((شیمی نظری)) خیلی دیرتر از __بخش کاربردی__ آن آغاز شد و پیشرفت کرد. |
| |
| + | |
| + | | |
| {img src=img/daneshnameh_up/d/d9/ch2.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/d/d9/ch2.jpg} |
| + | |
| + | |
| | | | |
|
| !سیر تکامی و رشد | | !سیر تکامی و رشد |
| اولین نظریه درباره __~~green:ساختار مواد~~__ ، حدود 400 سال قبل از میلاد توسط فلاسفه یونان بیان شد، در صورتی که شاخه کاربردی شیمی چندین هزار سال قبل از میلاد رواج داشت و قابلیت توجیه پیدا کرده بود. به چند مورد اشاره میکنیم.
| | اولین نظریه درباره __~~green:ساختار مواد~~__ ، حدود 400 سال قبل از میلاد توسط فلاسفه یونان بیان شد، در صورتی که شاخه کاربردی شیمی چندین هزار سال قبل از میلاد رواج داشت و قابلیت توجیه پیدا کرده بود. به چند مورد اشاره میکنیم.
|
| *((طلا)) ، اولین ((فلز|فلزی)) بود که توسط بشر کشف شد و ((نقره)) پس از طلا کشف شد و در زندگی بشر کاربرد پیدا کرد.
((مس)) سومین فلزی بود که کشف شد. ((سرب)) ، قلع و ((جیوه)) بعد از مس و قبل از ((آهن)) کشف شدند.
آهن به علت دشواریهایی که در استخراج آن وجود داشت، دیرتر از ((فلزات)) فوق کشف و مورد استفاده قرار گرفت.
| | *((طلا)) ، اولین ((فلز|فلزی)) بود که توسط بشر کشف شد و ((نقره)) پس از طلا کشف شد و در زندگی بشر کاربرد پیدا کرد.
((مس)) سومین فلزی بود که کشف شد. ((سرب)) ، قلع و ((جیوه)) بعد از مس و قبل از ((آهن)) کشف شدند.
آهن به علت دشواریهایی که در استخراج آن وجود داشت، دیرتر از ((فلزات)) فوق کشف و مورد استفاده قرار گرفت.
|
| *ساختن شیشه رنگی (سبز و آبی) و شیشه بیرنگ در مصر و بینالنهرین و در کشورهای مجاور دریای اژه و دریای سیاه و تهیه ((بطری|بطریهای شیشهای)) در بینالنهرین متداول شد.
| | *ساختن شیشه رنگی (سبز و آبی) و شیشه بیرنگ در مصر و بینالنهرین و در کشورهای مجاور دریای اژه و دریای سیاه و تهیه ((بطری|بطریهای شیشهای)) در بینالنهرین متداول شد.
|
| *کوزهگری ، سفالگری و استفاده از لوحههای سفالی و تهیه لعاب و لعاب دادن ظروف سفالی در مصر و بینالنهرین متداول شد.
| | *کوزهگری ، سفالگری و استفاده از لوحههای سفالی و تهیه لعاب و لعاب دادن ظروف سفالی در مصر و بینالنهرین متداول شد.
|
| *تهیه پارچههای نخی ، ابریشمی و پشمی و رنگرزی آنها با رنگهای نیلی ارغوانی و قرمز و … رواج یافت. رنگ قرمز از حشرهای به نام قرمزدانه ، رنگ نیلی از گیاهی بنام ایندیگو و رنگ بنفش از جانور دریایی بدست آمد.
| | *تهیه پارچههای نخی ، ابریشمی و پشمی و رنگرزی آنها با رنگهای نیلی ارغوانی و قرمز و … رواج یافت. رنگ قرمز از حشرهای به نام قرمزدانه ، رنگ نیلی از گیاهی بنام ایندیگو و رنگ بنفش از جانور دریایی بدست آمد.
|
| *دباغی پوست با استفاده از زاجها ، تهیه ا((لکل)) ، ((سرکه)) ، ((روغن)) ، مومیا و استخراج نمک از آب دریا انجام گرفت. | | *دباغی پوست با استفاده از زاجها ، تهیه ا((لکل)) ، ((سرکه)) ، ((روغن)) ، مومیا و استخراج نمک از آب دریا انجام گرفت. |
| |
| + | |
| + | | |
| {img src=img/daneshnameh_up/b/bd/0011.jpg} | | {img src=img/daneshnameh_up/b/bd/0011.jpg} |
| + | |
| + | |
| | | | |
|
| !طبقهبندی علم شیمی | | !طبقهبندی علم شیمی |
| !!شیمی محض یا شیمی نظری | | !!شیمی محض یا شیمی نظری |
| درباره شناخت خواص و ساختار و ارتباط خواص و ساختار مواد و قوانین مربوط به آنها بحث میکند. | | درباره شناخت خواص و ساختار و ارتباط خواص و ساختار مواد و قوانین مربوط به آنها بحث میکند. |
| !!شیمی عملی یا شیمی کاربردی | | !!شیمی عملی یا شیمی کاربردی |
| راههای تهیه ، استخراج مواد خالص از منابع طبیعی ، تبدیل مواد به یکدیگر و یا سنتز آنها را مورد بررسی قرار میدهد. | | راههای تهیه ، استخراج مواد خالص از منابع طبیعی ، تبدیل مواد به یکدیگر و یا سنتز آنها را مورد بررسی قرار میدهد. |
| !دامنه علم شیمی | | !دامنه علم شیمی |
| بدین ترتیب دامنه علم شیمی در زمینههای نظری و عملی فوقالعاده گسترش حاصل کرد و نقشهای حساس را در زندگی انسان به عهده گرفت. بطوری که امروزه میزان برخورداری هر جامعه از __~~green:تکنولوژی شیمیایی~~__ ، معیار قدرت و ثروت و رفاه آن جامعه محسوب شده و بصورت جزئی از فلسفه زندگی در آمده است. | | بدین ترتیب دامنه علم شیمی در زمینههای نظری و عملی فوقالعاده گسترش حاصل کرد و نقشهای حساس را در زندگی انسان به عهده گرفت. بطوری که امروزه میزان برخورداری هر جامعه از __~~green:تکنولوژی شیمیایی~~__ ، معیار قدرت و ثروت و رفاه آن جامعه محسوب شده و بصورت جزئی از فلسفه زندگی در آمده است. |
| !مباحث مرتبط با عنوان | | !مباحث مرتبط با عنوان |
| *((ترکیبات شیمیایی)) | | *((ترکیبات شیمیایی)) |
| *((خانه شیمی)) | | *((خانه شیمی)) |
| *((شیمی)) | | *((شیمی)) |
| *((شیمی آلی)) | | *((شیمی آلی)) |
| *((شیمی تجزیه)) | | *((شیمی تجزیه)) |
| *((شیمی صنعتی)) | | *((شیمی صنعتی)) |
| *((شیمی فیزیک)) | | *((شیمی فیزیک)) |
| *((شیمی کاربردی)) | | *((شیمی کاربردی)) |
| *((شیمی معدنی)) | | *((شیمی معدنی)) |
| *((شیمی نظری)) | | *((شیمی نظری)) |
| *((واکنش شیمیایی)) | | *((واکنش شیمیایی)) |