تاریخچه ی:
زهد امام حسن مجتبی علیه السلام
تفاوت با نگارش: 1
- | گرچه امام حسن علیه السلام پس از د تولی صدق و وقاف ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی علیه السلام ))ود و چ عای ((معاویه ))و اموال ((یه|شییا ))دس ی رسید و حضرت ر ((مدینه، مدیة الی، یثرب|مدین ))یها خاه ای بای ریبان و رای ینه کیل داه بودن اما خد یار اهدانه در ی زندگی ی نموند. |
+ | گرچه امام حسن علیه السلام پس از شاد د ((حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام|علی علیه السلام )) متولی صدقات و اوقاف بو و ز سی ((شیعه|یعیان)) و نیز ((معاویه )) اموال یدی به دستش مسید، اا ود بسیر هنه زدگی میکرد. />((حضرت مام عفر صادق علیه السلام|امام صادق علی السم )) میفرمود: «حسن ب عی علیه اسلا از مه مردم زاهدتر بو.» خود امام حسن نیز رباره دنیا و اا ن به نده، یکی ا اصحابش، فرمود:«دنی را ماند ماری دان و به قدر رت از آن استفاد کن.» |
- | ((حضرت امام جعر ادق لیه السلم|مام ا علی اللام )) دربار حضرتش می رماید: « کن ازداناس» حسن بن علی علیه السلام از همه مردم زاهدتر بود. |
+ | مراجع ود ه: />((سی ای فضال ما اا حسن علیه السلام )) |
- | خود حضرت درباره دنیا و اموال آن به جناده یکی از اصحاب فرمود: دنیا راه مانند جیفه و مرداری فرض کن و به قدر ضرورت از آن برگیر و امامان ما پیشروان فضائلند بخصوص آنچه را که به دیگران می گویند حسن فرزند همان علی است که به اصحابش فرمود والله مااحثکم علی طاعه الا واسبقکم الیها ولاانهاکم عن معصیته الاواتناهی قبلکم عنها - من هر چه را به شما امر یا نهی کردم خودم پیش از شما بدان عمل نمودم-. | |
- | البته این نکته قابل تذکر است که شرایط زمانی امام حسن علیه السلام با زمان علی علیه السلام بسیار تفاوت داشت و در زمان امام حسن علیه السلام مسلمانان از رفاه نسبی برخوردار بودند و ضرورتی به آن زهد علی گونه احساس نمی شد. | |