تاریخچه ی:
حکمت
تفاوت با نگارش: 2
- | از جمله پاهای داند در نیا ب صالحان ک طره ای از آ بر همه جهان طبیعه برتری درد به تعبیر قن « خی کثیر » است که مرفی ات بنا ک که رت حق ه اندکی از بندگان که شنه عرت جویای حقیقتند و به پاس عودیت نان را یر می ن هیچ سرمی اهی به او منت حکمت نمی باد و تممی این در قبال آن ناچیز است. |
+ | علامه ابایی () در عری حکت یرماید:«کت قیی ماق با ت. قایایی که ه گ ای سعدت نسانی را ر می گیرد؛ م معار هی مربو مبدا و ((ماد)). » |
- | خداوند متعال دنیا را متاع قلیل ی داند در حالی که حکمت را خیر کثیر می داند می رید: « __من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً__ »؛ هر کسی که از حکمت برخوردار گشت، ه تحقق که از خیر کثیر برخوردار گشته است. (آیه 269 بقره). |
+ | حکمت از جمله بخششهای خداوند در دنیا به صالحان است. خداوند به برخی از بندگان که تشنه معرفت و جویای حقیقتاند، به پاس عبودیتشان، حکمت میبخشد و آنان را سیراب میکند. هیچ سرمایهای به ارزش و بزرگی حکمت نیست. خداوند متعال دنیا را «متاع قلیل» (کاایی کمارزش) میداند در حالی که حکمت را «خیر کثیر» میداند. در آیه 269 سر قره چنین آمده است:« __من یوت الحکمة فقد اوتی خیراً کثیراً__ » ( هر کس از حکمت برخوردار ش، از خیر کثیر برخوردار گشته است.) |
- | علاه باطبایی ون لله لی ری حکمت می فماید: « حک قضایای مطابق با واقع ت آن قضایائی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گی مثل معارف الهی م به مبدء و ((معا)) و مثل و معارفی که واقعیها عالم طبیت ا از آن جهت که به سعادت انسان مربوط ت بیان ی کند نظیر ویت ی ک زیر بی تشریعیات است. » |
+ | ((لقما کیم)) ن هت کی و و ه حکیم گفته می د ک قایق ناب مطابق با واقع ابعاد ملف ادی الاقی، عملی ا جان او ین در ل ور ب. |
- | تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره ((لقمان حکیم)) از آن جهت حکیم بود و به آن حکیم گفته می شد که حقایق ناب مطابق با واقع در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی، عملی، با جان او عجین و در عملش متبلور بود. |
+ | منبع: تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره |