منو
 کاربر Online
379 کاربر online
تاریخچه ی: حکمت

تفاوت با نگارش: 1

Lines: 1-9Lines: 1-10
 +علامه طباطبایی (ره) در تعریف حکمت می‌فرماید:«حکمت قضایای مطابق با واقع است. قضایایی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گیرد؛ مثل معارف الهی مربوط به مبداء و ((معاد)). »
-از جمله پشهای خداوند در دنیا به صالحان که ه ی از ن همه هن طبیعه رتی ا و به عبی قن « کی» ک عی اس بنام حک که ضر ح به ای بنان ک ته رت جیای یقند و ه پس دیت آ را یر می کند هیچ رمیه بهی ه او منزت حکم ی ا ما این ر قبل ن ای است. +حکمت از جمله شهای خداوند در دنیا به صالحان است. خدان ه رخی از نگن که نه مرفت و ویای قیقت‌ان به پس عبودین، کم م آ را سیاب می‌ک. هیچ رمی‌ای به ارزش زری کم نیست.
خ
داوند تا دی را «تاع یل» (کالایی کم‌رزش) یاند ی ک کت را «یر کی» می‌داند. ر یه 269 ره بره چنین مده ات:« __من یت الحکم د اوتی یراً کیاً__ » ( ر ک از حکمت برخوردار شد از خیر کیر بردار ته است.)
-خداد متعا نیا تع قلیل می اد در ای ک حکمت را خیر یر می اند ی فاید: « من ی الکمة فقد اوی یراً کیاً » کی ک ا ک خردا گت، پ ه یق که از ی کثیر برخوردار گشت است. ی 269 به. +((ما کیم)) از ن ت کیم د و آ حکیم فه می د ک ایق ناب اق با وقع ر اا ف ای اخاقی ملی، او ین و در عملش تور ب.
-علام طباطبایی رضوان الله علیه در تعریف حکمت می فرماید: « حکمت قضایای مطابق با واقع است آن قضایائی که به گونه ای سعادت انسانی را در بر می گیرد مثل معارف الهی مربوط به مبداء و معاد و مثل و معارفی که واقعیتهای عالم طبیعت را از آن جهت که به سعادت انسان مربوط است بیان می کند نظیر واقعیت فطری که زیر بنای تشریعیات است. »

تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره ((لقمان حکیم)) از آن جهت حکیم بود و به آن حکیم گفته می شد که حقایق ناب مطابق با واقع در ابعاد مختلف اعتقادی، اخلاقی ،عملی، با جان او عجین و در عملش متبلور بود.
+مبع:
تفسیر المیزان ج2، آیه 269 بقره

تاریخ شماره نسخه کاربر توضیح اقدام
 چهارشنبه 19 مرداد 1384 [11:50 ]   3   امیرمهدی حقیقت      جاری 
 سه شنبه 22 دی 1383 [12:15 ]   2   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 
 شنبه 20 تیر 1383 [11:27 ]   1   شکوفه رنجبری      v  c  d  s 


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..