| به تعبير قرآن كريم روح اديان آسماني يك چيز است. از اين رو دين تشبيه ندارد. چه رسد به اين كه جمع ( اديان) داشته باشد. | | به تعبير قرآن كريم روح اديان آسماني يك چيز است. از اين رو دين تشبيه ندارد. چه رسد به اين كه جمع ( اديان) داشته باشد. |
| زيرا اگر اين پيامبر اول نبود، دين دومي اثر نمي كرد. و اگر اولي و دومي نبودند ((دين)) پيامبر سوم اثر نمي كرد. بنابراين همه ((اديان)) در عصر خود حق بوده و نيز شريعت و منهاج هر يك از انبياء در عصر خودشان حق بوده است. | | زيرا اگر اين پيامبر اول نبود، دين دومي اثر نمي كرد. و اگر اولي و دومي نبودند ((دين)) پيامبر سوم اثر نمي كرد. بنابراين همه ((اديان)) در عصر خود حق بوده و نيز شريعت و منهاج هر يك از انبياء در عصر خودشان حق بوده است. |
| هم چنين خطوط كلي اين اديان فرق نكرده و دگرگون نشده است. اگر اديان آسماني حق نبود، نه پيامبر بعدي، پيامبر گذشته را تصديق مي كرد و نه پيامبر گذشته به آمدن پيامبر بعدي بشارت مي داد. بنابراين هر ديني در عصر خود حق بوده است. | | هم چنين خطوط كلي اين اديان فرق نكرده و دگرگون نشده است. اگر اديان آسماني حق نبود، نه پيامبر بعدي، پيامبر گذشته را تصديق مي كرد و نه پيامبر گذشته به آمدن پيامبر بعدي بشارت مي داد. بنابراين هر ديني در عصر خود حق بوده است. |
| خطوط جزئي دين با يكديگر فرق مي كند مثلاً در بعضي اديان كمتر از يك ماه ((روزه)) مي گرفتند ولي مسلمانان يك ماه روزه مي گيرند و … پس، خطوط كلي دين يعني اصول اعتقادي، ((فقه)) و ((حقوقي)) و ((اخلاقي))، تغيير پذير نيست. چنانكه تغيير نكرده است چون هرگز پيامبري نيامده است كه ((توحيد)) و ((نبوت)) و ((معاد)) را تثبيت و تبيين نكرده باشد. البته شريعت و منهاج انبياء متفاوت بوده است. | | خطوط جزئي دين با يكديگر فرق مي كند مثلاً در بعضي اديان كمتر از يك ماه ((روزه)) مي گرفتند ولي مسلمانان يك ماه روزه مي گيرند و … پس، خطوط كلي دين يعني اصول اعتقادي، ((فقه)) و ((حقوقي)) و ((اخلاقي))، تغيير پذير نيست. چنانكه تغيير نكرده است چون هرگز پيامبري نيامده است كه ((توحيد)) و ((نبوت)) و ((معاد)) را تثبيت و تبيين نكرده باشد. البته شريعت و منهاج انبياء متفاوت بوده است. |