تاریخچه ی:
تلاش امامان برای احیاء حماسه حسینی
تفاوت با نگارش: 1
- | ا یا لات ((شوای فه|ماجر یه ))و ان نین ((یالمنین|ایرامونین لیه اسام ))و بدیل رین خلافت (( د می ی اه عی | ا ))ب ری ، و ی تر ن آثار شوم کمت (( امیه )) هان اام در سال 60 هجری نه ونین اهی ((ق سیدادا|سیالها سام لی ))بای مامیت الام از با اد ر و یاان ه یان سید. |
+ | قه حسا منن سلا س از شکت های مکر در جگهای ((جنگ بدر|بدر))، ((گ خیبر|خیبر))، ((جگ احد|احد)) و ... نفو در جهان اسام و فتح سنگهای کلیدی آن . اسلام رغینی که مناقان و سرا حزب اموی ساختد نیز رای همین مقصد بود. آنا سراجام با نفوذ ر بدنه اسلام و صب سنگر کلیی خلافت ول ا ب داف شوم و زدیک دد. ((ابوسفیان)) پس از رسید حکمت به ((عثا ب ا|ا)) که از زدیکا ((بی امیه)) بد ر ر بر ((|مزه)) آمد، با پای خود ر بر ی زد و گفت:«بری! آنچه ما بر سرش دعوا داشتیم ینک در چگ ماست!» شن برای انهدام لام و هی ساختن ازشای دینی به سرعت به پیش میرفت و در سال 60 هجری همزمان با مرگ ((معاویه)) و وی کارآمدن ((یزید بن عایه|یزید)) ب اوج قرت رسید. ا ((اام سین لیه اللام)) برای مهر این جریان خطرناک دست ب قیام ی کبلا زد ب خون خود بقای سم صیل را ضمانت فرمود. به همین جهت ((ثاالله)) نامیده . از ن پ جاح باطل و اح حق د قلی رون از هم جدا شد و تمامی اممان ر هت زه نگه داشتن نهت حسینی لاشی سترده کردند. |
- | خود آن حضرت در انگیزه قیامش الهی خود در ((مدینه، مین النبی، یثرب|مدینه ))نوشت: من برای تفریح و تفرج و قدرت طلبی و گردنکشی خروج نکرده ام و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی ارید ا امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی. (من برای اصلاح مفاسد امت اسلام قیام کرده ام. میواهم امر به معروف و نهی از منکر نمایم و بر روش جد رسول خدا و پدرم علی مرتضی عمل نمایم. )
نقشه حساب شد دشمن پس از شکستهای مکرر در برابر اسلام در جنگهای ((جنگ بدر|بدر ))،((جنگ خیبر|خیبر ))،((جنگ احد|احد )) و. . . نفوذ در جهان اسلام و فتح سنگرهای کلدی آن بود، اسلام دروغین منافقان و سران حزب اموی برای همین مقصد بود، سرانجام هم با نفوذ در بدنه اسلام و غصب سنگر کلیدی خلافت رسول خدا به اهداف شوم خود نزدیک شدند و ((ابوسفیان ))پس از رسیدن حکومت بدست ((عثمان بن عفان|عثمان ))که از نزدیکان به جریان امویان بود بر سر قبر ((حمزه|حمزه ))آمد و با پای خد بر قبر وی کوبید و گفت: برخیز! آنچه ما بر سرش دعوا داشتیم اینک در دست ماست.
قدمهای اساسی دشمن برای انهدام اسلام و تهی ساختن ارزشهای دینی به سرعت به پیش می رفت که سال 60 هجری همزمان با مرگ ((معاویه ))بر روی کارآمدن ((یزید بن معاویه|یزید ))به اوج خود رسید و امام حسین علیه السلام برای مهار این جریان خطرناک دست به قیام خونین خویش زد و با رنگی از خون الهی خود بقای اسلام اصیل را ضمانت فرمود و به همین جهت ((ثارالله ))نامیده شد.
از آن پس جناح باطل و جناح حق در قالبی روشنتر از گذشته مطرح شدند و حسینی بودن جناح حق آنرا از فرسودگی و آمیخته شدن با باطل نجات داد. از این رو تمامی امامان در زمره نگهداشتن نهضت حسینی در همه ابعادش تلاشی گسترده دارند و این حماسه را به زندگی روزمره آدمی گره زده اند.
((حضرت امام جعفر ادق علیه السلام|امام دق علیه السلام ))فرمود: هرگاه آب خنک نوشیدی یاد تشنگی حسین علیه السلام نما، و ((حضرت امام رضا علیه السلام|امام رضا ))فرمود: هرگاه یاد حسین کردی خود را در سنگر او بدان و بگو« یا لیتنی کنت معک و افوز فوزا عظیما» (ای کاش با تو بودم و به فیض بزرگ می رسیدم. ((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|امام زمان علیه السلام ))نیز هنگامی که یم کنن رم پرچمشان خوخواهی حسین علی السلام است بر پرم او نوشته شده است« یالثارات الحسین» |
+ | ((حضرت امام فر صاد علیه السلام|امام اد علیه اسلام)) میفرمود:«هرگاه آب خک نوشیدید یاد تشنگی حسین علیه السلام کنید.» ((حضرت امام را علیه السلام|امام ا)) می فرمود:«هرگاه یاد حسین کردید خود را در سنگر او بدانید و بگویید« __یا لیتنی کنت معک و افوز فوزا عظیما__ » (ای کاش با تو بودم و به آن فیض بزرگ میرسیدم.)» />((حضرت امام مهدی ارواحنا له الفداء|امام زمان علیه السلام)) نیز هنگام ظه ر پرچمش نین نوشته شده است: « __~~green:یالثارات الحسین~~__ » |