تاریخچه ی:
استان گیلان
تفاوت با نگارش: 2
| V{maketoc} | | V{maketoc} |
| ! گیلان | | ! گیلان |
- | <table align=left> <tr> <td> {picture file=img/daneshnameh_up/3/36//Ghilan.jpg} </td> </tr> <tr> <td> <center> <em> |
+ | <table align=left> <tr> <td> {picture=Ghilan.jpg} </td> </tr> <tr> <td> <center> <em> |
| موقعیت جغرافیایی استان گیلان | | موقعیت جغرافیایی استان گیلان |
- | </em> </center> </td> </tr> </table> |
+ | </em> </center> </td> </tr> </table> |
| استان گیلان با مساحت 14711 ((کیلومتر مربع)) در میان رشته ((کوههای البرز)) و تالش در شمال ایران جای گرفته است. این استان به واحد جغرافیایی جنوب ((دریای خزر)) تعلق دارد و با استان های ((اردبیل)) در غرب، ((مازندران)) در شرق ، ((زنجان)) در جنوب و کشور استقلال یافته آذربایجان و دریای خزر در شمال هم مرز و همسایه است. رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، آن را از استان مازندران جدا می کند. | | استان گیلان با مساحت 14711 ((کیلومتر مربع)) در میان رشته ((کوههای البرز)) و تالش در شمال ایران جای گرفته است. این استان به واحد جغرافیایی جنوب ((دریای خزر)) تعلق دارد و با استان های ((اردبیل)) در غرب، ((مازندران)) در شرق ، ((زنجان)) در جنوب و کشور استقلال یافته آذربایجان و دریای خزر در شمال هم مرز و همسایه است. رود سفید تمشک که بین چابکسر و رامسر جاری است، آن را از استان مازندران جدا می کند. |
| بر اساس تقسیمات کشور سال 1375 ، این استان به مرکزیت رشت، 12 شهرستان، 35 شهر، 30 بخش، 99 دهستان و 2763 آبادی دارد . شهرستان های استان عبارتند از : ((آستارا)) ،((آستانه اشرفیه))، ((بندر انزلی))، ((رشت))، ((رودبار))، ((رودسر)) ، ((شفت)) ،((صومعه سرا)) ، ((طوالش)) ، ((فومن)) ،((لاهیجان)) و((لنگرود)) . | | بر اساس تقسیمات کشور سال 1375 ، این استان به مرکزیت رشت، 12 شهرستان، 35 شهر، 30 بخش، 99 دهستان و 2763 آبادی دارد . شهرستان های استان عبارتند از : ((آستارا)) ،((آستانه اشرفیه))، ((بندر انزلی))، ((رشت))، ((رودبار))، ((رودسر)) ، ((شفت)) ،((صومعه سرا)) ، ((طوالش)) ، ((فومن)) ،((لاهیجان)) و((لنگرود)) . |
| تاریخ گیلان با تکیه بر پاره ای اشاره ها و کاوش های باستان شناختی به دوره پیش از آخرین یخبندان ( بین 50 تا 150 هزار سال پیش ) می رسد . با مهاجرت ((آریایی ها)) و دیگر اقوام به این سرزمین ، از آمیزش مهاجران و ساکنان بومی منطقه ، قوم های جدیدی پدید آمـدند که در این میان دو قوم « گیل » و « دیلم » اکثریت داشتند . از همان آغاز ، فرمانروایان این قوم از آزادی کامل برخوردار بوده اند و هیچ گاه در برابر بیگانگان و یا در مقابل حکمان دیگر ، تسلیم نشده اند و حتی به اطاعت ((دولت ماد)) در نیا مـده انـد . در قـرن ششم پیـش از مـیلاد ، گیلانیان با کوروش ((هخامنشی)) متحد شدند و دولت ماد را سرنگون کردند . در زمان ((ساسانیان)) ، گیلان استقلال خود را از دسـت داد و ((اردشیر بابکان)) به یاری ارتشی مرکب از 300 هزار مرد جنگی و نزدیک به 10 هزار سواره گیلان را تسخیر کرد . | | تاریخ گیلان با تکیه بر پاره ای اشاره ها و کاوش های باستان شناختی به دوره پیش از آخرین یخبندان ( بین 50 تا 150 هزار سال پیش ) می رسد . با مهاجرت ((آریایی ها)) و دیگر اقوام به این سرزمین ، از آمیزش مهاجران و ساکنان بومی منطقه ، قوم های جدیدی پدید آمـدند که در این میان دو قوم « گیل » و « دیلم » اکثریت داشتند . از همان آغاز ، فرمانروایان این قوم از آزادی کامل برخوردار بوده اند و هیچ گاه در برابر بیگانگان و یا در مقابل حکمان دیگر ، تسلیم نشده اند و حتی به اطاعت ((دولت ماد)) در نیا مـده انـد . در قـرن ششم پیـش از مـیلاد ، گیلانیان با کوروش ((هخامنشی)) متحد شدند و دولت ماد را سرنگون کردند . در زمان ((ساسانیان)) ، گیلان استقلال خود را از دسـت داد و ((اردشیر بابکان)) به یاری ارتشی مرکب از 300 هزار مرد جنگی و نزدیک به 10 هزار سواره گیلان را تسخیر کرد . |
| پس از پیروزی عرب های مسلمان بر ایرانیان ، گیلان به مأمن ((علویان)) تبدیل شد . در حدود سال 290 هجری قمری ، مردم گیلان و دیلم کم کم به مذهب علویان روی آوردند و در گسترش آن نیز کوشش بسیار کردند. ((سلسله دیلمیان)) در دوران فرمانروایی خود به بغداد لشگر کشیدند و خلیفه عباسی را شکست دادند . مغولان در زمان اولجایتو موفق شدند برای مدت کوتاهی این سرزمین را تصرف کنند . گیلانیان در به قدرت رسیدن ((صفویان)) نقش مهمی را ایفا کردند. | | پس از پیروزی عرب های مسلمان بر ایرانیان ، گیلان به مأمن ((علویان)) تبدیل شد . در حدود سال 290 هجری قمری ، مردم گیلان و دیلم کم کم به مذهب علویان روی آوردند و در گسترش آن نیز کوشش بسیار کردند. ((سلسله دیلمیان)) در دوران فرمانروایی خود به بغداد لشگر کشیدند و خلیفه عباسی را شکست دادند . مغولان در زمان اولجایتو موفق شدند برای مدت کوتاهی این سرزمین را تصرف کنند . گیلانیان در به قدرت رسیدن ((صفویان)) نقش مهمی را ایفا کردند. |
- | در زمان سلطنت ((شاه عباس اول)) ، ((گیلان)) استقلال خود را از دست داد . در سال 1071 هجری قمری ، قوای ((روسیه)) به دستور پتر کبیر به گیلان حمله برد و رشت را تا سال 1145 هجری قمری در اشغال خود نگه داشت . گیلک ها در پیروزی انقلاب مشروطیت نیز سهمی عمده داشتند . آنها در سال 1287 هجری قمری تهران را فتح کردند . نقش مردم گیلان در نهضت ((میرزا کوچک خان جنگلی)) نیز از نمونه های درخشان تاریخ این سرزمین است . |
+ | در زمان سلطنت ((شاه عباس اول)) ، ((گیلان|گیلان)) استقلال خود را از دست داد . در سال 1071 هجری قمری ، قوای ((روسیه)) به دستور پتر کبیر به گیلان حمله برد و رشت را تا سال 1145 هجری قمری در اشغال خود نگه داشت . گیلک ها در پیروزی انقلاب مشروطیت نیز سهمی عمده داشتند . آنها در سال 1287 هجری قمری تهران را فتح کردند . نقش مردم گیلان در نهضت ((میرزا کوچک خان جنگلی)) نیز از نمونه های درخشان تاریخ این سرزمین است . |
| __صنایع دستی__ | | __صنایع دستی__ |
| انواع صنایع دستی که در استان گیلان تولید می شود عبارتند از: ((خراطی)) و نازک کاری چوب، ((منبت کاری)) ، ((معرق کاری)) ، حصیر بافی، بامبو بافی، مروار بافی، سفالگری و سرامیک سازی، نقاشی روی کدو، نمد مالی، شالبافی، ابریشم بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، چموش دوزی، قلابدوزی، چادر شب بافی، قالی بافی. | | انواع صنایع دستی که در استان گیلان تولید می شود عبارتند از: ((خراطی)) و نازک کاری چوب، ((منبت کاری)) ، ((معرق کاری)) ، حصیر بافی، بامبو بافی، مروار بافی، سفالگری و سرامیک سازی، نقاشی روی کدو، نمد مالی، شالبافی، ابریشم بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، چموش دوزی، قلابدوزی، چادر شب بافی، قالی بافی. |
| __منبت کاری:__ | | __منبت کاری:__ |
| منبت یکی از ظرایف صنایع دستی ایران است که چونان دیگر انواع این صنعت پر پیشه تلفیق بلیغی از هنر و حوصله محسوب می شود و دست اندر کاران آن از مواد اولیه ای ارزان و فراوان محصولاتی گرانبها با ارزش های مصرفی و هنری فوق العاده بالا به وجود می آورند. منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری برروی چوب براساس نقشه ای دقیق. از آنجا که چوب دارای مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر رطوبت، عوامل جوی و ... نیست متأسفانه نمونه و اثری از چوبهای منبت کاری شده در دوره پیش از اسلام در دست نیست. | | منبت یکی از ظرایف صنایع دستی ایران است که چونان دیگر انواع این صنعت پر پیشه تلفیق بلیغی از هنر و حوصله محسوب می شود و دست اندر کاران آن از مواد اولیه ای ارزان و فراوان محصولاتی گرانبها با ارزش های مصرفی و هنری فوق العاده بالا به وجود می آورند. منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری برروی چوب براساس نقشه ای دقیق. از آنجا که چوب دارای مقاومت قابل ملاحظه ای در برابر رطوبت، عوامل جوی و ... نیست متأسفانه نمونه و اثری از چوبهای منبت کاری شده در دوره پیش از اسلام در دست نیست. |
| در استان گیلان به دلیل وجود جنگل و درخت چوبهای زیادی نیز در دسترس است. در نتیجه کارهای بسیار زیبایی را می توان در اینجا مشاهده کرد. | | در استان گیلان به دلیل وجود جنگل و درخت چوبهای زیادی نیز در دسترس است. در نتیجه کارهای بسیار زیبایی را می توان در اینجا مشاهده کرد. |
| __خراطی و نازک کاری با چوب:__ | | __خراطی و نازک کاری با چوب:__ |
| خراطی، آن دسته از کارهای چوبی است که معمولاً با قرار گرفتن چوب برروی دستگاههای خراطی که طی آن چوب حول مرکزیتی به دوران می آید انجام می شود. | | خراطی، آن دسته از کارهای چوبی است که معمولاً با قرار گرفتن چوب برروی دستگاههای خراطی که طی آن چوب حول مرکزیتی به دوران می آید انجام می شود. |
| فرآورده های تولیدی این رشته شامل گلدان، قندان، شکلات خوری، آجیل خوری، زیر سیگاری، میان قلیان، عصا و ... است. | | فرآورده های تولیدی این رشته شامل گلدان، قندان، شکلات خوری، آجیل خوری، زیر سیگاری، میان قلیان، عصا و ... است. |
| نازک کاری چوب، روشی از ساخت فرآورده های چوبی است که طی آن بوسیله وسایل نخاری نظیر اره، رنده، سوهان، مغار و ... قطعات کوچک چوبی آماده می شود. سپس بصورت روکش برروی بدنه چوبی چسبانده می شوند. قطعات چسبانده شده تحت فشار قرار گرفته و شکل می گیرند. از این روش انواع شکلات خوری، زیر سیگاری، قاب عکس و نظایر آن تولید می شود. | | نازک کاری چوب، روشی از ساخت فرآورده های چوبی است که طی آن بوسیله وسایل نخاری نظیر اره، رنده، سوهان، مغار و ... قطعات کوچک چوبی آماده می شود. سپس بصورت روکش برروی بدنه چوبی چسبانده می شوند. قطعات چسبانده شده تحت فشار قرار گرفته و شکل می گیرند. از این روش انواع شکلات خوری، زیر سیگاری، قاب عکس و نظایر آن تولید می شود. |
| __معرق روی چوب:__ | | __معرق روی چوب:__ |
| عمدتاً این هنر در شهر رشت و به صورت خصوصی کار می شود | | عمدتاً این هنر در شهر رشت و به صورت خصوصی کار می شود |
| __حصیربافی:__ | | __حصیربافی:__ |
| مهمترین مراکز عمده بافت: رشت، خمام، حسن رود، انزلی، اطراف لنگرود و رودسر است. | | مهمترین مراکز عمده بافت: رشت، خمام، حسن رود، انزلی، اطراف لنگرود و رودسر است. |
| بامبو بافی: | | بامبو بافی: |
| شروع کار بامبو بافی با کشت چای در گیلان آغاز و رواج یافت و مهمترین مرکز تولید آن لاهیجان علی الخصوص منطقه لیالستان است. بامبو در فارسی به نی خیزران شهرت دارد که به طور طبیعی در مرداب ها و اطراف رودخانه های لاهیجان و رشت می روید. | | شروع کار بامبو بافی با کشت چای در گیلان آغاز و رواج یافت و مهمترین مرکز تولید آن لاهیجان علی الخصوص منطقه لیالستان است. بامبو در فارسی به نی خیزران شهرت دارد که به طور طبیعی در مرداب ها و اطراف رودخانه های لاهیجان و رشت می روید. |
| __مرواربافی:__ | | __مرواربافی:__ |
| مرواربافی یکی از رشته های صنایع دستی است که طی سالیان اخیر در گیلان رواج یافته است. مروار یک نوع چوب ترکه ای است که در منطقه سولقان در اطراف ((تهران)) کاشته می شود و از آن انواع و اقسام سبد در سایزهای مختلف, جامیوه ای, جانانی, جا لیوانی و ... می بافند. از نظر شکل و ظاهر به محصولات بامبوبافی بسیار شبیه است. | | مرواربافی یکی از رشته های صنایع دستی است که طی سالیان اخیر در گیلان رواج یافته است. مروار یک نوع چوب ترکه ای است که در منطقه سولقان در اطراف ((تهران)) کاشته می شود و از آن انواع و اقسام سبد در سایزهای مختلف, جامیوه ای, جانانی, جا لیوانی و ... می بافند. از نظر شکل و ظاهر به محصولات بامبوبافی بسیار شبیه است. |
| __سفالگری و سرامیک سازی:__ | | __سفالگری و سرامیک سازی:__ |
| از مراکز مهم این رشته در استان گیلان می توان آستارا, انزلی, رودسر, صومعه سرا, لاهیجان و تالش یاد کرد. در استان گیلان مواد اولیه و مورد مصرف سفال بسیار یافت می شود و به دلیل رطوبت هوا و بارندگی های تقریباً دائمی از گذشته های دور مصرف سفال سقف برای پوشش ساختمانها استفاده می شد. | | از مراکز مهم این رشته در استان گیلان می توان آستارا, انزلی, رودسر, صومعه سرا, لاهیجان و تالش یاد کرد. در استان گیلان مواد اولیه و مورد مصرف سفال بسیار یافت می شود و به دلیل رطوبت هوا و بارندگی های تقریباً دائمی از گذشته های دور مصرف سفال سقف برای پوشش ساختمانها استفاده می شد. |
| __نقاشی روی کدو:__ | | __نقاشی روی کدو:__ |
| در لیالستان لاهیجان نوعی کدو کشت می شود که به کدوی قلیایی معروف است و در شرایط خاص پرورش می یابد. ابتدا کدوی نارس را درون قالبی چوبی که جداره آن به شکلهای زیبا و متفاوت مشبک است قرار می دهند و دهانه آن را می بندند به طوریکه فقط ساقه کدو از دهانه قالب بیرون می ماند. کدو که به تدریج رشد می کند شکل قالب چوبی را به خود می گیرد و از داخل روزنه های قالب مشبک به بیرون نفوذ می کند. پس از رسیدن کامل کدو آنرا از ساقه جدا کرده و با احتیاط قالب را باز می کنند و سپس آنرا نقاشی کرده و برای آنکه رنگ آن تیره ((قهوه)) ای بشود, آنرا درون ظرف بزرگی با پوست انار و زاج سیاه می جوشانند و سپس قسمتهایی از پوست کدو را که باقی مانده است می تراشند و در نتیجه نقش و نگار روی آن ظاهر می شود. این کدو پس از رسیدن خود به خود توخالی می شود. از این محصول بیشتر برای قلیان، پایه آباژور و ... استفاده می کنند. این هنر از هنرهای تزئینی است. | | در لیالستان لاهیجان نوعی کدو کشت می شود که به کدوی قلیایی معروف است و در شرایط خاص پرورش می یابد. ابتدا کدوی نارس را درون قالبی چوبی که جداره آن به شکلهای زیبا و متفاوت مشبک است قرار می دهند و دهانه آن را می بندند به طوریکه فقط ساقه کدو از دهانه قالب بیرون می ماند. کدو که به تدریج رشد می کند شکل قالب چوبی را به خود می گیرد و از داخل روزنه های قالب مشبک به بیرون نفوذ می کند. پس از رسیدن کامل کدو آنرا از ساقه جدا کرده و با احتیاط قالب را باز می کنند و سپس آنرا نقاشی کرده و برای آنکه رنگ آن تیره ((قهوه)) ای بشود, آنرا درون ظرف بزرگی با پوست انار و زاج سیاه می جوشانند و سپس قسمتهایی از پوست کدو را که باقی مانده است می تراشند و در نتیجه نقش و نگار روی آن ظاهر می شود. این کدو پس از رسیدن خود به خود توخالی می شود. از این محصول بیشتر برای قلیان، پایه آباژور و ... استفاده می کنند. این هنر از هنرهای تزئینی است. |
| __نمد مالی:__ | | __نمد مالی:__ |
| نمد به عنوان یکی از زیراندازها و تن پوش های سنتی ایران سابقه ای طولانی دارد. ماده اولیه مورد نیاز برای تهیه نمد بطور معمول ضایعات پشم و کرک قالی است. ولی از آنجا که تولید نمد بنا بر سفارش متقاضی به نمدمال صورت می گیرد از پشمهای مرغوب نیز در آن استفاده می شود. | | نمد به عنوان یکی از زیراندازها و تن پوش های سنتی ایران سابقه ای طولانی دارد. ماده اولیه مورد نیاز برای تهیه نمد بطور معمول ضایعات پشم و کرک قالی است. ولی از آنجا که تولید نمد بنا بر سفارش متقاضی به نمدمال صورت می گیرد از پشمهای مرغوب نیز در آن استفاده می شود. |
| ! بناهای یادبود تاریخی: | | ! بناهای یادبود تاریخی: |
| 1-آرامگاه دکتر محمد معین ، آستانه | | 1-آرامگاه دکتر محمد معین ، آستانه |
| 2-پل تاریخی لوشان ،لوشان | | 2-پل تاریخی لوشان ،لوشان |
| 3-منطقه باستاشناختی مارلیک ، رودبار | | 3-منطقه باستاشناختی مارلیک ، رودبار |
| 4-خانه منجم باشی ، لنگرود | | 4-خانه منجم باشی ، لنگرود |
| 5-آرامگاه شیخ زاهد گیلانی ، لاهیجان | | 5-آرامگاه شیخ زاهد گیلانی ، لاهیجان |
| ! بناهای یادبود مذهبی : | | ! بناهای یادبود مذهبی : |
| 1-مسجد اکبریه ، لاهیجان | | 1-مسجد اکبریه ، لاهیجان |
| 2-آرامگاه سید جلال الدین اشرف ، آستانه | | 2-آرامگاه سید جلال الدین اشرف ، آستانه |
| 3-مسجد صفی ، رشت | | 3-مسجد صفی ، رشت |
| ! جاذبه های طبیعی : | | ! جاذبه های طبیعی : |
| 1-مرداب انزلی ، بندر انزلی | | 1-مرداب انزلی ، بندر انزلی |
| 2-دریای خزر ، گیلان | | 2-دریای خزر ، گیلان |
| 3-جنگل ، گیلان | | 3-جنگل ، گیلان |
| 4-رودخانه سفید رود ، گیلان | | 4-رودخانه سفید رود ، گیلان |
- | {picture file=img/daneshnameh_up/f/ff//فرهنگ و هنر:} |
+ | {picture=فرهنگ و هنر:} |
| 1-بازارهای روزانه ، گیلان | | 1-بازارهای روزانه ، گیلان |
| 2-صنایع دستی | | 2-صنایع دستی |
| 3-روستای ماسوله ، فومن | | 3-روستای ماسوله ، فومن |
| 4-موزه رشت ، رشت | | 4-موزه رشت ، رشت |