مقدمه
زمان ما، زمانی است که فرایند شهرنشینی، وجود وسائل ارتباط جمعی، رفت و آمدهای اجتماعی، ظهور و بروز استعدادهای متفاوت، ما را به جایی رسانده که برای حمایت و هدایت هدفمند و همه جانبه کودکان که می توانند در این زمان آسیب های جدی ببینند رشته تخصص ایجاد کنیم.
نقش پدر و مادر برای تربیت فرزندان هیچ گاه نمی تواند به دیگران منتقل شود، تربیت یک فرایند تدریجی، هدفمند و در مکانی مناسب به نام خانواده است و ریشه ها و جوهره آن باید در خانواده دیده و تدبیر شود و هنرجویان این رشته عمدتا به عنوان مشاور و مسئولین تغذیه و آموزش برای اموری هستند که نیاز پدران و مادران را تامین کند.
با توجه به اهمیت دوره کودکی و سرعت یادگیری و اثر پذیری کودکان از محیط اطراف خود، تربیت افرادی که بتوانند از کودکان بر پایه اصولی علمی و عملی مراقبت نموده و در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت جسمی و روانی کودکان عمل نماید، رشته
کودکیاری طراحی گردیده است تا فارغ التحصیلان آن بتوانند در این امور مهم و حیاتی نقش مشاور را به خوبی ایفا نموده و نوید بخش جامعه ای سالم و شاداب، پرطراوت و با نشاط باشند.
کسانی که علاقمند به این رشته مهم هستند با سلامت جسمی و روانی کودکان و عوامل موثر در آن، ساختار و چگونگی کار اندامهای بدن، نیازهای تغذیه ای مادران و کودکان، بهداشت فردی و عمومی،
بهداشت روانی، بهداشت مادر و کودک،
پرورش خلاقیت در کودکان، تغذیه و بهداشت مواد غذائی، شناخت مراحل رشد و تکامل کودک، بیمار های شایع کودکان، ایجاد مهارت های علمی در تهیه و تولید مواد آموزش، ایجاد نگرش علمی در زمینه ی پرورش، نگهداری و آموزش کودکان قبل از دبستان آشنا می شوند.
درسهای رشته
سال دوم
| ردیف | نام درس | نظری | عملی
| 1 | آمادگی دفاعی | 2 | 0
| 2 | ادبیات فارسی (2) | 2 | 0
| 3 | اصول و مفاهیم آموزش و پرورش پیش از دبستان | 2 | 0
| 4 | بهداشت فردی و عمومی | 2 | 0
| 5 | تربیت بدنی (2) | 0 | 1
| 6 | تعلیمات دینی و قرآن (2) | 3 | 0
| 7 | تولید و کاربرد مواد آموزشی | 1 | 1
| 8 | جغرافیای عمومی و استان | 3 | 0
| 9 | روانشناسی عمومی | 2 | 0
| 10 | ریاضی (2) | 4 | 0
| 11 | زبان خارجه (2) | 2 | 0
| 12 | زبان فارسی (2) | 2 | 0
| 13 | زیست شناسی ( کودکیاری) | 3 | 1
| 14 | عربی (1/2) | 1 | 0
| 15 | فنون مراقبت و نگهداری کودک | 1 | 1
|
|
|
سال سوم
| ردیف | نام درس | نظری | عملی
| 1 | ایمنی و کمک های نخستین | 1 | 1
| 2 | بهداشت روانی | 3 | 0
| 3 | بهداشت مادر و کودک | 2 | 1
| 4 | بیماریهای شایع کودکان | 3 | 0
| 5 | پرورش خلاقیت در کودکان | 1 | 1
| 6 | تاریخ معاصر ایران | 2 | 0
| 7 | تربیت بدنی (3) | 0 | 1
| 8 | تعلیمات دینی و قرآن (3) | 3 | 0
| 9 | تغذیه و بهداشت مواد غذایی | 2 | 0
| 10 | عربی (2/2) | 1 | 0
| 11 | فعالیت های آموزشی پیش از دبستانی | 2 | 2
| 12 | مبانی و کاربرد رایانه | 1 | 1
| 13 | مشاهده کودک | 0 | 2
| 14 | کارآموزی | 0 | 2
|
|
صنعت و بازار کار
زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :
- مسوول تغذیه و بهداشت مواد غذایی
- مسوول کودکان پیش از دبستان
- بهداشتیار مادر و کودک
- فعالیت در واحد فوریت های پزشکی
- مسوول آموزش و تنظیم خانواده
- همکاری با تیم های پزشکی
- سرپرستی خانه های بهداشت
- برنامه ریز رژیم غذایی مادر و کودک
- مراقبت و پرستاری از کودک و ....