منو
 کاربر Online
1106 کاربر online

کاربرد عقل در قلمرو دین

چاپ

بخشی از مفاهیم و حقایق دینی به جز از راه معرفت عقلی, فهم آنها ممکن نیست. مفاهیمی که قرآن درباره خداوند و ماوراء طبیعت طرح کرده, تنها با روشن گری و تقسیر عقلی دانسته و فهم می شوند, مانند: بی همانندی, نامتناهی علم و قدرت, بی نیازی, حیات و قیّومیّت, اول و آخر و باطن و ظاهر, حاضر در زمان و مکان ولوح محفوظ, لوح محو و اثبات ,وحی و اشراق, قضا و قدر و... هیچ کدام از این مفاهیم از راه مطالعه حسی، شناخته و درک نمی شوند. بنابراین به طور قطع باید گفت:

قرآن این مسائل را برای فهمیدن و درس آموختن, آورده است، از این روی, در آیات بسیاری, انسانها را به تدبر و تفکر در این داده ها و حقیقتها دعوت می کند:
«افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» آیا در آیات قرآن نمی اندیشند یا بر دلهایشان قفلها زده اند. یا « کتاب اءنزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب»کتابی مبارک است که بر تو فرو فرستادیم تا در آیات آن بیندیشند و خردمندان یادآور حقایق آن شوند.وقتی به شناختن این حقایق امر می کند, معنایش آن است که فهم و روشن گری عقلی آنها را می پذیرد، زیرا برای شناختن آنها جز سلوک عقلی، راه دیگری نیست .

منبع

  • اندیشه حوزه، سال هفتم، شماره نود و هفتم ، ص 74ـ59

برای مطالعه بیشتر بخوانید



تعداد بازدید ها: 11627


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..