تصویر | معادل فارسی | تعریف | واژه لاتین
|
| روانشناسی کودک | علمی که به بررسی تمام ابعاد روحی و روانی کودک از زمان تولد تا رسیدن به دوره بعد از کودکی میپردازد. | Child psycology
|
| کودکستانهای تحصیلی | کودکستانهایی که در آنها ، معلمان برنامه را تنظیم میکنند، و از طریق تکرار ، تعریف ، مهارتهای تحصیلی را به کودکان میآموزند. | academic preschools
|
| سن زنده ماندن | سنی که در آن ، اگر جنین زود به دنیا آمد میتواند زنده بماند. این دوره بین 22 تا 26 هفتگی است. | age of viability
|
| اختلال کاستی توجه- بیش فعالی | اختلال کودکی شامل بیتوجهی ، تکانشگری و فعالیت حرکتی شدید. اغلب به شکست تحصیلی و مشکلات اجتماعی میانجامد. | attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD)
|
| غان و غون کردن | تکرار ترکیبات بیصدا- صدادار در رشتههای طولانی که در حدود 4 ماهگی آغاز میشود. | babbling
|
| وضع کفل | وضعیت بچه درون رحم که باعث میشود از ناحیه کفل یا پا متولد شود. | breech position
|
| کودکستانهای کودک محور | کودکستانهایی که در آنها معلمان فعالیتهای گوناگون را تدارک میبینند که کودکان میتوانند از بین آنها انتخاب کنند و قسمت عمده روز صرف بازی آزاد میشود. | child-centered pres chools
|
| کوتولگی محرومیت | نوعی اختلال در رشد که بین 2 تا 15 سالگی مشاهده میشود. ویژگی این اختلال ، قامت بسیار کوتاه ، وزن سبک به نسبت قد ، سن استخوانی نارسیده و کاهش ترشح هورمون رشد است. علت این اختلال محرومیت عاطفی است. | deprivation dwarfism
|
| کودک دشوار یا بدقلق | کودکی که سرشت او طوری است که کارهای روزمرهاش نامنظم است، تجربیات جدید را به کندی میپذیرد، و به صورت منفی و شدید واکنش نشان میدهد. | difficult child
|
| کودک راحت | کودکی که سرشت او طوری است که در نوباوگی فورا روال عادی را برقرار میکند، عموما شاد است و به راحتی با تجربیات جدید سازگار میشود. | casy child
|
| کودک کمرو یا بازداشته | کودکی که سرشت او طوری است که به صوت منفی به محرکهای تازه واکنش نشان میدهد یا از این محرکها کنارهگیری میکند. | inhibited,or shy,child
|
| ناکامی در رشد کردن غیر ارگانیک | نوعی اختلال رشد که معمولا در 18 ماهگی یافت میشود و علت آن فقدان محبت است. | nonorganic failure to thrive
|
| دلبستگی ایمن | نوعی دلبستگی که مشخصه نوباوگانی است که از جدایی والدین ناراحت میشوند و وقتی آنها برمیگردند به راحتی تسلی مییابند. | secure attachment
|
| مرحله حسی- حرکتی | اولین مرحله پیاژه که طی آن ، نوباوگان و کودکان نوپا با چشمها ، گوشها ، دستها ، و سایر تجهیزات حسی ، حرکتی خود فکر میکنند. این مرحله در 2 سال اول زندگی روی میدهد. | sensorimotor stage
|
| بازی اجتماعی- نمایشی | بازی وانمود کردن با دیگران که ابتدا در 2.5 سالگی پدیدار میشود و بین 4 تا 5 سالگی افزایش مییابد. | sociodramatic play
|
| اضطراب غریبه | ابراز ترس نوباوگان در واکنش به بزرگسالان غریبه که بعد از 6 ماهگی در خیلی از نوباوگان مشاهده میشود. | stranger anxiety
|
| نشانگان مرگ ناگهانی کودک | مرگک ناگهانی ، معمولا در طول شب ، در نوباوگان زیر 1 سال که بعد از بررسی عمیق همچنان اسرارآمیز مبهم باقی مانده است. | sudden infant death syndrome (SIDS)
|
| محروم کردن | نوعی تنبیه ملایم که طی آن بچهها را از موقعیت نزدیک دور میکنند تا برای عمل کردن بطور مناسب ، آماده شوند. | time out
|
| اصول اخلاقی خودمختار | مرحله دوم رشد اخلاقی در نظریه پیاژه ، که طی آن کودکان اصولا اخلاقی را به صورت انعطافپذیر در نظر میگیرند که در صورت لزوم میتوانند اصلاح شوند و در حدود 10 سالگی آغاز میشود. | autonomous morality
|
| خودمختاری | در نوجوانی ، درک خود به صورت فردی مجزا و خودگردان ، نوجوانان برای راهنمایی ، بیشتر به خودشان و کمتر به والدین متکی هستند و تصمیمگیری عاقلانه میکنند. | autonomy
|
| سبک مستبدانه | نوعی روش فرزندپروری که از کودکان توقعات زیادی میرود ولی به حقوق و نیازهای آنها توجهی نمیشود. به جای ارتباط آزاد با کودک ، بر اطاعت ارزش نهاده میشود. | authoritarian style
|
| سبک مقتدرانه | سبک فرزندپروریای که از کودک توقعات زیادی میرود و در عین حال به نیازهای او نیز توجه میشود. روشی دموکراتیک و منطقی است که طی آن والدین و کودک حقوق دیگر را محترم میشمارند. | authoritative style
|
| خودمختاری در برابر شرم و تردید | در نظریه اریکسون ، تعارض روانی دوره نوپایی که اگر والدین کودکان را راهنمایی کنند و انتخابهای مناسبی برای آنها فراهم آورند، به صورت مثبت حل میشود. | autonomy versus shame and doubt
|
| نظریه شناختی- رشدی | رویکردی که پیاژه آن را معرفی کرد. طبق این رویکرد ، هنگامی که کودکان دنیای خود را کاوش و آن را دستکاری میکنند، ساختارهای روانی خود را فعالانه میسازند و رشد شناختی به صورت مرحلهای صورت میگیرد. | cognitive-developmental theory
|
| مرحله عملیات عینی | سومین مرحله پیاژه که طی آن ، تفکر منطقی ، انعطاف پذیر و منظم است. با این حال توانایی تفکر انتزاعی هنوز وجود ندارد، دامنه آن 7 تا 11 سالگی است | concrete operational
|
| منحنی رشد عمومی | منحنیای که تغییرات کلی در اندازه بدن را نشان میدهد. رشد سریع در نوباوگی ، رشد کندتر از اوایل و اواسط کودکی ، و بار دیگر رشد سریع در نوجوانی. | general growth curve
|
| همانند سازی | در نظریه فروید ، فرآیندی که به تشکیل فرامن میانجامد. بطوری که کودکان ویژگیهایی والد همجنس را در شخصیت خود جذب میکنند. | identification
|
| ابتکار کار در برابر گناه | در نظریه اریکسون ، تعارض روانی اوایل کودکی که از طریق تجربیات بازیای که احساس ابتکار را تقویت میکنند و همینطور از طریق رشد فرامن یا وجدانی که خیلی سختگیر نیست، حل میشود. | initiative versus guilt
|
| ابزار فراگیری زبان | در نظریه چامسکی ، سیستم فطری زیستی که به کودکان امکان میدهد صرف نظر از نوع زبانی که میشنوند، به محض اینکه واژگانی کافی را فراگرفته باشند، آن را بفهمند و به شیوهای قانونمند صحبت کنند. | language acquisition device (LAD)
|
| بازی وانمود کردن | نوعی بازی که به موجب آن کودکان فعالیتهای روزمره و تخیلی را وانمود میکنند و آنها را به نمایش میگذارند. | make-believe play
|
| میان سیستم | در نظریه سیستمهای بوم شناختی ، پیوندهایی که بین محیطهای نزدیک کودکان وجود دارد. | mesosystem
|
| بازی موازی | نوعی مشارکت اجتماعی محدودکه طی آن کودک در مجاورت سایر کودکان با مواد مشابهی بازی میکند ولی با آنها تعادل نمیکند. | paraller play
|
| مرحله پیش عملیاتی | دومین مرحله پیاژه که طی آن باطنمایی ذهنی به سرعت رشد میکند. با این حال ، تفکر هنوز منطقی نیست. بین 2 تا 7 سالگی صورت میگیرد. | preoperational stage
|
| نظریه روانی- جنسی | نظریه فروید ، که معتقد است نحوهای که والدین سابقهای جنسی ، پرخاشگری کودکان را در چند سال اول زندگی کنترل میکنند برای رشد شخصیت سالم حیاتی است. | psychosexual theory
|
| دلبستگی مقاوم | نوعی دلبستگی ناایمن که مشخصه نوباوگانی است که قبل از جدایی از والدین نزدیک آنها میمانند و وقتی آنها برمیگردند رفتار خشمگین و مقاوم نشان میدهند. | resistant attachment
|
| اضطراب جدایی | واکنش غمزده کودک به جدایی از والدین یا مراقبت کنندهای آشنا | separation anxiety
|
| نظریه روانی- اجتماعی | نظریه اریکسون ، که تاکید دارد درخواستهای جامعه در هر یک از مراحل فرویدی نه تنها رشد شحصیت منحصر به فردی را ترغیب میکند، بلکه تضمین میکند افراد نگرشها و مهارتهایی را اکتساب خواهند کرد که به آنها کمک میکنند عضو فعال و یاریگری در جامعه خود باشند. | psychosocial theory
|
| پایگاه ایمن | استفاده کردن از مراقبت کننده به عنوان پایگاهی که نوباوه می تواند با اطمینان از او دور شود و محیط را کاوش کند و بعد برای حمایت عاطفی به طرف او برگردد. | secure base
|
| مرحله فراگیری | طبق نظریه شای ، مرحله کودکی و نوجوانی که طی آن هدف فعالیت ذهنی ، کسب دانش است. | acquisitive stage
|
| نوجوانی | دوره رشد که ما بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد. با بلوغ جنسی آغاز میشود و فرد بدن کاملا رشد یافته خود را میپذیرد، شیوه تفکر بزرگسالانه کسب میکند، به استقلال هیجانی و مالی میرسد، رابطه پختهتری با همسالان فرد و جنس برقرار میکند و هویت تشکیل میدهد. | adolescence |