منو
 کاربر Online
479 کاربر online

هدف نبوت ها و بعثت ها

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید
(cached)

شک نیست که پیامبران برای هدایت مردم به راه راست و برای سعادت و نجات مردم و خیر و صلاح و فلاح مردم مبعوث شده اند .

در قرآن کریم ضمن اینکه به همه این معانی اشاره یا تصریح شده ، در معنی و در مفهوم مشخص ذکر شده که می رساند هدف اصلی ، این دو امر است : یعنی همه تعلیمات پیامبران مقدمه است برای این امر دو امر .

آن دو امر عبارتست از :

  • شناختن خدا و نزدیک شدن به او
  • و دیگر برقراری عدل و قسط در جامعه بشری.

img/daneshnameh_up/6/64/17.jpg


دعوت به سوی خدا تنها چیزی است که می تواند هدف اصلی به شمار آید . دعوت به خدا و شناختن او و نزدیک شدن به او یعنی دعوت به توحید نظری و توحید عملی فرد و اقامه عدل و قسط در جامعه یعنی برقرار ساختن توحید عملی اجتماعی.

در این جا چند گونه می توان نظر داد:

1-پیامبران از نظر هدف دوگانه(ثنوی) بوده اند، یعنی دو مقدمه مستقل داشته اند، یکی از این دو مقصد به زندگی اخروی و سعادت اخروی بشر مربوط است (توحید نظری و توحید عملی فردی ) و دیگری به سعادت دنیوی او (توحید اجتماعی ) . پیامبران از آن نظر که در اندیشه سعادت دنیوی بشر بوده اند به توحید اجتماعی پرداخته اند و از آن جهت که می خواستند سعادت اخروی بشر را تامین کنند به توحید نظری و توحید عملی فردی که صرفاً روحی و ذهنی است پرداخته اند.

2-هدف اصلی، توحید اجتماعی است. توحید نظری و توحید عملی فردی مقدمه لازم توحید اجتماعی است. توحید نظری مربوط به شناخت خداوند است.

3-هدف اصلی، شناختن خدا و نزدیک شدن و رسیدن به اوست. توحید اجتماعی مقدمه و وسیله وصول به این هدف عالی است زیرا در جهان بینی توحیدی، جهان ماهیت «از اویی» و «به سوی اویی» دارد از این رو کمال انسان در رفتن به سوی او و نزدیک شدن به اوست.

4-نظریه چهارم این است که همچنان که در نظریه سوم آمده است غایت انسان و کمال انسان، بلکه غایت و کمال واقعی هر موجودی، در حرکت به سوی خدا خلاصه می شود و بس.

ادعای اینکه پیامبران از نظر هدف ثنوی بوده اند شرک لا یغفر است همچنان که ادعای اینکه هدف نهایی پیامبران فلاح دنیوی است و فلاح دنیوی جز برخورداری از مواهب طبیعت و زندگی در سایه عدل و آزادی و برابری و برادری نیست، ماده پرستی است ولی برخلاف نظریه سوم ارزشهای اجتماعی و اخلاقی با اینکه مقدمه و وسیله وصول به ارزش اصیل و یگانه انسان یعنی خداشناسی و خداپرستی است فاقد ارزش ذاتی نیستند . ارزشهای اخلاقی و اجتماعی نسبت به معرفت حق و پرستش حق، از نوع دوم است.

img/daneshnameh_up/2/21/yunus6.gif


اگر اطلاعات بیشتری می خواهید حتما سری به فیشهای زیر بزنید:

دین برنامه مدون پیامبران
علل پیدایش دین
دین یا ادیان
ویژگیهای دین
قلمرو علم و دین
نیازمندی انسان به دین
انحصار دین به آخرت
تفاوت پیامبران با مصلحان اجتماعی و نوابغ
عصمت ویژگی اختصاصی پیامبران
علم غیب ویژگی دیگر پیامبران
خاتمیت
سنت نبوی


تعداد بازدید ها: 23261


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..