در استفاده و تعاریف جدید،
مهندسی عمران شاخه ای از مهندسی است که معادل و همراه است با
طراحی،ساخت و نگهداری از
سازه های ساخته شده ای که با زمین و یا با آب و نیز فرهنگ و زندگی شهری و مراحل
تکامل آن ارتباط دارند. امروزه بیشتر مهندسین عمران با
جاده ها،
سازه ها، انتقال آب و سیستم های
فاضلاب،
کنترل سیلاب و
ترافیک سرو کار دارند.
توسعه و پیشرفت مهندسی براساس مشاهدات روش های طبیعی و عکس العمل سیستم های ساخته شده انسانی بوده و پیشرفت و توسعه معادلات تجربی پایه و اساس طزاحی و مهندسی را فراهم نموده است. مهندسی عمران وسیع ترین و گسترده ترین رشته مهندسی می باشد. در حقیقت رشته مهندسی در ابتدا به دو قسمت
نظامی و
عمران تقسیم میگردد. تمامی تخصص های مهندسی عمران بدست آمده است. مهندسی عمران هنوز مانند یک چتری است که بسیاری از تخصص های وابسته به آن را در بر دارد.
زیر شاخه های مهندسی عمران
مهندسی عمران عمومی
مهندسی عمران عمومی راجع به کلیه مواردی که در ارتباط و رابطه متقابل
پروژه های معین و ثابت با
مقیاس وسیعتر می باشد .
مهندسین عمران عمومی به طور نزدیک با نقشه بردارها، مهندسین متخصص عمران کار می کنند. جهت تطبیق دادن و متناسب نمودن محل تحویل شده در پروژه های معین، ترکیب عوارض زمین بوسیله طراحی
شیب بندی و هموار کردن آن (grading) ، انتقال
آبهای سطحی و (کنترل طغیان و سیلابها)، تهیه پوشش و روکش ها و انتقال آب، سیستم جمع آوری و دفع
فاضلاب،
برق و
مخابرات و
تفکیک اراضی.
مهندسین عمومی جهت بازدید از محل پروژه ها، توسعه و پرورش مالکیت های مشترک و توافق همسایگان و تهیه طرح های ساختمانی وقت زیادی را صرف می نمایند.
مهندسی سازه
مهندسی سازه در ارتباط با طراحی پل ها، ساختمان ها ساخت تاسیسات نفتی روی خشکی، سد ها و غیره می باشد اجزاء تشکیل دهنده مهندسی ساختمان طراحی و آنالیز سازه می باشد و کلیه مراحل طراحی ساختمان هستند. این شامل محاسبه تنش ها و نیرو های فعال در ساختمان می شود.
بعضی از مهندسین ساختمان در بخش و زمینه های گوناگون و متفاوت دیگر مشغول بکار می باشد از قبیل طراحی
هواپیما و
فضا پیما و حتی وسائل پزشکی.
مهندسی ژئوتکنیک
مبحث مهندسی ژئو تکنیک پایه و اساس
مهندسی سازه میباشد.
در خصوص اهمیت مهندسی ژئو تکنیک به سختی می توان اغراق نمود، زیرا
ساختمان و سازه بایستی در ارتباط مستقیم با زمینی که برو روی آن قرار می گیرد باشد. مهندسی ژئو تکنیک به خصوصیات و مشخصات خاک و فونداسیون و پی و دینامیک خاک بستگی دارد.
مهندسی حمل و نقل
مهندسی حمل و نقل در ارتباط با
تئوری صف بندی، جریان حرکت ترافیک، طرح هندسی راه و رفتار رانندگان می باشد.عملکرد و نمود فعالیت ترافیک ازمیان استفاده مصرف سفرهای تولید شده و نیز خصوصیات و مشخصات و محاسبه عددی ترافیک تعیین می گردد که با محاسبات پیچیده ای برای حل مسائل ترافیک مواجه می باشد.
مهندسی محیط زیست
مهندسی محیط زیست در ارتباط است با عملکرد
مواد شیمیایی و
زیست شناسی موجودات و یا اتلاف
گرما و
انرژی حرارتی،
تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح و بهبود محل و مکان هائی که در اثر ضرر و زیان های قبلی صدمه دیده اند.
موضوعات تحت پوشش مهندسی محیط زیست عبارتند از:
تصفیه آب،
دفع فاضلاب،مدیریت خسارات و صدمات و آسیب های پر خطر. مهندسی محیط زیست ارتباط دارد با
هیدرولوژی و
علم هواشناسی تا جائیکه دانش راجع به آب و جریانات و دانستن چگونگی انتقال آلوده کننده ها احتیاج و نیاز می باشد. مهندسی محیط زیست همچنین شامل واکنش و مقابله در برابر آلودگی صنعتی میباشد. مهندسی محیط زیست بخش پیشرفته و مدرن
بهداشت است.
چندین بخش دیگر که استفاده میشود عبارتند از:
مهندسی سلامت جامعه و
مهندسی سلامت محیط زیست.
مهندسی هیدرولیک
مهندسی هیدرولیک مبحث مرتبط با حرکت و انتقال مایعات و بطور اخص آب است.
این مبحث مهندسی بطور یقین ارتباط با طراحی
پل ها،
سدها،
کانال ها،
اسکله ها پیدا می کند و همچنین ارتباط با هر دو موضوع مهندسی محیط زیست و بهداشت را نیز دارد.
علم مواد
همچنین مهندسی عمران شامل مهندسی علم مواد نیز شامل میشود. مهندس مواد با پتانسیل های که در کار مهندسی ایجاد شده شناخت
بتن و
فولاد و اخیرا
پلیمرها و
سرامیک ها را شامل میگردد.
Careers«مسیرها _ راه ها )
یک ذهنیت و تصور نادرست اینست که مهندسی عمران از
مرزها و محدوده
ریاضیات و
علوم رایانه دور است. در حقیقت بسیاری از آنچه هم اکنون در علم رایانه وجود دارد ناشی از کار و فعالیت در رشته مهندسی ساختمان است، در جائی که مهندسی سازه و مسائل
آنالیز شبکه ها به معادلات موازی احتیاج دارد. همچنین مهندسین عمرانی وجود دارند که در رشته
مهندسی ایمنی، تهیه روش های آماری جهت طراحی ساختمان و سازه ها، آنالیز ایمنی و فنی تخمین خسارات بیمه ای بر اساس اتفاقات طبیعی وخطرات انسانی به وجود آمده کار می کنند.