علاوه بر شکست پلورالیسم هیک در رهایی توجیه عقلانی اعتقاد دینی که با توجیه باور حسی بر اساس ادراک حسی مشابه است، از اختلاف باورها و تجربههای دینی، اشکالات دیگری علیه
پلورالیسم هیک مطرح شده است.
- منتقدان عموما ناخشنودی خود را نسبت به «توصیف و بیانناپذیری واقعیت نهایی در نظریه هیک» اظهار داشتهاند. اگر ما نمیتوانیم چیزی درباره خداوند یا آن امر نهایی بگوییم، لازم است که اعتقاد دینی ما شباهت بیشتری با کفر داشته باشد و از الحاد غیر قابل تمییز باشد.
- مشکل دیگر پلورالیسم دینی هیک این است که ادیان چیزی بیش از عقایدند. ادیان صرفا مجموعهای از اعتقادات نیستند، بلکه ابعاد عملی مهمی نیز دارند و این فقط به دلیل ابعاد اخلاقی آنها نیست، بلکه به دلیل ابعاد عبادی و زیباییشناختی آنها نیز میباشد. حتی اگر تعارضهای عقاید در ادیان با شیوه هیک مرتفع گردد، تعارضهای عملی آنها باقی میماند. البته تکلیفهای عملی یک دین دارای بنیان حقیقی مستحکم نظیر یهود با اصول عقاید آن آمیخته است.
- قوانین یهود قدرت خود را از منبع آن قوانین، خداوند متعال، کسب میکنند. آن قوانین از سوی خداوند توسط انبیا به بشر رسیده است. این نظریه که میگوید : مشخصات و اوصاف خداوند، که از راه انبیای الهی به یهود رسیده، تولیدی صرفا انسانی است و در حقیقت، آن موجود متعالی را توصیف نمیکند» قدرت اجرای قوانین یهودی را تضعیف مینماید.
- فرق است بین اینکه گفته شود: تفاوت ختنه شدن و ختنه نشدن تفاوتی صرفا فرهنگی است و اینکه گفته شود: مراسم و آیینهای عبادی میتوانند مؤمن را از جهان دنیوی به مواجهه با خداوند بالا ببرد; زیرا آن مراسم و آیینها مخصوص بوده و از سوی خداوند یا نمایندگان او مقرر شده است. جایگزینی این نظریه، که باورها و اعمال مخصوص محصولاتی صرفا فرهنگی هستند که هرکس میتواند با آن به واقعیت وصفناپذیر نزدیک شود، به جای آن باورهای خاص در مورد خداوند، از ارزش و ضرورت احکام و اوامر دینی میکاهد.
- پلورالیسم هیک مدافع ترکیب اجباری اعتقادات است. او نمیپذیرد که در باور دینی، اختلافات نهایی و مطلق وجود داشته باشد. هرقدر که هندو و بودایی ذات شخصی آن واقعیت نهایی را انکار میکنند و هرقدر که مسیحیان بر آن اصرار دارند، با وجود این، هیک مدعی است که در اینجا تعارضی حقیقی وجود ندارد; هر کدام از آنها ویژگیهایی را از طریق خود به سوی آن حقیقت بیان میکنند. ولی این نگرش از داوری در مورد اختلافات و تعارضهای هواداران و پیروان ادیان جهان ناتوان و محکوم به شکست است، در حالی که از پلورالیسم دینی به عنوان الهیات تساهل تبلیغ میشود. ولی این تبلیغات آنهاست. آنان اختلافات واقعی دینی و اعتقادی دیگران را تحمل نمیکنند.
منبع
- فصلنامه معرفت ، شماره 22، دکترمحمدلگنهاوزن، ترجمه حجةالاسلام محمد حسینزاده