معرفی
متصدیان این شغل تحت نظارت کلی بانجام امور مربوط به پذیرش بیماران و تیهه و تنظیم اطلاعات آماری از دفاتر و مدارک تنظیمی، کدگذاری و
اندکس اعمال جراحی، اصلاح فرمهای مدارک پزشکی و تکمیل و نگهداری پرونده های بیماران می پردازند.
نمونه وظایف
- ثبت مشخصات و نشانی بیمار روی کارتها یا فرمهای مخصوص بمنظور تشکیل پرونده و ضبط اوراق مورد لزوم در پرونده و ثبت کد مربوط بر روی آن.
- ثبت مشخصات آورنده یا مقام اعزام کننده بیمار و اخذ رضایت نامه جهت مطالعه یا اعمال جراحی.
- ضمیمه کردن نتایج آزمایشات انجام شده به پرونده بیمار.
- تنظیم کارت شناسایی و ثبت مشخصات و شماره بایگانی روی آن بمنظور تسلیم به بیمار یا کسان وی.
- راهنمایی بیمار به منظور تعویض لباس و ارسال پرونده متشکله همراه بیمار به بخش مربوطه.
- تعیین نوبت برای مراجعه مجدد بیمار طبق نظر پزشک و راهنمایی پس از بهبودی به منظور اعزام بیمار.
- تنظیم کارت اندکس الفبایی برحسب نام و نام خانوادگی بیماران بمنظور شناسایی آنها.
- تهیه و تنظیم آمار روزانه، ماهانه و سالانه از تعداد بیمارن بستری و مرخص شده و در گذشتگان بیمارستان و تجزیه و تحلیل آنها(احتساب درصدهای اشغال تخت و غیره).
- تهیه آمار مراجعین به درمانگاهها، سرویس های رادیولژی، آزمایشگاه، داروخانه و سایر واحدها.
- کدگذاری اعمال جراحی و تهیه اندکس اعمال جراحی برابر روشهای معمول یا براساس طبقه بندی بین المللی اعمال جراحی.
بازار کار
متقاضیان تصدی این شغل پس از فراغت از تحصیل می توانند در:
- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
- دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی
- مراکز بهداشتی و درمانی
- بیمارستانها
- وزارتخانه ها
- موسسات دولتی
اشتغال یابند.
شرایط احراز
- دانشنامه کارشناسی ارشد آموزش مدارک پزشکی و یا لیسانس نگهداری مدارک پزشکی.
- گواهینامه فوق دیپلم مدرک پزشکی یا فوق دیپلم و طی دوره آموزشی مربوط