منو
 صفحه های تصادفی
کشتی سازی و خرید و فروش کشتی و کشتی رانی داخلی یا خارجی و معاملات راجع به آنها.
عیب یابی و تعمیر یخچال
اندوه امام عسگری در سوگ پدر
کمیت های نرده ای و برداری
هوپیتال
ترانسفورماتور
ایهام
فخرالدین بن رکن‏الدین
بی‌اشتهایی‌ عصبی‌
چرا از چرخها استفاده می شود
 کاربر Online
418 کاربر online

ماجرای کتابسوزی

تازه کردن چاپ
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > فرقه ها
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > عقاید
فرهنگ > الهیات > دین اسلام > شیعه > کلیات > مباحث تاریخی و تحقیقی
(cached)

ماجرای کتابسوزی از واقعیت تا خیال


اگر مسلمین کتابخانه‌های ایران یا مصر را به آتش کشیده باشند جای این هست که گفته شود اسلام ماهیتی ویرانگر داشته نه سازنده و در برابر خدمات که به ایران کرده زیانهایی هم وارد کرده و از یک نظر موهبت و از نظری دیگر فاجعه بوده است

شبهه 1:

آنچه که بتوان به دانشگاه امروز تشبیه کرد همان است که خسرو پادشاه ساسانی و تأسیس کرد و در شوش پایتخت آنروز دارالعلم بزرگی به نام گنبدی شاپور ،این دانشگاه دوام داشت تا این که در زمان حمله اعراب به ایران مانند سایر مؤسسات از بین رفت و با آن که دین اسلام تأکید کرده که علم را حتی اگر در چین است بدست آورید، فاتحین عرب بر خلاف دستور پیامبر حتی کتابخانه ملی ایران را آتش زدند.

پاسخ‌ها:

1 – بعد از یونان و قبل از تأسیس دانشگاه گندی شاپور، دانشگاه عظیم اسکندریه بوده که با دانشگاه جندی شاپور طرف قیاس نبوده که اندکی در قرن اول و به مقیاس در قرن دوم مسلمین از آثار اسکندریه برای ترجمه استفاده کردند.

2- دانشگاه جندی شاپور یک مرکز پزشکی بوده از ناحیه اعراب آسیب ندید و تا قرن سوم و چهارم پا برجا بود پس از آن که حوزه بغداد تأسیس شد این دانشگاه تحت الشعاع واقع شد و تدریجاً از بین رفت ابن ماسویه‌ها و بختیشوع ها در قرن 2و3 فارغ التحصیل همین دانشگاه بودند و خلفای عباسی هم از منجمین و پزشکان این دانشگاه در دربار استفاده می‌کردند.

3- دانشگاه جندی شاپور اعلمای مسیحی که از لحاظ مذهب و نژاد به روم وابستگی داشتند 18اداره می‌کردند و روح این دانشگاه رومی بود نه زرتشتی و از نظر جغرافیای،سیاسی و مدنی جزء ایران بود روح ایرانیان روح علمی بود ولی رژیم حاکم بر ایران در دوره ساسانی،رژیمی ضد علمی بود زیرا مواد و معلومات در این دین منحصر به درباریان و روحانیان بود و برای سایر طبقات ممنوع بود و طبعاً علم و کتاب رشد نمی‌کرد زیرا معمولاً دانشمندان از طبقات محروم بر می‌خیزند و از طرفی دیگر این دو طبقه به گونه فاسد شده بودند که از آنها انتظار آثار علمی نمی‌رفت.

4- کتابخانه ملی ایران در کجا قرار داشتند،با وجود این که جزئیات حوادث فتوحات اسلامی در ایران و روم ضبط شده نامی از کتابخانه‌ای در ایران اعم از این که به آتش کشیده شده یا نشده برده نشده بلکه مدارک تاریخی خلاف آن را ثابت می‌کنند.

5- در ایران ساسانی آثار علمی و ادبی کما بیش بوده ، بسیاری از آنها به عربی ترجمه شد و باقی ماند و بسیاری دیگر نه به علت کتابسوزی بلکه به علت طبیعی و مادی از بین رفتند زیرا هرگاه تحولی در فکر اندیشه مردم پدید آید و فرهنگی هجوم آورد افکار را متوجه خود می‌سازد و به نحو افراط فرهنگ کهن مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و آثار علمی مربوط به فرهنگ کهن بر اثر بی‌توجهی مردم تدریجاً از بین می‌رود.

6- هنگام فتح ایران کتابهایی که بعضی از آنها تعیین بوده در کتابخانه‌های خصوصی افراد وجود داشته ولی بعد از فتح ایران و اسلام ایرانیان و رواج خط عربی و فراموش شدن خط پهلوی که آن که کتابهای به آن خط بوده آن کتابها برای مردم بلا استفاده بوده و تدریجاً از بین رفته است.

همچنین ببینید:دلایل دکتر معین درباره ماجرای کتابسوزی و رد آن


منبع:خدمات متقابل اسلام و ایران؛مرتضی مطهری



تعداد بازدید ها: 12878


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..