مفهوم _فهم تفسیری_ را وبر بدعت نگذاشت. نخستین بار،تاریخنگاری به نام درویسن این مفهوم را مطرح کرد و سپس پژوهشگرانی چون دیلتای آن را بکار بستند. اما آنها این مفهوم را در ستایش از شهود و علیه تبیین عقلی- علی به کار برده بودند. بر خلاف آنان، وبر این مفهوم را به عنوان یک گام مقدماتی در جهت استقرار روابط علی در نظر گرفت.
او چنین استدلال می کرد که درک معنای ذهنی یک فعالیت، از طریق سهیم شدن و رخنه کردن در کنه تجربه مورد تحلیل، آسان می شود. اما هر تبیین تفسیری اگر که بخواهد به شأن یک قضیه علمی دست یابد، باید به یک تبیین علی تبدیل شود. فهم تفسیری و تبیین علی در علوم اجتماعی، اصول روشی همبسته اند و نه مخالف. شهود بی میانجی معنا، تنها در صورتی می تواند به یک دانش معتبر تبدیل شود که با ساختارهای نظری معطوف به تبیین علی عجین گردد.
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد