پریشان و عصبانی کردن مخاطب و برانگینختن مخالفت او بر علیه خودتان ،به هیچ وجه مشکل نیست. تماشاگر ناراضی کاری نکنید تماشاگرتان احساس کند که نکات جالبی از برنامه را از دست داده است. اگر از مواردی تصویربرداری نکنید، بهتراز آن است که علاقه و عطش مخاطبتان را دامن بزنید و او قادر نباشد نماهای کاملی را تماشاگ کند. ناخرسندیهای معمول شامل مواردزیر است: - سوژههایی که به طور کامل قابل رویت نیستند و واضح نشدهاند یابخشی از تصویر به وسیله عاملی دیگر پوشانده شده است. - سوژههایی که رنگ و شکل آنها با رنگ و شکل زمینه تصویر یکسان است و موضوع در زمینه تلفیق شده است. - نمایی که سوژه در فاصله بسیار دوری در آن قرار گرفته است که خوب و کامل دیده نمیشود. - عناوین یاطرحهای گرافیک که به مدت کافی روی صفحه تصویر باقی نمیمانند که خوب خوانده یا دیده نمیشوند. - موقعیتهایی که عناوین مورد بیتوجهی قرار میگیرند و قابل خوانده شدن نیستند و بر عکس نقطه توجهی کماهمیت در زمینه،به قدر کافی روشن و شفاف، در زیر نوشتهها ظاهر میگردد. مانند توجه به آشپز به جای چیزی که پخته میشود. - زمانهای طولانی که صرف پرداختن به یک بخش یا یک موضوع خاص در برنامه میشود، در حالی که نکات وموارد زیادی از برنامه باقی است که باید نشان داده شود. - سخنرانان ،گویندگان، مجریان ، بازیگران و ... شرکت کنندگانی که به جای انجام وظیفه خود ، به خودنمایی وتظاهر مشغولند. - موقعیتهایی که دوربین به جای تمرکز روی نکات و موارد جالب و جذاب محیط،روی تصویر مجری ،مفسر وگزارشگر باقی میماند. وعده! وعده! وعدهای ندهید که نتوانید به آن عمل کنید . مثلا یک نمای باز از نمایشگاه آثار هنری داریم؛ اگر نتوان آثار نمایشی آن را از نزدیک دید، عصبانی کننده است. در حقیقت چون کاری ناقص انجام شده است،خشمگین میشویم. هنگام تماشای موارد و موضوعهای جالب، اعلام اینکه فرصت زیادی از برنامه نمانده ، ناراحت کننده است، بخصوص اگر برنامه با صحنههایی پیش پا افتاده یا بیمایه ادامه یابد.
شرح تصویر 1) زمینه متضاد: اگر رنگ و رنگمایه وسایلی که مجری در دست خود نگه میدارد ،بسیار شبیه زمینه لباس مجری یا دکور برنامه انتخاب شود، باعث سردرگمی بیننده میگردد. اگر آن وسایل را در زمینهای مناسب نگهداریم، روشنی ووضوح تصویر بیشتر خواهد شد. 2) روشنی و وضوح نقطه دید: آیا وسایل نمایش داده شده در تصویر،درزاویه و نقطه دید مطلوب و مناسب دوربین قرار دارند؟کدام یک از این تصاویر مطلوب وایدهآل است؟ این موضوع بستگی به شکل وهدف برنامه دارد؟ نگرشهای نامطلوب - گویندهای که همیشه صادقانه یک اصطلاح یاعبارت را در آغاز و پایان برنامهاش تکرار میکند( مثل " سلام ، امیدوارم..." یا " خدانگهدار تا برنامه آینده") - گویندهای که به نظر میرسد بسیار پرمشغله است وحاضر نیست وقتش را برای بینندگان صرف کند( مثل" من فقط تا چند لحظه دیگر در خدمتتان خواهم بود" یا " امیدوارم باز فرصتی باشد تا ...") - مصاحبهکنندهای که بیشتر با کاغذها و نوشتههای خود بازی میکندو به مهمان برنامه توجهی ندارد. - مصاحبه کنندهای که به اصطلاح صحبتهای مهمان برنامه را با بیتوجهی نادیده میگیرد. اتفاقات غیر قابل رویت دانستن اینکه موضوع بسیار جالب توجهی درهمان نزدیکی درحال انجام است ،اما دوربین تلویزیون از چیز بیاهمیت دیگری تصویربرداری میکند و شما نمیتوانید آن موضوع را ببینید و بشنوید بسیار ناراحت کنندهاست. انتخاب نادرست دوربین - شرکت کننده ،مجرییا بازگری که به او علامت اشتباه داده میشود و قبل از زمان معین کار خود را آغاز میکند، یا زمانی که بایدپخش مربوطه را شروع کند،به دلیل داده نشدن علامت بموقع ، حیران وسرگردان در جای خود ایستاده است. - شخصیت تازهای در برنامه صحبت میکند، اما دوربین روی تصاویر ونماهای نامربوط دیگر باقی است. - فقط مقدار بسیار جزئی از حادثه اصلی را میبینیم؛ و به جای نشان دادن صحنههای رویداد ،تکیه دوربین فقط شخصی است که درباره آن حادثه صحبت میکند. نماهای گیج کننده_ تماشاگر را سرگردان و بلا تکلیف ،درحالی که نمیداند چه چیزی راباید تماشا کند ، رها نکنید. از گنجاندن موضوعها و رویدادهای متفاوت در یک نما بپرهیزید( مرکز توجه چهند قسمت میشود). تاثیرگذاری برنگرش و رفتار مخاطب در تلویزیون__
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد