وبر به طور کامل و قانع کننده به مطالعه دیگر ادیان نیز پرداخته است، چه ادیان الهی و چه غیر الهی، از کنفوسیوس و تائو گرفته تا اسلام. او دنبال این بود که بفهماند در این ادیان خصوصیت مذهب پروتستان وجودندارد واین عامل یعنی همان عقلانیت غلیظ ، حلقهای مفقودشده است که در این ادیان یافت نمیشود و ناگزیر، جوامع با نگرش دینی خود را عقب نگه داشته و مانع و سد غیر قابل عبوری برای شکستن سنتها شده است.
او با این مطالعه در باب دین هندو ابراز میدارد: آیین هندو دارای آیین اخلاق ویژهای است که آن را برای این دنیا نادیده گرفته است و به واقعیت مادی همچون حجابی مینگرد که علایق حقیقی را، که بشریت باید به آن توجه کند، پنهان میسازد. ، آیین هندو دنیا را پدیدهای گمراه کننده به شمار میآورد و رغبت را از دنیا برکنار میزند.
وبر آیین کنفوسیوس و تائو را نیز در چین مطالعه کرده و مدعی است که در چین نیز سرمایهداری و رشد اقتصادی در نهایت پا نگرفتهاست; زیرا مذهب رایج در آنجا موجبات چنین تحولی را فراهم نکرده، چرا که مذهبیان چین بر زندگی آرامی تاکید داشتند و پیشرفت مادی را تشویق نمیکردند.
وبر در باب اسلام نیز مطالعاتی انجام داده است که البته بیشتر مربوط به زمان حکومت عثمانی است. او با مطالعهاش اسلام را قطب مخالف پروتستان دانسته و در نظر او، اسلام آیینی نیست که به زهد و دوری از دنیا سفارش کند. ریاضت کشی ، که اخلاق پروتستانی نمونه کامل آن است، در اسلام وجود ندارد، علاوه بر اینکه اسلام فاقد آزادیبازار، تکنولوژی عقلانی، حقوق عقلانی و نیروی کار آزاده است. لذا، اساسا عقلانیت، که موتور اصلی حرکت برای شکستن سد سنتهاست، در اسلام وجود ندارد.
منابع
ژان بشلر، خاستگاههای سرمایهداری، رامین کامران، چ اول
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد