محیطهای کاری
برخلاف آموزش، فرایندهای کاری در طول دو قرن گذشته به طور اساسی تغییر کرد. اگر چه اعمال سلیقه های شخصی در شکل گیری وضعیت منازل گسترش یافته، وضع در مورد محیط های کاری بسیار متفاوت است. در محیط های کاری خود افراد کمتر در نظر گرفته می شوند و بیشتر بر نقش آنها در ساختارهای صنعتی، تجاری یا دولتی تاکید می شود. در انتخاب تجهیزات و لوازم
کارخانه ها و ادارات بندرت با کارمندان مشورت می شود.
از این نظر شرکت آلمانی
اسرام Osram تولید کننده وسایل برقی و روشنایی یک استثناء بود. این شرکت در سال 1927 با هدف افزایش بهره وری، کمیته ای برای بررسی رفاه حال کارگران و همچنین مسائل فنی و تشکیلاتی تاسیس کرد. شبکه ای از بیست کمیته فرعی که از تمام قسمت های شرکت نمایندگانی در آنها حضور داشتند با این وظیفه که در بازسازی محیط کار علاوه بر کارکرد، زیبایی را نیز در نظر بگیرند تشکیل شد.
استفاده از مبلمان استاندارد و راحت، رنگ های روشن و شاد و تامین روشنایی مفید، کاهش سر و صدا و تهویه بهتر همراه با ایجاد اتاق رختکن، سالنهای غذاخوری و باغچه روی پشت بام برای هواخوری و تفریح، از نتایج این برنامه بود.
طراحی محیطهای کاری در وسایل حمل و نقل
وسیع ترین تغییرات محیط های کاری در زمینه دستگاهها و وسایل حمل ونقل اعمال شد. در اینجا دیگر تاکید صرفاً بر اشکال بیرونی نبود بلکه شامل ملاحظاتی درباره واکنش های جسمی و روانی انسان نسبت به عملکرد و ایمنی دستگاه هم می شد.
برای نمونه در قرن نوزدهم طرح اتاقک راننده
لوکوموتیوهای بخار به صورتی شلوغ و درهم ریخته بود و این از ساختار مکانیکی آنها ناشی می شد که هیچ حق انتخابی برای کارگران باقی نمی گذاشت. حتی در قرن بیستم، راننده و آتشکار هنوز هم مجبور بودند خود را با ماشین که چالاکی بدنی زیاد و مهارت فراوانی طلب می کرد مطابقت دهند. برعکس طراحی اتاقک راننده در
لوکوموتیوهای دیزلی و برقی جدید تحت تاثیر پیشرفت هایی در زمینه طراحی کابین خلبان
هواپیما قرار گرفت که در
جنگ جهانی دوم صورت گرفته بود یعنی زمانی که نیاز به واکنش های سریع در نبرد هواپیماهای جنگی سبب مطالعات
ارگونومیک برای هماهنگ کردن وسایل و دگمه های کنترل شد. از سال 1963 به بعد تاثیر طرح کابین
خلبان در اتاقک راننده « قطارهای گلوگله ای » که توسط گروه تحقیق « راه آهن ملی
ژاپن» برای خط سریع السیر توکایدو طراحی شده بخوبی مشهود است. این قطارها با داشتن صندلی های بالشتک دار و دگمه های کنترل ساده شده و سهل الوصول و دید وسیع از جلو، تصویر جدیدی از عملکرد
قطار را ارائه دادند.
عکس پیدا نشد
در موتور سیکلت دومی، خطوط بالای باک صندلی و ترک بند در امتداد هم قرار گرفته اند و
اگزوز قوس شدید رو به بالایی دارد، و به طور کلی با ترکیب فلز صیقلی و طیفی از رنگ های روشن، تاثیری خیره کننده ایجاد می کند. در مقابل مدل بی 8، این مدل تبدیل به محصولی تفریحی شده بود.