افزون بر دسته بندی های قبیله ای که در
جزیره العرب رواج داشت، با پیدایش اسلام، دسته بندی اجتماعی جدیدی پدید آمد. پیشینه اسلام و حضور در رویدادهای سرنوشت سازی مانند: جنگ های، بیعت ها و هجرت از
مکه به
مدینه، معیار بخشی از گروه بندی های جدید بود.
قبیله
بنی امیه پیشینه درخشانی نداشت و
معاویه فرزند این قبیله بود؛ فرزندی که سوابق ارزشمند اسلامی نداشت و داغ ننگ طلقا یادگار روز
فتح مکه بود، بر چهره او و فرزندانش سنگینی می کرد. در روز فتح مکه،
پیامبر از خون مشرکان گذشت و آن ها را رها کرد. در پی این رویداد، عنوان طلقا (رها شدگان) برای این گروه به یادگار ماند. خلیفه دوم،
عمر گفته است: خلافت تنها سزاوار
اهل بدر است و اگر آنان نباشند، برای
اهل احد است، ولی به هر حال، به طلقا و فرزندان آنان نمی رسد.
روزی
اسود بن یزید به
عایشه گفت: آیا تعجب نمی کنی که مردی از طلقا با یاران پیامبر بر سر خلافت جنگ می کند؟ عایشه گفت: چرا باید تعجب کرد؟ او حکومت دار است. خدا حکومت را هم به نیکان می دهد و هم به بدان. مگر نمی دانی
فرعون چهارصد سال بر مردم
مصر فرمان راند.
معاویه و حدیث سازان دربارش کوشیدند با جعل حدیث این کاستی را جبران کنند. حدیث های ساختگی آنان دو دسته است:
1. روایت هایی که ثابت می کند معاویه پیش از فتح مکه اسلام آورده است.
2. روایت هایی که جایگاه
امیرمؤمنان علی علیه السلام،
امام حسن علیه السلام و
انصار (اهل بدر و احد) را سست می کند. نماز نگزاردن علی بن ابی طالب علیهالسلام و قصد ازدواج آن حضرت با دختر
ابوجهل و خشمگین شدن پیامبر از این موضوع و افراط امام حسن علیهالسلام در ازدواج و طلاق، بخشی از مسایلی است که به یاری روایت های جعلی، میان مردم رواج یافت.
معاویه در
جنگ صفین، ادعای برابری با
بنی هاشم را پیش کشید و گفت: بنی امیه و بنی هاشم، هر دو فرزندان
عبد مناف هستند و با یکدیگر برابریم، به جان خود سوگند که ما فرزندان پدری یکسان هستیم، ولی امیه هیچ گاه مانند هاشم، حرب مانند
عبدالمطلب و
ابوسفیان مانند
ابوطالب نبوده است و هیچ گاه مهاجر مانند آزاد شده نیست.
منابع:
- طبقات الکبری، ج 3، ص 342.
- الغدیر، ج 10، ص 188.