تاریخچه مختصر:
صنعت
هوانوردی به عنوان
صنعت طراحی،
ساخت و استفاده از
هواپیماها و انواع
وسایل پروازی-
هوایی شناخته می شود. این صنعت در کل به دو شاخه اصلی تقسیم می شود:
شاخه اول گونه سنگین تر ازهوا (
heavier- than- air )
شاخه دوم سبک تر از هوا (
lighter- than- Air ).
نوع اول یا سنگین تر از هوا بر ساخت
گلایدرها،
هلیکوپترها،
هواپیماها و... متمرکز است و
نوع دوم یا سبک تر از هوا
وسایل هوایی چون
بالن ها و
کشتی های فضایی را شامل می شود.
اولین
وسیله پرنده تاریخ یک
کایت(
kite ) یا چیزی شبیه
بادبادک بوده که قدمتش به قرن پنجم میلادی باز می گردد. سپس در قرن ۱۳ میلادی یک راهب انگلیسی به نام راجربیکن (
Roger Bacon ) در زمینه ساخت
مدل های پرنده آغاز به کار کرد و به این نتیجه رسید که همان گونه که
آب می تواند
قایق را به
حرکت درآورد و آن را در خود به صورت
معلق نگه دارد،
هوا نیز می تواند وسیله ای را در خود به همان گونه حفظ کند.
در قرن ۱۶ میلادی نابغه ای به نام
لئوناردو داوینچی پا به عرصه مطالعه در زمینه
پرواز پرندگان گذاشت بعد از مدتی مطالعه وسیله ای ساخت که چیزی شبیه یک
فرفره بزرگ در وسط آن بودو با نیروی انسانی شروع به
چرخش می کرد و این فرفره را می توان سرآغاز ایده ساخت هلیکوپترها دانست. داوینچی طرحی از یک
چتر نجات را ارایه کرد که در آینده صنعت هوانوردی بسیار سودمند بود. در اصل او در قرن شانزدهم سه گونه متفاوت از شاخه سنگین تر از هوا (heavier than air )را پیش بینی کرده بود که عبارتند از: هلیکوپتر،
گلایدر و
اورنیتاپتر(
ornithopter ).
طراحی های لئوناردو داوینچی سرنوشت صنعت هوانوردی را رقم می زد ولی تمامی آنها دارای یک مشکل اساسی بودند و آن هم استفاده از
نیروی انسانی (ماهیچه ای) بود زیرا در آن زمان
ماشین های
مکانیکی قوی ساخته نشده بود و از طرف دیگر نیروی ماهیچه ای برای غلبه بر نیروی
جاذبه کافی نبود اما در هر صورت می توان او را پایه گذار
صنعت هوانوردی شناخت.
اطلاعات بیشتر در رابطه با تاریخچه صنعت هوانوردی را می توانید در عنوان جهش صنعت هوانوردیمطالعه نمائید.
کشورهای دارنده صنایع هوایی
تعداد بازدید ها: 43494