موتورهای اولیه
بشر از سالهای دور در فکر ساختن موتورهایی بوده است که با حرارت کار میکنند. لیکن در این زمینه تا قبل از قرن هفدهم هیچ نتیجهای بدست نیامد. در سال 1678 میلادی یک فرانسوی به نام «
آب ژان اوت فوی» پیشنهاد کرد که برای ایجاد قدرت از یک پودر قابل انفجار استفاده شود. گفته میشود که اوت فوی اولین کسی بوده است که موتوری را طراحی کرد که در آن از حرارت به عنوان یک نیروی جنبشی که قادر به تولید کاربرد ، استفاده گردیده است. پس از اوت فوی ،
کریستیان هوگنز اولین کسی بود که اعتبار ساختن یک موتور حرارتی را کسب کرد. این موتور که در آن از یک پودر قابل انفجار به عنوان سوخت استفاده میشد. در سال 1680 میلادی در مقابل وزیر دارایی فرانسه به نمایش گذاشته شد.
هیچ کدام از تلاشهای اولیه موفق واقع نشد و کوششهای بیشتر در ساختن یک موتور حرارتی تا مدتی حدود یکصد سال راکد ماند. تا آنکه دو قرن هیجدهم میلادی امکانات استفاده از بخار آب برای تولید قدرت و تشخیص و توسعه داده شد. اولین توسعه موفقیت آمیز موتورهای بخار در سال 1769 میلادی صورت گرفت. در این تاریخ بود که جیمزوات توانست یک موتور بخار قابل استفاده را به ثبت برساند.
در حدود سال 1800 میلادی فکر پژوهشگران به طرف ساخت
موتورهای احتراق داخلی معطوف گردید. در طول سالهای 1800 تا 1860 میلادی تعدادی موتور ساخته شد که در حقیقت هیچکدام از آنها بطور واقعی موفقیت آمیز نبود اما گامهای موثری نیز دی این سالها برداشته شد. مثل استفاده از تراکم در سیکل موتور و اصلاح سیستم اشتعال سوخت توسط
بارنت در سال 1838 م و تولید یک موتور احتراق داخلی در مقیاس تجارتی توسط
ژان ژوزف لنوآر در سال 1860.
بودوروشا
شاید بتوان گفت که اولین اقدام مهم برای توسعه موتورهای احتراق داخلی بوسیله یک مهندس فرانسوی به نام
بودوروشا انجام گرفت. وی در سال 1862 م نظریه طرز کار موتور احتراق داخلی را بدست آورد که تمامی موتورهای احتراق داخلی امروزی نیز بر این اساس ساخته میشوند. او برای آنکه انجام کار احتراق توسط موتور به خوبی انجام شود. چهار مرحله را پیشنهاد کرده بود که باعث بازدهی بالای
موتور میباشد.
اتو و کلارک
مهندس بودوروشا موفق به ساخت یک موتور بر اساس نظریاتش نشد. اما این نظریات به عنوان موارد لزوم پذیرفته شد. گرچه تلاشهای چشمگیری در سالهای بعد در ساخت یک موتور انجام پذیرفت اما تا سال 1876 که دکتر
کلاآگوست آتو اهل آلمان اولین موتوری را که بر اساس اصل بودوروشا کار میکرد با موفقیت ساخت. به دنبال اختراع
موتورهای چهارزمانه توسط
آتو اختراع اولین
موتور دوزمانه از سال 1878 میلادی بوسیله
دوگالد کلارک انگلیسی به ساخت رسید. در این موتور یک زمان قدرت در هر دور گردش میل لنگ به جای هر دو دور گردش آن وجود دارد این موتور تا سال 1881 م به بازار عرضه نشد.
یکی از تلاشهای قابل توجه در توسعه انواع مختلف موتورهای احتراق داخلی کار دکتر
ردولف دیزل یک مهندس آلمانی بود. که ایده استفاده از گرمای حاصل از تراکم زیاد جهت اشتعال سوخت درون
سیلندر را مورد بررسی قرار داد. اولین نمونه موتور دیزل در سال 1898 میلادی با موفقیت ساخته شد که در طول 40 سال پس از آن گامهای سریعی در توسعه و استفاده از اصول دیزل در موتورهای احتراق داخلی برداشته شد.
موتورهای امروزی
پس از این سالها قسمت اعظم تلاشهای مهندسان و مخترعان در بهبود و توسعه موتورهای ساخته شده بود که به صورت مختصر ذکر شدند که اکثریت این تلاشها جهت افزایش راندمان و بازدهی این موتورها بوده است البته در سال 1957 میلادی یک موتور ، پیستون گردان توسط
وانکل اختراع شد که به نسبت متعلقات کمتری داشت و حجم کمتری را اشغال میکرد لیکن اکثریت موتورهایی که امروز مورد استفاده قرار میگیرند
موتورهای بخار و
موتورهای اشتعال جرقهای و
موتورهای دیزل میباشند.
مباحث مرتبط با عنوان