مقدمه
الکترونیک یکی از زیر شاخه های رشته مهم
برق است. این رشته طرفداران فراوانی دارد و از رشته هایی است که اگر محدودیت های پذیرش وجود نداشت ، علاقمندان فراوانی را به سوی خود جلب می کرد . مجموعه کاردانی فنی الکترونیک یکی از رشته های آموزش عالی در نظام دانشگاهی است و هدف آن تربیت کاردان فنی الکترونیک است که کاردانی لازم در زمینه الکترونیک صنعتی، وسایل اندازه گیری و وسایل صوتی، تصویری و عمومی که دقیقا در رابطه با مسائل مطروحه در همان بخش از
صنعت و
تکنولوژی طراحی شده است داشته باشد و کلیه اطلاعات پایه ای در زمینه مربوطه را دارا باشد.
سطوح رشته
|
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- آشتیان | * | | |
|
2 | آزاد- الیگودرز | * | | |
|
3 | آزاد- امیدیه | * | | |
|
4 | آزاد- اهر | * | | |
|
5 | آزاد- بجنورد | * | | |
|
6 | آزاد- بهشهر | * | | |
|
7 | آزاد- بیرجند | * | | |
|
8 | آزاد- تفرش | * | | |
|
9 | آزاد- تهران سما | * | | |
|
10 | آزاد- خرمشهر | * | | |
|
11 | آزاد- دورود | * | | |
|
12 | آزاد- سبزوار | * | | |
|
13 | آزاد- سپیدان | * | | |
|
14 | آزاد- سلسله و دلفان | * | | |
|
15 | آزاد- شاهرود | * | | |
|
16 | آزاد- شهرری | * | | |
|
17 | آزاد- فردوس | * | | |
|
18 | آزاد- قشم | * | | |
|
19 | آزاد- قیام دشت | * | | |
|
20 | آزاد- گرمسار | * | | |
|
21 | آزاد- نور | * | | |
|
22 | آزاد- کنگاور | * | | |
|
23 | آزاد-ابهر | * | | |
|
24 | آزاد-اراک | * | | |
|
25 | آزاد-بروجرد | * | | |
|
26 | آزاد-همدان | * | | |
|
27 | زابل | * | | |
|
درسهای رشته
|
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | جمعیت شناسی | 2 | آزمایشگاه الکترونیک 1
|
3 | آزمایشگاه الکترونیک 2 | 4 | آزمایشگاه تکنیک پالس
|
5 | آزمایشگاه مدار | 6 | آزمایشگاه ابزار دقیق
|
7 | آزمایشگاه اصول اندازه گیری | 8 | آزمایشگاه الکترونیکی صنعتی
|
9 | آزمایشگاه اندازه گیری خاص | 10 | آزمایشگاه اندازه گیری معمول
|
11 | آزمایشگاه تلویزیون | 12 | آزمایشگاه دیجیتال
|
13 | آزمایشگاه صدا و تصویر | 14 | آزمایشگاه مدارات مجتمع خطی
|
15 | آزمایشگاه مدارات مخابراتی | 16 | آزمایشگاه مقدماتی برق
|
17 | ابزار دقیق | 18 | اخلاق و تربیت اسلامی
|
19 | اصول اندازه گیری | 20 | اصول ضبط صدا و تصویر
|
21 | اصول و مدارات مخابراتی | 22 | الکتروتکنیک
|
23 | الکترونیک 1 | 24 | الکترونیک 2
|
25 | الکترونیکی صنعتی | 26 | برنامه نویسی کامپیوتر
|
27 | پروژه | 28 | تربیت بدنی (عملی و نظری)
|
29 | تلویزیون | 30 | تکنیک پالس
|
31 | دستگاه اندازه گیری خاص | 32 | دستگاه اندازه گیری معمول
|
33 | دیجیتال | 34 | ریاضیات عمومی
|
35 | ریاضیات کاربردی | 36 | زبان خارجی
|
37 | سیستمهای صنعتی | 38 | فارسی عمومی
|
39 | فیزیک الکتریسیته و مغناطیس | 40 | فیزیک عمومی
|
41 | مدار 1 | 42 | مدار 2
|
43 | مدارات مجتمع خطی | 44 | معارف اسلامی 1
|
45 | میکروپروسسور | 46 | کاتالوگ خوانی (زبان فنی)
|
47 | کارآموزی | 48 | کارگاه عمومی برق
|
49 | کارگاه مکانیک | |
|
صنعت و بازار کار
کاردان فنی قادر است به اقتضای نیازهای محل کار، ترکیب مناسبی از چند وظیفه از وظایف زیر را (و نه همه وظایف را) انجام دهد.
- انتقال نظرات و روشهای مورد تأیید مهندسین به کارگر فنی ماهر
- تهیه و تفسیر نقشه ها و کروکی های مهندسین و پیاده کردن آنها به کمک کارگران فنی ماهر
- بهره گیری از منابع نظیر کتب استاندارد مهندسی Hand Book ها و کتب راهنما و جداول فنی و امثال آنها
- درجه مناسبی از توانایی قضاوت فنی (بعضاً بطور مستقل) و توانایی انتخاب اطلاعات فنی (در محدوده عمل خود) و استفاده از این اطلاعات
- تشخیص عیوب و تعمیر وسایل، تجهیزات و دستگاهها و بعضاً modification (که حتماً می بایستی تحت نظارت کارشناس انجام پذیرد)
- سرویس و نگهداری و بازرسی و آزمایش وسائل و تجهیزات دستگاهها (تعمیرات- پیشگیری) و کالیبره کردن دستگاههای اندازه گیری
- توانایی انتخاب مواد، قطعات و المانها در محدوده جایگزینی قطعات، تعمیرات و حداکثر modification و دانستن نحوه کار با آنها و تست آنها
- توانایی درک فعالیتهای مربوط به ساخت و تولید در محدوده ای که وظایف او ایجاب می کند.
- نصب و راه اندازی در محدوده کاری
- بازرسی و کنترل مرغوبیت طبق روشهای تعیین شده توسط رده های بالاتر
- انجام آزمایشها و اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات
- گزارش نویسی و نوشتن دستور کار اجرائی
- توانایی سرپرستی کار رده های پایین تر
- باید بتواند بهره برداری از دستگاهها را بخوبی و در سطح عالی انجام دهد اگرچه چنین اموری (مگر در موارد استثنایی) جزء وظایف و کارهای سیستماتیک او بحساب نمی آید. در اکثر قریب به اتفاق موارد بهره برداری مهارتی است که با آموزشهایی بسیار ساده تر حاصل می شود.
- پس از کسب تجارب کافی تدریس در موسسات آموزش فنی و صنعتی یا مراکز آموزش صنایع برای افراد فنی رده های پایین تر