مقدمه
دوره (کاردانی هنرهای سنتی ) یکی از دوره های آموزش عالی است . هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند با تعهد و کارآئی مطلوب به انجام پژوهش های لازم درباره (اساطیر و هنرهای سنتی ) در ابعاد گوناگون آن به عنوان محلی شایسته از میراث فرهنگی کمک نموده و نیز با اشتغا ل در این زمینه در حفظ اصالتها و ارزش و نیز اعتلای این هنرها گام بردارند.
ضرورت و اهمیت
(هنرهای سنتی )و اساطیر این هنرها از مواریث عمده فرهنگی کشور و محمل اصالتها و ارزشها و از زمینه های مطمئن و مناسب برای حرکت آینده هنری با توجه به ضرورت استقلال فرهنگی و اتکا به خود است. یقینا یکی از جمله طرق و توجه و تقویت این
هنرها ایجاد دوره های آموزش عالی در سطوح گوناگون است تا ضمن مطالعه و پژوهش مستمر و نتیجه بخش راه یابی برای آینده ای پر بارتر میسر گردد.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی | * | | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس
|
1 | آشنایی با باستانشناسی و روشهای آن
|
2 | آشنایی با مردم شناسی و روشهای آن
|
3 | آشنایی با هنر و تمدن فرهنگهای همجوار
|
4 | آشنایی با موسیقی بومی مناطق ایران
|
5 | آشنایی با هنرهای سنتی ایران
|
6 | ترسیم فنی 1
|
7 | حفظ و احیاء هنرهای سنتی
|
8 | خطوط و خواندن کتیبه های اسلامی
|
9 | طرح اشیاء در تمدن اسلامی
|
10 | موسیقی از نظر اسلام
|
11 | نمایش در ایران
|
12 | هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران 2
|
13 | هندسه نقوش در هنرهای سنتی ایران 1
|
14 | هنر و تمدن اسلامی 1
|
15 | هنر و تمدن اسلامی 2
|
16 | کار آموزی پژوهش در هنرهای سنتی
|
17 | کارگاه طراحی پایه 1
|
18 | کارگاه هنرهای سنتی 1
|
19 | کارگاه هنرهای سنتی 2
|
20 | کارگاه هنرهای سنتی 3
|
21 | کارگاه هنرهای سنتی 4
|
22 | کارگاه هنرهای سنتی 5
|
23 | کارگاه هنرهای سنتی 6
|
24 | کارگاه هنرهای سنتی 7
|
25 | کارگاه هنرهای سنتی 8 |
صنعت بازار کار
فارغ التحصیلان این رشته با آموزشهای نظری و کارگاهی خود و آشنائی و کار عملی در زمینه (هنرهای سنتی ) و اساطیر قادر خواهند بود. در انجام پژوهشهای هنرهای سنتی و نیز حفظ و احیای این هنرها ، بصورت کمک کارشناس نقش داشته و یا اداره واحدها و کارگاههای تولیدی رادر چهار چوب ادارات و سازمانهای فرهنگی دولتی و یا بخش خصوصی بر عهده گرفته در آنها مشغول کار گردند.