مقدمه
رشته
شنوائی شناس از رشتههای تحصیل نوپایی است که در کشور ما پیش از چند سال از عمر آن نمیگذرد. کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از
اختلالات شنوائی از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده میکنند. این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.
طول دوره این رشته 7 الی 8 ترم تحصیلی است.
این رشته در حال حاضر در ایران دوره دکتری ندارد و فارغ التحصیلان میتوانند در صورت پذیرفتهشدن در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد را در رشتههای شنوائی شناسی، زبان شناسی و کودکان استثنائی ادامه تحصیل دهند.
برخوردهای عاطفی و داشتن صبر و حوصله برای موفقیت در این رشته لازم و ضروری است.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | | * | |
|
2 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران | | * | |
|
3 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آناتومی و فیزولوژی دستگاه شنوایی و تعادل | 2 | آناتومی و فیزیولوژی سر و گردن و گوش و حلق
|
3 | آناتومی و فیزیولوژی عمومی (نظری) | 4 | آواشناسی
|
5 | اختلالات ارتباطی افراد کمشنوا (توانبخشی 1) | 6 | ارزیابی پایه شنوایی (نظری)
|
7 | ارزیابی تکمیکی شنوایی (نظری) | 8 | اصطلاحات پزشکی (نظری)
|
9 | اصول توانبخشی (نظری) | 10 | الکترونیک تجهیزات شنوایی (نظری)
|
11 | ایمیتانس ادیتومتری (نظری) | 12 | اکوستیک
|
13 | بافتشناسی و آسیبشناسی | 14 | بهداشت عمومی
|
15 | بیماریهای اطفال | 16 | بیماریهای گوش و روشهای درمان آن (نظری)
|
17 | بیماریهای مغز و اعصاب (نظری) | 18 | بیوشیمی
|
19 | پایاننامه | 20 | تجویز و ارزیابی سمعک و سایر وسایل کمک شنوایی
|
21 | تربیت شنوایی (توانبخشی 4) (نظری) | 22 | تشریح و فیزیولوژی مغز و اعصاب (نظری)
|
23 | رادیولوژی سر و گردن (نظری) | 24 | روانشناسی عمومی
|
25 | روانشناسی مبتلایان به کمشنوایی (نظری) | 26 | روش تحقیق و نگارش
|
27 | روشهای توانبخشی شنوایی (توانبخشی 2) (نظری) | 28 | زبان آموزی (توانبخشی 5) (نظری)
|
29 | زبان انگلیسی اختصاصی (نظری) | 30 | ژنتیک پزشکی
|
31 | سایکو آکوستیک (نظری) | 32 | شنوایی شناسی و تشخیص 1 (نظری)
|
33 | شنوایی شناسی و تشخیص 2 (نظری) | 34 | شنواییشناسی اطفال (نظری)
|
35 | فارماکولوژی | 36 | فیزیوپاتولوژی اختلالات شنوایی و تعادلی (نظری)
|
37 | فیزیک عمومی | 38 | مبانی آزمونهای الکتروفیزیولوژیک (نظری)
|
39 | مبانی تجهیزات و اصول کالیبراسیون (نظری) | 40 | مبانی علم گفتار (نظری)
|
41 | مدیریت در شنواییشناسی (نظری) | 42 | میکروبیولوژی (نظری)
|
43 | نویز و حفاظت شنوایی (نظری) | 44 | کارآموزی در عرصه 1
|
45 | کارآموزی در عرصه 2 | 46 | کارآموزی در عرصه 3
|
47 | کارآموزی در عرصه 4 | 48 | کارآموزی در عرصه 5 (درمانگاه گوش و حلق و بینی)
|
49 | کارآموزی در عرصه 6 | 50 | کارآموزی در عرصه 7
|
51 | کمکهای اولیه (نظری، عملی) | | |
صنعت و بازارکار
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در زمینههای زیر مشغول بکار شوند:
- فعالیت در مراکز شنوائی شناسی خصوصی، دولتی، و مراکز دانشگاهی، بیمارستانها، درمانگاهها و مجتمعهای توانبخشی.
- کارخانهها و مراکز صنعتی جهت ارزیابی صوت، اثرات و پیشگیری.
- مدارس (عادی و استثنائی).
- خانههای بهداشت.
- تأسیس و دریافت مجوز کلینیکهای خصوصی و مؤسسات شنوائی شناسی با همکاری مسؤلین فنی.
- فعالیت در زمینههای آموزشی در دانشگاهها و مراکز تربیت معلم.
- فعالیت در زمینههای تحقیقاتی در مؤسسات مربوطه.
- مراکز مشاوره وابسته به سازمان بهزیستی و نظایر آن.
فارغالتحصیلان این رشته قادرند به امور زیر بپردازند:
- انجام آزمایشهای تکمیلی و تشخیص محل ضایعه در سیستم شنوائی.
- تعیین و تجویز و ارزیابی مشخصات الکترو آکوستیکی و نوع سمعک و قالب مورد نیاز هر فرد دارای مشکل شنوائی.
- تشخیص کم شنوائی بر اساس آزمایشهای انجام شده و تهیه گزارش ادیولوژیک و ارجاع به متخصص.
- تدریس برای افرادی که به نوعی نیاز به اطلاعات این رشته دارند (پزشکی، پیراپزشکی و. . .)
- همکاری با سایر متخصصین در زمینههای شنوائی و تکلم برای حفظ ارتباط معلول با جامعه و اطرافیان.
- تحقیق و بررسی در زمینههای شنوائی.
- مشخص کردن عیب دستگاههای شنوائی و در صورت امکان، کمک به رفع آن (اریومتری، امیدانس، سمعک و...)
- مشاوره با معلولین شنوائی و والدین آنها جهت ارتباط بهتر با اطرافیان و ارائه توصیههای لازم.
- ارائه طرح و برنامه ریزیهای لازم در زمینههای مربوط به شنوائی و تکلم.
میبینید که ادامه فعالیت شنوائیشناسان، بسیار وسیع است که بطور اجمالی به مواردی از آنها اشاره شد. کارشناسان مذکور براساس زمینه و علاقه خود، میتوانند در مراکز مختلف فعالیت نمایند.