مقدمه
در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، و نیل به خودکفایی آموزشی و ایجاد زمینه های لازم به منظور تربیت متخصصان تعمیر و نگهداری متعهد در صنایع هوایی و ایجاد صنعت مستقل و غیر وابسته پس از بررسی و
پژوهش در این زمینه نیازها اعم از ساخت، بازسازی، تعمیر و نگهداری وسائل پرنده و ملحقات مربوطه، مجموعه کارشناسی مهندسی
تعمیر نگهداری هواپیما با مشخصات ذیل تدوین شده است.
تعریف و هدف:
این مجموعه یکی از مجموعه های آموزش عالی است که ضمن تبیین اصول مهندسی تعمیر و نگهداری، بازسازی و
بهسازی و مدیریت تعمیر سیستمهای مکانیکی هواپیما، هلکوپتر در سطح کارشناسی متخصصینی جهت فعالیت در صنایع مربوطه تربیت می کند.
طول دوره و شکل نظام:
طول متوسط دوره 4 سال است و کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی می شود. دانشجویان موظفند سه واحد به عنوان
پروژه اخذ نمایند و در یک تابستان در صنایع هوا فضا کارآموزی انجام دهند.
سطوح رشته
|
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | دانشکده صنعت هواپیمایی- وابسته به سازمان هواپیمایی | | * | |
|
درسهای رشته
|
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آزمایشگاه ترمودینامیک و انتقال حرارت | 2 | آزمایشگاه تستهای غیر مخرب
|
3 | آزمایشگاه مبانی مهندسی برق | 4 | آزمایشگاه مقاومت مصالح
|
5 | آزمایشگاه مکانیک سیالات | 6 | آزمایشگاه آئرودینامیک
|
7 | آزمایشگاه خوردگی فلزات | 8 | آزمایشگاه سیستمهای دینامیکی
|
9 | آزمایشگاه مواد و عملیات حرارتی | 10 | آشنایی با پرواز
|
11 | آمار و احتمالات مهندسی | 12 | آیروالاستیسیته
|
13 | آیرودینامیک | 14 | ارتعاشات مکانیکی
|
15 | استاتیک | 16 | اسلحه و مهمات هوایی
|
17 | انتقال حرارت 1 | 18 | پایاننامه
|
19 | تحلیل تجربی تنش | 20 | ترمودینامیک 1
|
21 | تستهای غیر مخرب | 22 | دینامیک عمومی
|
23 | دینامیک ماشین عمومی | 24 | رئولوژی پلیمرها 2
|
25 | رایانه و برنامه نویسی | 26 | روش های تولید
|
27 | روش های تجربی در آئرودینامیک | 28 | ریاضی عمومی 1
|
29 | ریاضی عمومی 2 | 30 | زبان تخصصی
|
31 | ساختمان هواپیما | 32 | سوانح هوایی
|
33 | سوخت و احتراق | 34 | سیستمهای الکتریک و آلات دقیق هواپیما
|
35 | سیستمهای هواپیما | 36 | طراحی هواپیما 1
|
37 | طراحی اجزاء ماشین 2 | 38 | طراحی اجزای ماشین 1
|
39 | طراحی و ساخت قید و بندها | 40 | علم مواد
|
41 | فرآیندهای ساخت و مواد هواپیمایی | 42 | فیزیک پایه 1
|
43 | فیزیک پایه 2 | 44 | مبانی مهندسی برق
|
45 | محاسبات عددی | 46 | مدیریت تعمیر و نگهداری هواپیما
|
47 | معادلات دیفرانسیل | 48 | مقاومت مصالح
|
49 | مقررات و ایمنی هوایی | 50 | مواد مرکب (کامپوزیت)و کارگاه
|
51 | موتور جت | 52 | موتورهای پیستونی هواپیما
|
53 | مکانیک سیالات | 54 | مکانیک پرواز
|
55 | نقشه کشی صنعتی 1 | 56 | نقشه کشی تخصصی
|
57 | هیدرولیک ونیوماتیک هوایی | 58 | کارآموزی
|
59 | کارگاه بال و بدنه هواپیما | 60 | کارگاه جلو برنده های هواپیما
|
61 | کارگاه سیستمهای هواپیما | 62 | کارگاه فن آوری و روشهای جوشکاری
|
63 | کارگاه ماشین ابزار | 64 | کنترل اتوماتیک
|
65 | کنترل خوردگی در هواپیما | |
|
صنعت و بازار کار
با توجه به تجارب چندین ساله در امر تعمیر و نگهداری هواپیما که موفقیت های بسیاری را در پی داشته و دلیل اصلی آن تحریم های جهانی بوده و همچنین رشد علمی سازمان های سازنده وسایل پرنده (هواپیما،
چرخبال). این رشته توانسته در اندازه خودش بازار کار خوبی را برای علاقه مندان فراهم آورد که عبارت است از: سازمان ها و
ارگان های هواپیمایی کشور (نظامی و غیرنظامی)، سازمان ها و شرکت های دولتی تولیدکننده هواپیماهای سبک و فوق سبک و شرکت های خصوصی سازنده وسایل پرنده.