تاریخ را میتوان مطالعه حیات اجتماعی انسان در زمان، همراه با تحلیل برای نوسازی اکنون و معرفت و آگاهی نسبت به آینده تعریف کرد.
به مفهوم شناخت و احوال و سرگذشت جوامع، اقوام و ملتهای جهان بر اساس متون، مدارک، اسناد، اخبار،
و بررسی آنها با روشهای علمی است. آنچه ضرورت مطالعه و آموزش تاریخ را در کشورمان ایجاب میکند، مطالعات و پژوهشهای نو و بازشناسی ارزشهای مادی و معنوی در ایران و اسلام از آغاز تا کنون و با الهام از انقلاب اسلامی و جهان بینی منبعث از آن است.
تاریخ باید رسالت خود را در تغییر زیر بنایی و بنیادی بر پایه مطالعه مواریث ارزشمند جامعه ایرانی و اسلامی و نیز تاریخ جهان به انجام رساند و با تقویت حس کنجکاوی، دقت علمی و علاقه و تفکر و ابداع و خلاقیت، گذشته را همچون چراغی فراسوی نسل کنونی بیفروزد تا در پرتو آن با استفاده از تجارب تاریخی در زمینههای
از آنجا که کشورمان در زمینههای گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتمعای و سیاسی نیازمند تربیت عالمان و محققان در این زمینه است و با نظر به اینکه
ها، مرکز آموزش و پرورش متخصصان در رشتههای گوناگون علمی و از جمله تاریخ بشمار میرود، از این رو ضروری و شایسته است که برنامهریزی تاریخ، متناسب با نیازهای جامعه و پا به پای تحولات علمی در سطح جهان، در خدمت رفع نیازهای علمی و اجرایی کشور قرار گیرد و مقدمات رشد و شکوفایی و پیدایش عالمان و محققان بزرگ در این رشته از علوم انسانی را در سطح جهان فراهم سازد.
ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در ازمون ورودی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی عبارتند از: ضریب 2 برای درس ریاضی، ضریب 2 برای درس اقتصاد، ضریب 2 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 1 برای درس زبان عربی، ضریب 3 برای درس تاریخ و جغرافی، ضریب 1 برای درس علوم اجتماعی، ضریب 2 برای درس فلسفه و منطق و ضریب 2 برای در روانشناسی.
علاقه به تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل تاریخی و داشتن حافظه قوی و همچنین داشتن قدرت بیان خوب جهت گرایش دبیری از عوامل موفقیت در این رشته است.
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آشنایی با خطوط و زبان ایران پیش از | 2 | اصول و فلسفه آموزش و پرورش
|
3 | اصول و فنون مشاوره و راهنمایی | 4 | اقتصاد سیاسی
|
5 | انقلاب اسلامی و ریشههای آن | 6 | انقلاب اسلامی و ریشههای تاریخی آن
|
7 | انقلاب مشروطیت و تحولات سیاسی | 8 | ایران پیش از تاریخ
|
9 | تاریخ آفریقا | 10 | تاریخ احزاب و مطبوعات ایران در دوره قاجار
|
11 | تاریخ اروپا از انقلاب فرانسه | 12 | تاریخ اروپا از جنگ جهانی اول تا کنون
|
13 | تاریخ اروپا در قرون جدید | 14 | تاریخ اروپا در قرون وسطی
|
15 | تاریخ استعمار غرب و رشد سرمایهدار | 16 | تاریخ اسلام
|
17 | تاریخ اسلام از میلاد پیامر اکرم | 18 | تاریخ اسلام در آسیای میانه
|
19 | تاریخ اسلام در حوزه اقیانوس هند | 20 | تاریخ اسلام در ممالک قفقاز
|
21 | تاریخ اندیشهها و مکاتب سیاسی | 22 | تاریخ اندیشههای اقتصادی
|
23 | تاریخ اندیشههای سیاسی در ایران | 24 | تاریخ ایران از ایلامیها و آریاییها
|
25 | تاریخ ایران در دورۀ ساسانیان | 26 | تاریخ ایران در دورۀ سلوکی و اشکانی
|
27 | تاریخ بالکان با تکیه بر گسترش اسلام | 28 | تاریخ بیزانس
|
29 | تاریخ پیامبران | 30 | تاریخ تحلیلی زندگانی ائمه معصومین علیهالسلام
|
31 | تاریخ تحولات سیاسی ... ایران از آغاز | 32 | تاریخ تحولات سیاسی ... ایران از زوال ایلخانان تا
|
33 | تاریخ تحولات سیاسی ... ایران در | 34 | تاریخ تحولات سیاسی ... ایران در دورۀ حمله مغول
|
35 | تاریخ تحولات سیاسی ایران سامانی | 36 | تاریخ تحولات سیاسی ... ایران در دورۀ سلجوقیان
|
37 | تاریخ تحولات سیاسی ... ایران غوریان | 38 | تاریخ تحولات سیاسی ... در دورۀ صفویان
|
39 | تاریخ تحولات سیاسی ... صفویان | 40 | تاریخ تحولات سیاسی... جهان اسلام از سال
|
41 | تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و | 42 | تاریخ تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی
|
43 | تاریخ تشیع 1 (از آغاز قرن تا پنجم هجری) | 44 | تاریخ تشیع 2 ( قرن پنجم هجری تا قرن دهم هجری)
|
45 | تاریخ تفکر سیاسی در دوره قاجار | 46 | تاریخ تمدنهای مشرق زیمن
|
47 | تاریخ چین و ژاپن | 48 | تاریخ خلیج فارس و سرزمینهای همجوار
|
49 | تاریخ دیپلماسی ایران | 50 | تاریخ روسیه و اتحاد شوروی تا فروپاشی آن
|
51 | تاریخ سلسلههای شرقی ایران (پیشدادیان کیانیان) | 52 | تاریخ شبه قاره هند
|
53 | تاریخ عثمانی و خاورمیانه | 54 | تاریخ عرفان و تصوف در ایران و اسلام
|
55 | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | 56 | تاریخ فرهنگ و تمدن ایران
|
57 | تاریخ قاره آمریکا | 58 | تاریخ گسترش اسلام در افریقا و اروپا از آغاز سقوط
|
59 | تاریخ محلی | 60 | تاریخ نفت در ایران و خاورمیانه
|
61 | تاریخ نگاری و تحولات آن در ایران و جهان | 62 | تاریخ نهضتها و جنبشهای اسلامی جهان
|
63 | تاریخ هنر و معماری اسلامی | 64 | تاریخ یونان و رم
|
65 | تربیت بدنی 2 | 66 | تمرین دبیری 1
|
67 | تمرین دبیری 2 | 68 | تولید و کاربرد مواد آموزشی
|
69 | جامعه شناسی تاریخی | 70 | جغرافیای انسانی
|
71 | جغرافیای تاریخی سرزمینهای اسلامی | 72 | خلفای فاطمی مصر و حمدانیان
|
73 | روانشناسی اجتماعی | 74 | روانشناسی تربیتی
|
75 | روش تحقیق در تاریخ | 76 | روشها و فنون تدریس (کلیات)
|
77 | ریشههای تاریخی توسعه نیافتگی در ایران | 78 | زبان خارجی
|
79 | سنجش و اندازهگیری | 80 | شناخت و نقد مبانی و ماخذ ایران بعد از اسلام
|
81 | شناخت و نقد منابع و ماخذ تاریخ ایران پیش از اسلام | 82 | فارسی
|
83 | فرهنگ و تمدن ایران در دورۀ صفوی | 84 | فلسفه تاریخ
|
85 | قرائت متون تاریخی به زبان خارجی 1 | 86 | قرائت متون تاریخی به زبان خارجی 2
|
87 | قرائت متون تاریخی به زبان عربی 1 | 88 | قرائت متون تاریخی به زبان فارسی 1
|
89 | قرائت متون تاریخی به زبان فارسی 2 | 90 | قرائت و ترجمه متون تاریخی به زبان عربی 2
|
91 | قوم شناسی و مردم شناسی تاریخی ایران | 92 | قیام کربلا و نقش آن در نهضتهای شیعی
|
93 | گاهشماری و تقویم | 94 | مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه
|
95 | مبانی تاریخ اجتماعی ایران | 96 | مبانی تکوین و تحول تمدنهای جهان
|
97 | مبانی جامعهشناسی | 98 | مبانی حکومت و ساخت قدرت در تاریخ ایران
|
99 | مبانی علم اقتصاد | 100 | مبانی علم سیاست
|
101 | متون اسلامی | 102 | مدیریت آموزشی
|
103 | معارف اسلامی 2 | 104 | نهضت روحانیت در دو سده اخیر ایران
|
105 | نهضت فلسطین | 106 | کلیات جغرافیا (با تکیه بر جغرافیای ایران)
|
107 | کلیات و مبانی علم تاریخ | | |
فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی تاریخ توانائی آن را خواهند یافت که در سازمانهای دولتی و غیر دولتی از قبیل وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،
ها، مراکز اسناد ملی، صدا و سیما، مراکز نگهداری آرشیوهای دولتی در کلیه وزارتخانهها و مؤسسات دولتی، روزنامهها و مجلات و مراکز
کتاب و مانند آن به انجام تحقیقات تاریخی در حد تحقیقات بینالمللی و تدریس تاریخ در مراکز آموزشی بپردازند.