مقدمه
به منظور تامین نیروی انسانی متعهد و متبحر در رشته
پرستاری و دستیابی به راههای تحقیق و تتبع در
علوم وابسته به آن برای نیل به خودکفایی جهت جبران کمبود نیروهای متخصص آموزشی، خدماتی در مراکز آموزشی ، بهداشتی درمانی جمهوری اسلامی ایران و در نتیجه حفظ و ارتقای سطح علم در نظام جمهوری اسلامی، دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته مدیریت خدمات پرستاری با مشخصات زیر ارائه می گردد.
تعریف و هدف
کارشناسی ارشد پرستاری (ناپیوسته ) به دوره هایی اطلاق می شود که تحصیلات بالاتر از کارشناسی را در بر می گیرد و اولین مقطع تحصیلی پس از کارشناسی می باشد. هدف از ایجاد آن تربیت افرادی لایق ، متعهد و متبحر می باشد بطوریکه بتوانند برمبانی علوم پرستاری و متون علمی موجود احاطه یافته در اثر آشنایی با روشهای پیشرفته تحقیق در علوم و بدست آوردن کارایی و لیاقت و مهارت علمی و عملی لازم ، مجموعه را بگونه ای کسب کنند که بخوبی بتوانند در هر یک از ابعاد پرستاری ، آموزش ، پژوهش و مدیریت فعالیت نموده و بدین ترتیب کمبودهای موجود اعضای هیئت علمی
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و نیروی انسانی و متبحر مراکز بهداشتی درمانی را جبران نمایند و از مقالات علمی و تحقیقات علوم پرستاری و علوم وابسته در جهت پیشبرد دانش و کمک به ایجاد روح علمی در جامعه استفاده کنند.
طول دوره و شکل نظام
براساس آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) مصوب شورایعالی برنامه ریزی انقلاب فرهنگی حداقل طول دوره کارشناسی ارشد (ناپیوسته ) رشته پرستاری 2 سال و حداکثر مجاز طول تحصیلات این دوره برای دانشجویان تمام وقت 3 سال و برای دانشجویان نیمه وقت برابر مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی می باشد.
هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال می باشد و در هر نیمسال 17 هفته کامل آموزشی وجود دارد .
نظام آموزش این دوره واحد است و برای هر واحد درسی نظری در هر نیمسال 17 ساعت آموزش کلاسیک در نظر گرفته شده است و دانشجو باید به ازای هر سال درس نظری حداقل سه ساعت وقت صرف مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل در درس بنماید.
ضرورت و اهمیت
با توجه به گسترش روز افزون دامنه علم پرستاری و تحقیقات دامنه داری که طی صد سال اخیر انجام گردیده و نیاز به شناخت عوامل مختلف بیماری زا و ارتباط آنها با انسان و نیاز روز افزون موسسات آموزش عالی و مراکز بهداشتی درمانی به مدرس و مدیر پرستاری متعهد و متبحر جهت کوشش در پژوهشهای علمی برای نیل به خودکفایی و آماده نمودن افراد جهت ادامه تحصیل تا مرحله دکتری علمی، دایر نمودن این دوره و اهمیت آن مشخص می گردد و تاسیس این دوره در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران کاملا ضرورت دارد.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | دانشکده پرستاری آبادان | | * | |
|
2 | دانشکده پرستاری بم | | * | |
|
3 | دانشکده پرستاری جیرفت | | * | |
|
4 | دانشکده پرستاری و مامایی آمل | | * | |
|
5 | دانشکده پرستاری و مامایی رامسر | | * | |
|
6 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی جهرم | | * | |
|
7 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زابل | | * | |
|
8 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سبزه وا | | * | |
|
9 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شاهرود | | * | |
|
10 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی فسا | | * | |
|
11 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قم | | * | |
|
12 | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گناباد | | * | |
|
13 | علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران | | * | |
|
14 | علوم پزشکی بقیة اله (عج) تهران | | * | |
|
15 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اراک | | * | |
|
16 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اردبیل | | * | |
|
17 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ارومیه | | * | |
|
18 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان | | * | |
|
19 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اهواز | | * | |
|
20 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایران | | * | |
|
21 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی ایلام | | * | |
|
22 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بابل | | * | |
|
23 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بندرعباس | | * | |
|
24 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بوشهر | | * | |
|
25 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بیرجند | | * | |
|
26 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تبریز | | * | |
|
27 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی تهران | | * | |
|
28 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی رفسنجان | | * | |
|
29 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زاهدان | | * | |
|
30 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی زنجان | | * | |
|
31 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی سمنان | | * | |
|
32 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهرکرد | | * | |
|
33 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی | | * | |
|
34 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شیراز | | * | |
|
35 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین | | * | |
|
36 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گرگان | | * | |
|
37 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی گیلان- رشت | | * | |
|
38 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لاهیجان | | * | |
|
39 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی لرستان- خرم آبا | | * | |
|
40 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مازندران- ساری | | * | |
|
41 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی مشهد | | * | |
|
42 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی همدان | | * | |
|
43 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کاشان | | * | |
|
44 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کردستان- سنندج | | * | |
|
45 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمان | | * | |
|
46 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی کرمانشاه | | * | |
|
47 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یاسوج | | * | |
|
48 | علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی یزد | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | اپیدمیولوژی | 2 | بررسی وضعیت سلامت در کودکان
|
3 | پرستاری بهداشت جامعه 1 (جامعه ) | 4 | پرستاری بهداشت جامعه 2 (خانواده )
|
5 | پرستاری بهداشت جامعه 3 (گروه ) | 6 | پرستاری بهداشت کودک و خانواده 1
|
7 | پرستاری بهداشت کودک و خانواده 2 | 8 | پرستاری داخلی و جراحی 1
|
9 | پرستاری داخلی و جراحی 2 | 10 | پرستاری داخلی و جراحی 3
|
11 | پرستاری روانی 1 (فرد درمانی ) | 12 | پرستاری روانی 2 (فامیل درمانی )
|
13 | پرستاری روانی 3 (گروه درمانی ) | 14 | تحلیل آماری
|
15 | تکامل کودک و خانواده | 16 | روانپزشکی و روانپرستاری اطفال و نوجوانان
|
17 | روش تحقیق ، آشنایی با منابع و وسایل و وسایل و ابزا | 18 | فیزیولوژی پیشرفته
|
19 | نظریه ها و کاربرد آنها در پرستاری | | |
صنعت و بازارکار
دانشجویانی که این دوره آموزشی را طی می کنند می توانند در موسسات خدمات بهداشتی و درمانی بعنوان مدیر خدمات پرستاری به امر هدایت و برنامه ریزی موسسات و مراکز درمانی و
بهداشتی بپردازند.