دراینجا فهرستی کلی از مراحل مختلف یک تولید تلویزیونی بزرگ ارائه میشود که شامل مراحل مختلف است ، پیدایش فکر و ایده اولیه تا مراحل پخش. 1- فکر اولیه : بررسی اینکه چگونه میتوان برنامه را به شکل دلخواه گسترش داد و نشان داد. مواد و مطالب برنامه را کجا میتوان یافت ( مثلا یک نمایشنامه) کسب اطلاعاتی درمورد نحوه استفاده از آن مطالب ( حقوق اجرایی و تالیف و...) مطالب ومواد برنامه کجا آماده استفاده میشود؟ انتخاب یک نویسنده و سفارش دادن مطلب. ارزیابی هزینههایی که برای اجرای برنامه مورد نیاز میشود . با در نظر گرفتن مجریان ، بازیگران و شرکت کنندگان مناسب برای برنامه . 2- پژوهش: جمعآوری اطلاعات و آمار لازم . 3_ مراحل تکوین متن: تهیه متن اولیه ( پیشنویس،خلاصه متن) . این تن عناوین فرعی برنامه و شیوه کلی جرای متن را ، شاید با گفتگوها ، گزارشها و تفسیرها ، اعلام برنامه و غیره مشخص میکند. 4- بررسی و ارزیابی: متن اولیه جهت تنظیم ارتباطات و مرتب کردن موضوعها و صحنهها ردیف اجرای برنامه) مدت احتمالی برنامه ، دکور یا محل تصویربرداری لازم ،مواد و مطالب کمکی لازم که از منابع تصویری دیگر بایدتامین شود .( فیلمها و نوارهای بایگانی وغیره). 5- طراحی و برنامهریزی اولیه: کارگردان عوامل اصلی تیم تولید را ملاقات میکند ( دوربین ، صدا ، دکور ،...) تا قالب پیشنهادی برنامه در نظر گرفته شده و برآورد شود. طرح اولیه طراح ، خطوی کلی آن ،نمونههای کشیده شده ،بررسی وارزیابی میگردد. در مورد فکرها و ایدههای اولیه مربوط به تمهیدات و ترفندها و جلوههای تصویر ( اعم از صحنهای ، نوریو ویدئو) تبادل نظر میشود. پرس وجو و کاوشهای مقدماتی درباره امکان تهیه کردن نیازهای برنامه ( مثل سکوهای هیدرولیک ، ارتباطات ماهوارهای ، مخزنهای آب ) و هزینه آنها آغاز میشود. 6- متن نهایی : احتمالا متن بازنگری شده تهیه میگردد و در مورد روش و نحوه تولید ،اطلاعات نهایی در متن گنجانده میشود. انتخاب بازیگران و فهرست کردن نام شرکت کنندگان در این مرحله انجام میگیرد.
7- جلسات هماهنگی/برنامهریزیهای فنی تولید: در اینجا پس از ادای توضیحات طراح صحنه و دکور درباره طرح صحنه پردازی و اعلام نظر کارگردان درباره تمامی برنامه ( نما به نما) ، کارشناسان نظریات خود را درباره آنچه دیده و شنیدهاند بیان میکنند. از زمان پایان متن نهایی و ارائه طرح موقت صحنهپردازی)) ،تیم تولیدطراحی و ارزیابی عملیات فنی را آغاز میکند ، از جمله : - وضعیت و موقعیت بازیگران و مجریان و شرکت کنندگان د رصحنه بازی و حرکت ، یادآوری میشود. - تنظیم وسایل صدابرداری ، تعیین محل بومهای صدا - شیوه و نحوه نورپردازی . آیا جلوه نوری خاصی لازم است؟ - آیا جلوههای ویژهای برای صحنه پردازی ( مثل بارش باران ،برف و ..) یا ترفندهای خاص ویدئویی مورد نیاز است؟ - آیا درباره طراحی و دوخت و انتخاب لباسها ، چهره پردازی مذاکرات لازم انجام شده ؟ - آیا تبادل نظر درباره عنوانبندی و کارهای گرافیک موردبحث و بررسی بوده است؟ - آیا گروه فنی ( از نظر فنی) و گروه کارگردانی وتولید (از نظر زیبایی و کاربرد) با طرح وشکل نصب و دکور در استودیو به توافق رسیدهاند؟ 8- اقدامات کارشناسان برای عقد قراردادها و شروع رسمی کار: به دنبال این هماهنگیها و پس از تایید مسئولان ، کارشناسان آغاز به استخدام با افراد لازم میکنند. 9- متن برای تمرین آماده میشود: تصویرنامه با تمام جزئیات اجرای برنامه و حرکات دوربینها آماده میشود،ترفندها و جلوههای مخصوص تصویری لازم تعیین میگردد. در برنامههای نمایشی ،راهنماییهای بیشتری در مورد زمان ومکان اجرای صحنه داده میشود( نور روز ، عصر ، اتاق نشیمن و ...) برای سازمان دادن به روال عمومی تولید ، تمرینات اولیه برای آشنایی گروه با برنامه انجام میگردد. 10- تمرینات ابتدایی در سالن تمرین: به طور معمول ،تمرین بازیگران ، شرکت کنندگان در برنامه ، خط گفتار ، حرکات صحنه و توافقهای اساسی برای برابری حرکات بازیگران با وسایل فنی ، در سالن تمرین و قبل از رفتن به استودیو انجام میگیرد. 11- تصویرنامهای برای تمرین: این نوشته ،متن کامل آماده شدهای است که با افزودن جزئیات اضافی به متن تمرینی ،به دست میآید. این متن تمامی جزئیات فنی لازم را در بردارد. 12- بررسیها و ملاحظات فنی: در جلسه تمرین نهایی قبل از ورود به استودیو ،کارشناسان و متخصصان فنی ( تصویربرداران ، طراح ومجریان نور وصدا و ...) برای آشنا شده با حرکات مجریان و بازیگران و نحوه انجام آن حرکات ، کنترل و برطرف ساختن مشکلات عملی دکور و صحنه پردازی ، در محل تمرین حضور پیدا میکنند. 13- آماده سازی استودیو: صحنه پردازی وصحنه آرایی و نورپردازی برای صحنه ، مرتب کردن و چیدن اسباب و اثاثیه ، آویزان کردن پردهها ، قرار دادن وسایل تزیینی صحنه و لوازم خاص آن در سر جای خود ، پهن کردن فرشها و قالیچهها و غیره ... آماده سازی دوربینها و وسایل صدابرداری همراه با ملحقات آنها . کنترل و بررسی دستگاههای ضبط و پخش ویدئو ، فیلم و اسلایدو... 14- تمرین با دوربین: درحالیکه گروه تصویربرداران ، صدابرداران ، متصدیان برق ،گروه تدوین کنندگان دکور و صحنه و غیره در استودیو حضور دارند ،تمرین با دوربین انجام میگیرد و کارگردان از طریق نظام مدار بسته ارتباط داخلی یا بلندگوهای استودیو، راهنماییهای لازم را میکند. مدیر صحنه بر کارگروهها در استودیو نظارت میکند. 15- مرحله ضبط: برنامه ممکن است در بخشهای کوتاه ،یا به طور کامل در یک برداشت ،ضبط گردد. 16- مرحله تدوین تصاویر کپی شده : کارگردانو تدوینگر تمامی نسخه نوار تدوین نشده برنامه ضبط شده را ، برای شناسایی نماهای مختلف آن نگاه میکنند. سپس با کمک گزارشات منشب صحنه ، کارگردان در مورد انتخاب نماهای مناسب و ردیف کردن نماها و آماده سازی انواع جلوههای لازم تصمیم میگیرد. 17- مرحله تدوین تصاویر اصلی : بر اساس رمزهای تعیین شده ونسخه اولیه تدوین شده ،نماهای مختلف از یک نوار یا نوارهای مختلف به طور متوالی و مرتب شده ، روی نوار دستگاه ضبط ویدئو و با کیفیت بالا ،برای ارسال به واحد پخش ضبط و آماده میگردد. هنگام تهیه این نسخه ،هر نوع اصلاح در تصویر ( از نظر رنگ) و صدا( از نظر ایجاد طنین لازم و ضروری ) صورت میگیرد. دراین مرحله است که عناوین ، آثار صوتی ویژه ،موسیقی زمینه ، تمهیدات و جلوهها تصویری و غیره به نوار افزوده میشود. 18- بازبینی نهایی: نوار کامل شده برنام کنترل شده و اگر بدون اشکال بود تایید میشود. زمان پخش به توافق وتصویب میرسد. نوار سیر مراحل پخش را آغاز میکند. 19- انتقال: از نوار تولید شده یک یا دو نسخه کامل برای بایگانی و پخش تهیه میشود. در برنامههای سادهتر ، این مراحل گوناگون تولید خلاصهتر یا حذف میگردد برای مثال در یک برنامه مصاحبه ساده مراحل 2،6،9،10،12،16 ضروری نیست. طراحی شیوه های تولید ضرورت برنامه ریزی در تلویزیون__
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد