ماکس وبر نشان میدهد که پیوند فکری و هستی نگرانه موجود بین تعابیر معینی از مذهب پروتستان و نوع معینی از رفتاراقتصادی وجود دارد. بیان این پیوندنشان میدهد که یک طرز تفکر معین درباره جهان میتواند جهت گیری کنشها را تعیین کند. در حقیقت، کار او درک دین یا تاثیر ارزشها، و باورها بر رفتارهای بشری را به نحوی مثبت و علمی میسر میسازد. وبر اخلاق پروتستان را یکی از اشکال عقلانی کردن جنبه معنوی زندگی میداند. مفهوم عقلانیت در تفکر وبر بسیار مورد توجه و بخشهای مهم نظری اوست که براساس آن، نقش مثبت دین را ارزیابی میکند. عقلانیت در نظر او نشانه عصر حاضر است و جامعه سنتی از آن بهرهای کافی ندارد. عقلانیت فرایندی است که از طریق آن هر ناحیهای از مناسبات انسانی در معرض محاسبه و اداره قرار میگیرد. او عقلانیت را در تمام ابعاد، از جمله دین، شناسایی میکند. علاوه بر آن، معتقد است که خود دین بهطور نسبی عقلانی است. در عین حال، نظرش این است که دین خود میتواند سر چشمهای برای رشد عقلانیت باشد و یکی از سرچشمههای عقلانیت در جوامع غربی عبارت است از تغییرات فرهنگی ویژهای که اخلاق پروتستان آن را به ارمغان آورده است،اخلاقی که اعتقاد به اصالت فرد ، سخت کوشی، رفتار عقلانی و اعتماد به نفس را مورد تاکید قرار میدهد.
وبر به یک معنی خواسته است تا راههای پیچیده و پرپیچ و خمی را دنبال کند که عقلانی شدن زندگی دینی از طریق آنها رابطه منظم و معقول انسان با خدا را جایگزین روشهای جادویی کرده است، یعنی پیامبران علیهم السلام با جاذبههای فرهمند خود توانستهاند قدرتهای کاهنان را، که مبتنی بر سنتبودند، از اعتبار بیندازند و با پیدایش دین مبتنی بر کتاب، فراگرد عقلانی ونظامدارشدن پهنه دینی آغاز شد و در اخلاق پروتستان به اوج خود رسید. در نظر وبر در دین زمینه کافی برای عقلانی شدن زندگی و تناسب معناداری با روحیه پیشرفت و سرمایهداری وجود دارد. یک جهان بینی معین با فعالیت اقتصادی پیوندی معنوی دارد.
منابع
ریمون آرون، مراحل اساسیاندیشه در جامعهشناسی، باقر پرهام،ص 61، ص 58
ژان بشلر، خاستگاههای سرمایهداری، رامین کامران، چ اول، ص 48
جامعهشناسی، آنتونی گیدنز، ترجمه منصور صبوری،ص495
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد