اول: با توجه به مباحث معرفتشناسی، رسیدن به واقع - آنچنان که هست - امکان ندارد. پس هیچ دین و مذهبی نمیتواند ادعای رسیدن به واقع داشته باشد، بلکه نهایت چیزی را که میتوان ادعا نمود، نزدیک شدن به واقع است، نه رسیدن به آن، و این معنا میتواند در همه ادیان محقق شود.
دوم: هیچگاه حقایق نزد عده یا جمع خاصی و در انحصار آنها نخواهد بود، بلکه همیشه حق و باطل با همدیگر ممزوجاند و در همه ادیان و مذاهب نیز حق و باطل، و درست و غلط وجود دارد; زیرا در همه ادیان، تحریف و دشمنی دشمنان وجود داشته و وجود فرقهها و مذاهب مختلف در یک دین بزرگ ترین شاهد این مدعاست.
سوم: حقایق، تو در تو و لایه لایه است و متون مقدس همچون قرآنکریم،دارایبطونمتعددمیباشد.هردینو مذهبی به لایه و بخشی از حقیقت دستیافته و به همان میزان از حقانیتبرخوردار است.
چهارم: معرفت دینی تابعی از معرفت بشری است و معارف بشری در حال تغییر و تحول میباشد و معارف دینی نیز همین وضع را دارد. بنابراین، هیچ معرفتی رسمی و نهایی از دین وجود ندارد.
پنجم: مبنا و گوهر دین، تجربه دینی است و تجربه دینی دارای تفاسیر و تعابیری متفاوت و متعارض و به همین دلیل، وجود ادیان و مذاهب گوناگون طبیعی و قهری است.
ششم: اسم «هادی» خداوند متعال اقتضا میکند که همه انسانها و یا بیشتر آنها به نحوی، هدایتشده باشند و این هدایت فقط در پرتو حقانیت همه و یا بیشتر ادیان و مذاهب حاصل میشود.
هفتم: حکمت خداوند ارسال رسل و نبوت عام را برای هدایت انسانها به سوی کمال حقیقی خود اقتضا میکند و انحصار حقانیت در دین خاص با این مهم مخالف و متعارض است، یعنی: رسیدن همه و یا بیشتر انسانها به کمال حقیقی، که مقتضای حکمت الهی است، تنها در پرتو حقانیت همه و یا بیشتر ادیان و مذاهب حاصل میگردد.
هشتم: در فضای جنگ و خونریزی و درگیری، رشد انسانها امکان ندارد و دین را نیز نمیتوان با زور به انسانها تزریق کرد پس باید فضایی سرشار از صلح و صفا وجود داشته باشد تا انسانها در پرتو آن، به حقیقتبرسند و این مهم در سایه صلح کامل بین انسانها و ادیان و مذاهب صورت میگیرد، پس باید بر همه ادیان و مذاهب صحه گذاشت.
نهم: عذاب بیشتر انسانها توسط خداوند متعال با رحمت مطلقه او منافات دارد و لازمه رحمت مطلق حق این است که سبب عذاب برای بیشتر انسانها فراهم نشود و لازمه آن، صحت همه یا بیشتر ادیان و مذاهب است.
دهم: درقرآنمجیدو تورات و انجیل، قراین و شواهد فراوانی وجود دارد که همزیستی مسالمتآمیز با اصل کتاب و حتی مشرکان و کفار را تصدیق و توصیه میکند و این دلیل بر صحت ادیان و مذاهب است.
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد