1) تقریبا در آغاز ، کنجکاوی وجود داشت.
آیزاک آسیموف (1920-1992) دانشمند و نویسنده آمریکایی
2) انسانها شگفتی را دوست دارند و این بذر علم ماست.
رالف والئدوامرسون (1803-1882) ، نویسنده آمریکایی
3) تجربه ، مادر علم است. (این سخن ما را به یاد این ضرب المثل معروف میاندازد که "احتیاج، مادر اختراع است".)
هنری جورج بوهن (1796-1884) ، ناشر انگلیسی
4) علم، قدرت است. (یادآور این شعر معروف فردوسی است: "توانا بود هر که دانا بود".)
فرانسیس بیکن (1561-1626) ، فیلسوف انگلیسی
5) خوشا به حال کسی که توانسته است از علل امور آگاهی یابد.
ویرژیل (19-70 قبل از میلاد) ، شاعر رومی
6) من ترجیح میدهم علت امری را بفهم تا اینکه پادشاه ایران باشم.
دموکریت (370-46 قبل از میلاد) ، فیلسوف یونان باستان
7) کسی که رشد چیزها را از آغاز دیده است، بهترین نظر را در مورد آنها دارد.
8) علم عبارت است از آگاهی به پیامدها و نتایج ، و اینکه هر واقعیت بر واقعیتی دیگر اتکا دارد.
9) علم اولین حرف را در همه امور میزند و آخرین حرف را در هیچ امری نمیزند.
ویکتور هوگو (1802-1885) ، نویسنده فرانسوی
10) علم آنگاه که خوب هضم شد چیزی نیست جز ادراک خوب و دلیل. (علم صرفا عقل سلیم است به بهترین وجه آن ، یعنی صحت و دقت در مشاهده و بیرحمی به سفسطه در منطق.)
استانیسلاو اول (1677-1766) ، پادشاه لهستان و تامس هنری هاکسلی (1825-1895) ، زیست شناسی انگلیسی
12) علم چیزی نیست جز عقل سلیم (فهم متعارف) که تربیت دیده و نظام یافته باشد.
تامس هنری هاکسلی
13) بزرگترین تراژدی علم این است: سلاخی کردن فرضیهای زیبا با واقعیتی زشت.
تامس هنری هاکسلی
14) هر حقیقت بزرگ علمی از سه مرحله میگذرد: نخست مردم میگویند که با کتاب مقدس منافات دارد، سپس مردم میگویند که همواره به آن اعتقاد داشتند.
ژان لویی آگاسی (1807-1873) ، طبیعیدان سوئیسی- امریکایی
15) کل علم چیزی بیش از پالایش تفکر روزمره نیست.
آلبرت اینشتین (1879-1955) ، فیزیکدان آلمانی- امریکایی
16) علم کوششی است برای سامان دادن به گوناگونی آشوبناک تجربیانت حسی ما در قالب یک نظام فکری همگون و منطقی.
آلبرت اینشتین
18) همه علوم ما ، در مقیاس با واقعیت، بدوی و کودکانه است، و با این حال، علم گرانبهاترین چیزی است که داریم.
آلبرت اینشتین
19) اغلب اندیشههای بنیادی علم ساده هستند و اصولا میتوان آنها را به زبانی همه فهم بیان کرد.
آلبرت اینشتین
20) علم همواره ساده و هموار عمیق است فقط نیمه حقایق خطرناک هستند.
جورج ناردشاو (1856-1950) نویسنده ایرلندی
21) نمیتوان علم زندهای داشت مگر آنکه اعتقادی باطنی و گستردهای باشد به وجود نظم در اشیا و خصوصا نظم در طبیعت.
آلفرد نورت وایتهد (1861-1947) فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی
22) امور عادی و آشنا اتفاق میافتند و انسانها هچ توجهی به آنها نمیکنند. یک ذهن غیر عادی میخواهد تا به تجزیه و تحلیل امور واضح و آشکار بپردازد.
آلفرت نورت وایتهد
23) من علم را چنین تعریف میکنم: سازمان دادن معلومات ما به نحوی که بر قوه پنهان طبیعت تسلط دارد.
یاکوب برونوفسکی (1908-1974) ، ریاضیدان و نویسنده لهستانی- انگلیسی
24) علم چیزی نیست جز جستجو برای کشف وحدت در گوناگونی طبیعت، یا دقیقا بگویم، جستجوی وحدت در گوناگونی تجربه ما.
یاکوب برونوفسکی
25) شناخت طبیعت این هدف را دارد که طبیعت انسان را بشناسد و وضعیت انسان را در طبیعت.
یاکوب برونوفسکی
26) علم بدون وجدان، هلاک روح است.
فرانسوا ارابله (1483-15539) ،حکیم فرانسوی و میشل دو مونتینی (1533-1592)، نویسنده فرانسوی
27) علم به همان نسبت که بر درایت ما میافزاید از غرور ما میکاهد.
هربرت اسپنر (1820-1903) ، فیلسوف انگلیسی
28) در علم مهم است که همگام با پیشرفتهای علمی ، نظراتتان را تغیر و اصلاح دهید.
هربرت اسپنسر
29) کار علم این است که واقعیتها را به جای ظواهر و برهانها را به جای احساسات بگذارد.
جان راسکین (1819-1900) ، نویسنده و هنرمند انگلیسی
30) علم پادزهر موثری است برای احساسات ورزی و خرافات.
آدام اسمیت (1723-1790) ، اقتصاددان اسکاتلندی
31) ساده ترین دانش آموز امروز با حقایقی آشناست که ارشمیدس برای دانستن آنها زندگیش را فدا میکرد.
32) علم از اطلاعات واقعی تشکیل یافته است چنلانکه خانهای از آجر سلاخته شده است، اما انباشته شدن محض اطلاعات واقعی به همان اندازه علم است که آجرهای روی هم ریخته ، یک خانه باشد.
هانری پوانکاره، (1854-1912) ، دانشمند فرانسوی
33) علوم از پشتیبانی یکدیگر بهره میبینند.
لویی پاستور (1822-1895) ، زیست شناس فرانسوی
34) نمیتوان بر طبیعت فرمان راند مگر آنکه از طبیعت پیروی کرد.
فرانسیس بیکن (1561-1626) ، فیلسوف انگلیسی
35) انسان بر طبیعت نه با زور بلکه با شناخت چیره میشود.
یاکوب برونوفسو
36) علم و هنر به تمام جهان تعلق دارد و مرزها و موانع ملیت در برابر آنها از بین میرود.
یوهان ولفانگ فون گوته (1749-1832) ، ادیب آلمانی
37) در علم اعتبار به کسی داده میشود که جهانیان را متقاعد سازد نه به آنکسی که نخس بار اندیشه به ذهنش خطور کرده باشد.
ویلیام اوسلر (1849-1919) ، پزشک کانادایی
38) آینده به علم تعلق دارد. علم به طرز فزایندهای سرنوشت ملتها را بدست خواهد گرفت. همین الان هم علم سرنوشت ملتها را در ظروف شیمی و ترازوهای فیزیک دارد.
ویلیام اوسلر
39) کتابها باید دنبالهرو علوم باشند نه آنکه علوم دنبالهور کتابها.
فرانسیس بیکن (1561-1626) ، فیلسوف انگلیسی
40) برخی از کتابها را باید چشید، برخی را باید بلعید و برخی را باید خوب جوید و هضم کرد.
فرانسیس بیکن
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد