صفحات اصلی
ریاضی
|
هیپربولیک
*آخرین پیامهای ارسالی به انجمن
*بیشتر بدانیم:
پژوهش در ریاضیات چگونه ممکن است؟ راهی خوب برای تولید مسأله این است که پدیدهای ریاضی را بگیرید که تحلیل دقیقش بسیار پیچیده باشد، و گزارههایی تقریبی در مورد آن بیان کنید. روشی دیگر ، این است: مفهوم ریاضی دشواری ، مانند منیفلد چهار بعدی را انتخاب کنید؛ میبینید که پاسخ دادن به سادهترین پرسشها در مورد آن ممکن است بسیار دشوار باشد.
|
اویلر: نظریهها و قاعدههای ریاضی با کشف خود " هستی " پیدا میکنند، آنها تنها وجود دارند و اغلب بدون کاربرد هستند. دیر یا زود و گاهی بعد از صدها و یا هزارها سال این موجودهای ریاضی به "صفت " تبدیل میشوند و کاربرد خود را در زندگی و عمل و سایر دانشها در صنعت و هنر پیدا میکنند.
*معرفی دانشمند
رنه دکارت :
او در 31 مارس سال 1596 بدنیا آمد. دکارت علم را فقط معلوماتی می دانست که مسلم و یقینی باشد و به همین علت هم ریاضیات را نمونه کامل علوم می دانست. وی روش فلاسفه ای را که متوسل به فقط ادله نقلی می شوند به یک سو نهاده، بنا را بر این گذاشت که باید در همه چیز شک کند (شک عام) تا مطمئن شود که علمش تقلیدی نیست. آنگاه چنین متذکر می شود: `یک چیز هست که در آن شک نتوان کرد و آن اینکه شک می کنم. چون شک می کنم فکر دارم و می اندیشم، پس کسی هستم که می اندیشم.` عمده ترین خدمت علمی او در ریاضیات است و بزرگترین کشف خود را در این بستر انجام داد. معروف است هنگامی که غرق در تماشای پرواز مگسی بود، چنین به خاطر رسید که اگر سه صفحه متقاطع عمود بر هم داشته باشیم، در هر لحظه می توان وضع مگس را مشخص نمود. ما اینکه بر سطحی دو بعدی ، مثلا روی صفحه کاغذ ، نیز می توان دو نقطه را با تقاطع دو خط عمود بر هم مشخص ساخت. به این ترتیب با استفاده از دستگاه مختصات خود ، هر نقطه از سطح را هم با مجموعه دو عدد مشخص ساخت. مثلا (2 و5).
|
جذب مشارکتها
عکس هفته
خلاقیت
- بازیها و سرگرمیهای علمی
- پروژههای دانش آموزی
- موسیقی و ریاضیات
- معرفی دستاوردهای علمی جدید
|