در انسان گرایش به جمال و زیبایی چه به معنی زیبایی دوستی و چه به معنی زیبایی آفرینی که نامش هنر است به معنی مطلق وجود دارد .
این هم خود یک گرایشی است در انسان و هیچ کس نیست که از این حس فارغ و خالی باشد . انسان لباس هم که میپوشد کوشش میکند تا حدی که برایش ممکن باشد وضع زیباتری برای خودش به وجود بیاورد . اتاقش را زیبا میکند .
یک سالن را در نظر بگیرید . کار اولیهای که این سالن برای آن ساخته شده است چیست ؟ اجتماع دانشآموزان یا اجتماع اولیاء دانش آموزان برای گزارش کارها ، برای سخنرانی کردن و خلاصه اجتماع عمومی . حال اینکه پردههای سالن چه جور باشد دیگر جزء موضوع نیست . آیا آن پردهها این جور باشد یا نباشد ، مثلا صدا را بهتر میرساند ؟ نه ، ولی این خودش فی حد ذاته مطلوب انسان است و اصلا زیبایی برای انسان موضوعیت دارد .
همچنین انسان ساختمان را در درجه اول برای حفظ خود از گرما و سرما و دزد و امثال اینها میسازد ولی همیشه آن را با حس زیبایی خودش مخلوط میکند ، یعنی همیشه میخواهد منظره آن ساختمان ، مبلمان و فرش اتاقش زیبا باشد . این زیبایی یک چیزی است در انسان .
انسان زیباییهای طبیعت را دوست دارد . یک جا که یک آب صاف و زلال میبیند ، یک استخر ، یک دریا ، از دیدنش لذت میبرد ، از مناظر خیلی عالی طبیعی لذت میبرد ، از منظره آسمان ، از افق ، از کوهها ، از همه اینها لذت میبرد ، یعنی اینها را زیبا میبیند و از زیبایی اینها لذت میبرد .
و همین طور است مسأله هنر که خودش خلق نوعی زیبایی است ، اموری که از قدیم " صنایع مستظرفه "(صنایع ظریف ) نامیده شدهاند ، مثل خط که یک هنر خیلی قدیمی است . خط بسیار زیبا برای انسان ارزش فوق العادهای دارد و آن را حفظ میکند . قرآنی که با خط بسیار زیبا نوشته شده باشد ، ده بار هم اگر انسان آن را دیده باشد دفعه یازدهم باز میخواهد ببیند ، بلکه صد بار هم دیده باشد دفعه صد و یکم باز میخواهد تماشا کند .
مثلا اگر قرآن خیلی خوش خط دست من باشد دیگر نمیتوانم بخوانم ، چون آنقدر خیره میشوم به خطش و به زیباییش که از خواندن میمانم .
نمونه خط زیبا کتیبه بایسنقر است در جلو ایوان مقصوره در حرم امام رضا علیهالسلام در آن کتیبه بزرگی که جلو پیشانی ایوان است ، و بایسنقر که پسر گوهرشاد بوده ، خودش در آخر این کتیبه نوشته است : " کتبه بایسنقربن شاهرخ بن امیر تیمور گورکان . " گوهرشاد زن شاهرخ بوده است و بایسنقر پسر او . در خط ثلث ، دیگر نظیری برای بایسنقر نیامده است ، نه قبل از او کسی چنین خط ثلثی نوشته است و نه بعد از او کسی توانسته بنویسد .
با اینکه علیرضا عباسی که در زمان شاه عباس میزیسته فوق العاده خطاط خوبی است و نمونههای خطش که اکنون در اصفهان یا در قم در مقبره شاه عباس هست فوق العاده زیباست ولی هرگز به پای بایسنقر نمیرسد .
خود قرآن ، یکی از جهات آیت بودنش از مقوله زیبایی یعنی فصاحت و بلاغت است ، و یکی از بزرگترین عاملهای جهانی کردن قرآن ، عامل زیبایی یعنی فصاحت و بلاغت فوق العاده آن است .
غرض این است که گرایش به زیبایی و مظاهر زیبایی نیز یک گرایش بسیار مهمی است در انسان .
منبع : کتاب فطرت
نویسنده : شهید مرتضی مطهری
صفحه :80