جمهوری به معنای قرار داشتن حق حاکمیت در دست خود مردم است.
کلمه جمهوری شکل حکومت را مشخص میکند و کلمه اسلامی محتوای حکومت را تعیین میکند.
حکومت جمهوری یعنی حکومتی که حق انتخاب با همه مردم است قطع نظر از اینکه مرد یا زن، سفید یا سیاه دارای این عقیده یا آن عقیده باشند فقط شرط بلوغ سنی و رشد عقلی معتبر است نه چیز دیگر کلمه اسلامی محتوای حکومت را بیان میکند یعنی حکومت با اصول ومقررات اسلامی اداره میشود و در مدار اصول اسلامی حرکت کند. چون اسلامی به عنوان یک دین در عین حال یک مکتب و یک
ایدئولوژی است طرحی است برای زندگی بشر در همه ابعاد و شئون آن.
پس جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن انتخاب رئیس حکومت از سوی عامه مردم و محتوای آن اسلامی است.
برای اکثریت قاطع ملت ایران،ایمان و اعتقاد راسخ به اصول اسلام داشتن و بیچون و چرا دانستن آن اصول، نه گناه است و نه عیب، آنچه که میتواند گناه و عیب باشد. این است که این اکثریت مسلمان به اقلیت بیاعتقاد اجازه چون و چرا ندهد. برخی اسلامی بودن جمهوری را منافی با روح
دموکراسی میدانند علت این است که دموکراسی مورد قبول آن همان دموکراسی قرن هیجدهم است که در آن حقوق انسان در مسائل مربوط به معیشت و خوراک و مسکن و پوشاک و
آزادی در انتخاب راه معیشت مادی خلاصه میشود اما اینکه مکتب و عقیده و وابستگی به یک ایمان هم جزو حقوق انسانی است و اینکه اوج انسانیت در وارستگی از
غریزه و از تبعیت و از محیطهای طبیعی و اجتماعی و در وابستگی به عقیده و ایمان و آرمان است بکلی به فراموشی سپرده شده است.
جمهوری اسلامی یعنی جامعه اسلامی یعنی
جامعه توحیدی یعنی جامعهای براساس جهان بینی توحیدی که بر طبق آن جهان ماهیت از اوئی و به سوی اوئی دارد. و اینجهان بینی دارای یک ایدئولوژی توحیدی است که از آن به توحید عملی تعبیر میشود، یعنی رسیدن انسان به یگانگی اخلاقی و یگانگی اجتماعی که هر دوی اینها در آیة کریمه معروفی که
رسول اکرم در صدر نامههایش به شخصیتهای جهان آنرا ثبت میکرد مندرج است.
(آیه 63-آل عمران) قل یا اهل الکتاب تعالو الی کلمه سواء بینا و بینکم الانعبدالا الله و لا نشرک به شیئا و لا یتخذ بعضاً اربابا من دون ا…
جمله تعالو الی کلمه سواء بیننا و بینکم توحید نظری و جمله لایتخذ بعضنا بعضاَ اربابا …
توحید عملی اجتماعی را که مساوی است با آزادی و دموکراسی دراصلیترین شکلش نشان میدهد.