منو
 صفحه های تصادفی
جنبش اسماعیلیه در ایران
پاسخ به شبهه کم سنی امام جواد علیه السلام
نوترینوی خورشیدی
سلاحهای لیزری
رشته مهندسی پزشکی
مقالات جدید متفرقه
خوارزمشاهیان
خشم فاطمه علیهاسلام
نظام فکری جدید ارمغان اسلام ایرانیان
عدسی
 کاربر Online
736 کاربر online

تولد یک ملت ( 1915)

تازه کردن چاپ
فرهنگ > سرگرمی > سینما
(cached)

تولد یک ملت (1915)

The Birth of a Nation

img/daneshnameh_up/6/65/bnation.jpg

عوامل و دست اندرکاران فیلم

کارگردان : دیوید گریفیث.
فیلم نامه نویسان : دیوید گریفیث ، فرانک.ا.وودز ، بر اساس داستانی از توماس دیکسن.
مدیر فیلم برداری : بیتزر.
تدوین گران : دیوید گریفیث ، جوزف هنابری ، جیمز اسمیت ، رز اسمیت ، رائول والش.
طراح لباس : رابرت گدستین.
طراحان صحنه : جوزف استرینگر ، فرانک ورتمن.
آهنگ سازان : جوزف کارل بریل ، جان میرسالیس ، با همکاری دیوید وارک گریفیث.
تهیه کنندگان : دیوید وارک گریفیث ، دیوید شپرد.
بازیگران : لیلیان گیش ، می مارش ، هنری.ب.والتال ، میریام کوپر ، رالف لوئیس ، رابرت هارون ، المر کلیفتن ...
...

مشخصات فیلم

ژانر : درام ، تاریخی ، جنگی.
مدت زمان فیلم : 125 دقیقه.
نوع فیلم : سیاه و سفید .
کشور : آمریکا.


خلاصۀ داستان فیلم

زمان شروع داستان فیلم درست پیش از آغاز جنگ داخلی آمریکا است. دو جوان شمالی به نام های فیل و تاد استونمن به دیدن یکی از دوستان خود ، بن کامرون ، در کارولینای جنوبی می روند. فیل به مارگریت ، خواهر بن ، دل می بندد و بن نیز با دیدن عکسی ، شیفته الزی ، خواهر فیل می شود.
جنگ به یک باره بین شمال و جنوب آغاز می شود. در جنگ تاد استونمن و دو پسر کوچکتر کامرون ها کشته می شوند. بن زخمی می شود و کاپیتان فیل استونمن او را اسیر می کند. الزی استونمن از بن ، دوست قدیمی برادرش ، تا بهبودی کامل پرستاری می کند. سپس او و مادرش به دیدن آبراهام لینکلن می روند تا بن را از زندان شمالی ها آزاد کنند.
با پایان جنگ استونمن ها و کامرون ها در دو جبهه مخالف قرار گرفته اند. پدر استونمن ها به کارولینای جنوبی می رود تا به برده های آزاد شده ، برای کسب حقوق سیاسی شان کمک کند. او خانه ای در مجاورت خانه کامرون ها اجاره می کند...
مناطق جنگ زده در حال بازسازی است. در کارولینای جنوبی قانون گذاری به دست سیاه پوستان و فرصت طلبان سیاسی می افتد.
جنوبی ها و به ویژه کامرون ها از یاغی گری و وحشی گری سیاهان درعذابند. برای پایان دادن به این نابسامانی ها،گروهی ازسفیدپوستان جنوبی به رهبری بن کامرون سازمانی را به نام کوکلاکس کلان به وجود می آورند... سرانجام این سازمان صلح و عدالت را به سراسر جنوب باز می گرداند.


درباره فیلم

دیوید وارک گریفیث بسیار تحت تاثیر فیلم های حماسی ایتالیا قرار گرفته بود ، به همین خاطر به دنبال آن بود که یک فیلم حماسی آمریکایی بسازد. گریفیث به دنبال یک طرح عظیم بود که بتواند همه فیلم های پیش از خود را پشت سر بگذارد.

تولید فیلم

فرانک .ا.وودز ( Frank E.Woods ) گریفیث را در جریان نمایش نامه ای به نام عضو فرقه (The Clansman) قرار داد. این نمایش نامه اقتباسی از یک رمان پر فروش نوشته یک کشیش جنوبی به نام توماس دیکسون جونیور ( Thomas F.Dixon Jr )بود. هم نمایش نامه و هم رمان از لحاظ ادبی متوسط بودند. عضو فرقه اثری آشکارا نژادپرستانه درباره دوران بازسازی جنوب بود ، به همین خاطر بسیار مورد توجه گریفیث که خود یک جنوبی بود قرار گرفت. گریفیث که گویی گمشدة خود را یافته بود ، آن را برای ساخت یک فیلم حماسی مناسب دید.

گریفیث و کمپانی اش حق سینمایی عضو فرقه را از دیکسن خریدند. وودز و گریفیث مشترکا فیلم نامه اولیه را با هم نوشتند. در نوشتن فیلم نامه از یکی از کتاب های وودز به نام کمینگاه های پلنگ ( The Leopard ' s Spots) نیز استفاده کردند ، گریفیث هم آرمان های جنوبی خود را به آن افزود.

فیلم برداری در اواخر 1914 در خفا انجام شد. پس از 6 هفته تمرین و 9 هفته فیلم برداری ، با یک برنامه ریزی دقیق ، فیلم کامل شد. حماسه جنگ داخلی برای گریفیث چندان شخصی بود که عملا هیچ از دست اندرکاران به جز خود او نمی دانست که حقیقتا فیلم دربارة چیست. همگی از تعداد زیاد بازیگران ، کثرت نماها و تعدد تغییر مکان دوربین برای هر صحنه به حیرت آمده بودند.

هزینه تولید فیلم که در ابتدا 40000 دلار براورد شده بود ( چهار برابر نرخ رایج فیلم های داستانی ) سرانجام به رقم سرسام آور 110000 دلار رسید. زمانی که پرجلوه ترین فیلم های خارجی کمتر از 100 نما داشتند ، عضو فرقه ( نام اولیه فیلم ) 1544 نما داشت. طول نمایش فیلم هم 12 حلقه ( تقریبا 3 ساعت ) بود.

گریفیث دستور داد که برای فیلم موسیقی خاصی بسازند ، تا به هنگام نمایش آن نواخته شود. این اولین باری بود که برای یک فیلم موسیقی ساخته می شد. جوزف کارل بریل ( Joseph Carl Breil )، آهنگ ساز فیلم ، ترکیبی از آثار آهنگ سازان بزرگ نظیر واگنر ، چایکوفسکی و... و موسیقی محلی آمریکایی و آوازهای روز را برای فیلم ساخت.

گریفیث تمام تکنیک های روایی و ساختاری را که تا آن زمان در فیلم های مختلف تجربه کرده بود در این فیلم ، در ابعادی وسیع در هم آمیخت و به کار بست. گریفیث با استفاده از تمام بضاعت خود و بضاعت سینما تا آن زمان ، پرهزینه ترین ، طولانی ترین و خبر ساز ترین فیلم سینمای آمریکا را عرضه کرد.

پخش فیلم

پیش از پخش فیلم ، دفتر تبلیغاتی گریفیث ، دربارة هزینه ، کثرت بازیگران و دقت تاریخی فیلم جنجال زیادی به راه انداخته بود. مردم برای دیدن بلند پروازانه ترین اثر این کارگردان لحظه شماری می کردند. نخستین نمایش فیلم در لس انجلس و نیویورک صورت پذیرفت. به هنگام نمایش فیلم در لس آنجلس ( فوریة 1915 ) ، دیکسن ، نویسنده داستان ، اعلام کرد : این داستان بیش از آنکه به او تعلق داشته باشد به گریفیث تعلق دارد. بر اساس این اظهار نظر ، گریفیث نام فیلم را به تولد یک ملت تغییر داد و از آن پس ، فیلم به این نام پخش شد.

تولد یک ملت در بزرگ ترین کاخ های سینمایی به نمایش در آمد ، در حالی که موسیقی آن هم زمان توسط 48 نوازنده نواخته می شد. قیمت بلیط 2 دلار بود که با بهای بلیط تئاترهای برادوی ، برابری می کرد. فیلم نه تنها در مطبوعات سینمایی که در مطبوعات غیر سینمایی نیز انعکاس زیادی یافت. منتقدان در تمجید از دستاوردهای تکنیکی فیلم یک صدا بودند و درباره آن تحلیل ها و نقدهای بسیاری نوشته شد. همة این مسائل حکایت از این داشت که باید این فیلم را جدی گرفت. فروش غیرقابل پیش بینی 18 میلیون دلاری فیلم نیز آن را به یکی از بزرگ ترین فیلم های پولساز همه دوران بدل ساخت.

اگر چه تولد یک ملت از نظر هنری و مالی موفق بود ، اما پخش فیلم ، مخالفت های بسیاری را برانگیخت. تولد یک ملت به شدت نژادپرستانه بود. در فیلم گریفیث ، بردگان آزاد شده ، جنایت کار و یاغی و مردم دو رگه فاسد و دغلکار تصویر شدند. این دو دسته با سیاست مداران سفید پوست ولنگار دست به دست هم داده بودند تا اصالت جنوبی را خدشه دار کنند. از طرف دیگر گریفیث اقدامات سازمان کوکلاس کلان را به عنوان تنها راه رهایی و نجات جنوبی های سفیدپوست معرفی می کرد. این گونه دیدگاه ها در فیلم ، خیل عظیم اعتراض ها ، هم از جانب سیاه پوستان و هم سفیدپوستان را در پی داشت. چند هفته پس از اکران فیلم در نیویورک ، گریفیث از طرف انجمن ملی حمایت از رشد رنگین پوستان (NAACP ) تحت فشار قرار گرفت و مقامات شهر نیویورک خواستار حذف فصل هایی از فیلم شدند که آشکارا نژادپرستانه بود. به این ترتیب تعداد نماها به 1375نما کاهش یافت. همچنین پخش فیلم در بعضی از شهرها و ایالت ها ممنوع اعلام شد.

رنجش طبقات مختلف مردم از این فیلم برای گریفیث تعجب آور بود. او اصرار داشت که به هیچ وجه طرفدار سفیدپوستان و بر ضد سیاه پوستان نیست. او برای دفاع از فیلمش و برای مقابله با توقف نمایش فیلم ، متنی اعتراض آمیز درباره حق قانونی آزادی بیان در سینما نوشت و به بعضی از شهرها فرستاد. اما حقیقت آن بود که ملتی که در فیلم متولد می شد ، خواسته یا ناخواسته مربوط به آمریکای سفیدپوستان بود و سیاه پوستان در این تولد نقشی منفی داشتند.

تاثیرات فیلم

تولد یک ملتتحولی در فیلم های بلند داستانی به وجود آورد و فیلم بلند را ازموردی استثنایی به موردی عادی تبدیل کرد.
گریفیث و فیلم بردارش ، بیتزر ، صحنه های جنگ را با استفاده از تصویرهای واقعی جنگ داخلی طراحی کردند و هر صحنه را از زوایای مختلف فیلم برداری کردند و در هنگام تدوین ، نماهای بسیار دور (Extreme Long Shot ) از صحنه نبرد را با نماهای متوسط ( Medium Shot ) و نزدیک ( Close-Up ) از جنگ تن به تن چنان در آمیختند که خشونت فاجعه آمیز جنگ به خوبی تصویر شود. تولد یک ملت با برخورداری از تکنیک های روایی و فنی جدید و موثر، استاندارد ساخت فیلم های بعد از خود را بالا برد. تمهیداتی که گریفیث در فیلم به کار برد نه تنها برسینمای آمریکا که بر سینمای کشورهای دیگر نیز بسیار تاثیرگذار بود ، به ویژه بر سینمای شوروی و مکتب فرمالیسم ( مونتاژ ) و فیلم سازان مطرح ان ، سرگئی آیزنشتاین و پودوفکین.

تولد یک ملت با موفقیت تجاری بی سابقه اش ، سلیقه هالیوود را به سمت فیلم های هیجان انگیز ، احساساتی و ملودرام سوق داد.

گریفیث با تولد یک ملت موفق شد علاوه بر اقشار پایین اجتماع و مردم عادی ( عمده تماشاگران سینما تا آن زمان جزء این اقشار از جامعه بودند) ، هزاران آمریکایی فرهیخته و متمول را نیز قانع کند که سینما می تواند احساسات آنان را بر انگیزاند و ذائقة زیبایی شناسانة آنان را ارضاء کند. به این ترتیب گریفیث کاری را که فیلم سازان دیگر آغاز کرده بودند ، سرعت بخشید و آن پیوستن قشرهای مختلف جامعه به جرگة تماشاگران سینما بود.

تولد یک ملت پا را از یک فیلم فراتر گذاشت و به مسئله ای اجتماعی بدل شد. تصویر دلپذیری که این فیلم از سازمان کوکلاکس کلان نشان داد تاثیر مستقیمی بر احیای دوباره این سازمان داشت. همچنین اعتراض ها و حرف و حدیث هایی که فیلم به راه انداخت ، به خوبی نشان داد که سینما فقط وسیله ای برای بازگویی یک قصه نیست ، بلکه توانایی برانگیختن شور و احساسات عمیق را نیز دلرد.

در هر حال باید گفت تولد یک ملت ، اثری نبوغ آمیز ولی ناخالص بود.


همچنین ببینید :

* دیوید وارک گریفیث











تعداد بازدید ها: 37071


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..