یک برنامه تلویزیونی خوب و موثر علاقه بیننده را جذب میکند ؛ با و براحتی توجه او را روی موضوع برنامه متمرکز میسازد. از حالتهای قالبی و تکراری فاصله میگیرد و حتی ممکن است برای تماشاچی تعجبآور هم باشد . واضح است که این برنامه نمیتواند از نماهای متوالی ،مرسوم و تکراری استفاده کرده باشد و باید متنوع باشد. شناسایی شیوههای تنوع ایجاد تنوع از گام نخست: یکی از اشکالاتی که در اغلب برنامههای تلویزیونی با آن روبهرو هستیم ،کلیشهای و از پیش آماده بودن طرح است. باید مراقب طراحی درست برنامه باشیم وحتی در مورد برناههای بسیار آشنای روزانه باید با پرداخت هنرمندانه ، تازگی و جذابیت را قرین برنامههای تلویزیونی کنیم . خلق تنوع ازطریق ایجادحرکت: حرکت ، علاقه وتوجه را برمیانگیزد وتنوع تصویری خلق میکند . اما حرکتی که منظور خاصی را دنبال نکند ،چشم نواز نخواهد بود.وقتی کسی بلند میشود وکتابی را از قفسه کتابهای نزدیک خود برمیدارد، حرکت به نظر درست و منطقی میآید و هنگامی که دوربین به سوی متن کتاب حرکت میکند و آن را میگیرد،باز حرکتی با هدف و منظور انجام گرفته است . اما باید مواظب باشیم که حرکات بدون اراده ،بیقصد وهدف وخالی از هرگونه منظور ومفهوم و به اصطلاح زیادی ،بیننده را عصبانی و ناراحت خواهد کرد. ایجاد تنوع به شیوه گزینش نقطه دیدهای متغیر: اگر نمایی طولانی و ساکن را زیادتر ازحد معمول روی صفحه نگه دارید ، علاقه و توجه بیننده را از دست خواهید دادو احساس خواهد کرد که دامنه نگاه او در مورد جنبههای مختلف برنامه ،محدود شده است . همچنین به او فرصت خواهید داد تا به اشکالات و نقصهای احتمالی که از دید شما پنهان مانده توجه کند.و وقتی نقاط دید دوربین را عوض میکنید ،مخاطب نکتههای تازهای از حرکات ، در صحنه و محیط دریافت کرده و شما احساس آزادی در انتخاب تصویر را به او میدهید. ایجاد تنوع با تغییر دادن اندازه نما : به طورکلی نماهای بسته و نزدیک توجه را جلب میکنند . نماهای متوسط پاسخ و واکنش افراد را در قبال یکدیگر مینمایانند و نماهای باز و گسترده محل وقوع رویداد را مشخص میکنند . با ترکیبی از این نماها ،تنوع تصویری خلق خواهد شد.
شرح تصویر از طریق ترتیب قرار دادن اشخاص در قاب تصویر ، میتوان تنوع تصویری خلق کرد ،توجه را متمرکز ساخت وحالت عادی و متداول را ایجاد نمود. ایجاد تنوع با استفاده از تمهیدات وجلوههای ویژه تصویری: در واقع تعداد بیشماری از تمهیدات وجلوههای ویژه با فشار دادن دگمههای خاصی روی میز استودیو در دسترس است . استفاده از جلوههای تصویری بسیار وسوسهانگیز است ؛ بخصوص وقتی که مناسبتی برای به کارگیری آنها نباشد . برخی از این ترفندهای تصویری ،برای مقاصد مهمی کاربرد پیدا میکنند ( مثلا تقسیم صفحه تلویزیون به چند قسمت که در هر قسمت ،در تصویر کوچک جداگانهای ،وقایعی خاص که در نقاط مختلف جهان رخ میدهد ،نشان داده میشود) یا به منظور خنده وتفریح صورت میگیرد . قبل از هر چیز اطمینان پیدا کنید که بیننده شما ، مقصود و منظور شما را از کاربرد این جلوههای تصویری در مییابد. ایجاد تنوع با استفاده از امکانات دوربین تلویزیونی : برخی فنون بسیار کارا در دوربین تلویزیونی تغییرات چشمگیری را خلق میکنند ، تغییر وضوح لنز از روی سیمهای خاردار جلو صحنه به زندانیانی که در عمق قرار دارند،تصویر نمادین بسیار قوی تولید خواهد کرد. اگر این عمل را با تغییر وضوح لنز از گلهای حاشیه بزرگراه به اتومبیلی که در حال حرکت است انجام دهیم ، اگر منظور خاصی از این کار در بین نباشد ، بیمعنی و مفهوم خواهد بود. حفظ تداوم تصویری در تلویزیون تغییر نما حرکت بازیگر تغییر نما دوربین و تدوین در هنگام ضبط تصویربرداری از سوژه درحال حرکت
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد