تعلیم و تربیت لیبرال ، تحت پوشش مفاهیم زیبا و فریبای عقلانیت ، آزادی، تساوی حقوق و برخورد منتقدانه و... به مصاف دین آمده است و دین را به اتهام مقابله با این مفاهیم عامه پسند مورد تهاجم خود قرار میدهد. زمانی دین داری را باوری کورکورانه و صرفا مبتنی بر پیروی از صاحبان قدرت و اندیشه دانستهاند در جهت مقابله با آن به همراه بحث آزادی فرد، اصل خودگردانی را به عنوان ارزشی پایه در تعلیم و تربیت مطرح ساختهاند و بار دیگر از حیثیت و حرمت انسان گفتهاند و هر راهنمایی و ارشادی بویژه ارشاد دینی را شستشوی مغزی و القاء ارزش ها تلقی نمودهاند. زمانی در سایه ارزش عقلانیت ، مقام و منزلت عقل را ارج نهاده، تحکم بیحساب را مردود دانستهاند و دین را از ردیف این تحکمها به حساب آوردهاند و دیگر زمان از دریچه اخلاق وارد شده، حق انسانی را مطرح کردهاند و بر مبنای آن آزادی مطلق بشر حتی در مقابل خدای خویش را شعار خود قرار دادهاند.
تعلیم و تربیت لیبرال و در اصل لیبرالیسم ضمن ادعای آزادی دین در حدود فردی، آموزش آن در مدارس را منافی آزادی، حق شستشوی مغزی نشدن، رشد عقلی و خودگردانی کودک میداند و بر اساس آن از دخالت نظام تعلیم و تربیت در امور دینی پرهیز دارد.با این حساب، جمع بین تربیت دینی و تربیت لیبرال ناممکن مینماید. اسلام لیبرالیسم نیست، اما آن چنان هم نیست که لیبرالیسم آن را میپندارد. تربیت دینی اسلام، تربیت لیبرال نیست اما تربیتی هم نیست که رشد عقلی فرد را محکوم کند و صرفا او را به بررسی از بزرگترها تشویق کند. کافی است در مبادی اولیه این امر و روش مقبول اعتقادات دینی و اصول دین بیندیشیم که جز با استدلال پذیرفتنی نیست.
منابع
شعاری نژاد، علی اکبر، فرهنگ علوم رفتاری، ص 233
بهروز رفیعی، کتابشناسی توصیفی و موضوعی تعلیم و تربیت در اسلام
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد