هر چند برحسی اتفاق میتوانید در یک نمای تلویزیونی که به طور اصولی باید مرکب از صداو تصویر باشد، از صدا صرف نظر کنید، اما این کار را با تصویر نمیتوانید انجام دهید . صفحه خالی از تصویر و سیاه تلویزیون ، به هیچ وجه مطلوب و دلچسب نیست . در عین حال ،برخی موضوعها در زندگی در واقع ویژگی تصویری گویایی ندارند. برای مثال ، به اجرای برنامههای گفتاری یا موسیقی دقت کنید؛ در این گونه برنامهها ، توجه ما معطوف به شکل و شمایل مجریان)) و نوازندگان نیست، بلکه آنچه میشنویم مورد علاقه ماست . توضیحات تصویری مجری و نحوه انگشت گذاری نوازنده روی ساز و غیره ، در حقیقت هیچ سنخیتی با اهداف و مقاصد ذاتی و درونی چنین برنامهای ندارد ( یعنی بحث وگفتگو، جدل و ذات موسیقی ) . در برخی حالات ممکن است تصویر حتی مزاحم درک و دریافت مخاطب از موضوع اصلی و اساسی برنامه باشد. مشکل چیست؟ موضوعات و موقعیتهای بیشماری وجود دارند که نمیتوانیم عامل یا ماده تصویری مناسبی برای توصیف یا توضیح مفهوم آنها بیابیم . این سوژهها به طور ماموس و مادی وجود ندارند،یا اگر هستند به دلایلی ، تصویربرداری از آنها غیرممکن اسم. میخواهیم نگاهی به چند نمونه معمول از این قبیل بیندازیم: - هزینه تصویربرداری بسیارگران تمام میشود. بودجه محدود است؛ لزوم انجام سفری دوردست و مشکلات و مسائل حق امتیاز وجود دارد. - موضوع درباره آینده است. اتفاقاتی که ممکن است در آینده نزدیک یا دور رخ دهند. - ماجرا و رخدادها به پایان رسیدهاند. همهچیز تمام شده است. هیچ اثر و ردپایی باقی نمانده است. - حوادث غیر قابل دسترسیاند. جایی که تصویربرداری و فیلمبرداری مجاز نیست . - موقعیت تصویربرداری غیر عملی است . خیلی خطرناک است ، محل برای تصویربرداری نااستوار یا محدود نشده است. - حوادث تخیلی است. فانتزی ، یا موضوعهای تصوری و فرضیاند. - موضوعها انتزاعیاند. فلسفیاند؛ روحانیاند؛ مفاهیم اجتماعیاند( زیبایی) - موضوعها عمومیاند. درباره هوا، حمل و نقل ، انسان ( برای مثال ، بشریت).
راه حل مشکل یک راهحل ساده و معمولی آن است که یک نفر وسط صحنه بایستد ومطالبی را درباره آنچه نمیتوانیم با تصویر نشان دهیم بگوید. ولی این کار ممکن است کم هزینه و بیدردسر باشد ولی کم میشودکه بیننده آنرا با اشتیاق نگاه کند. درعوض ، میتوانید از راه دیگری با این مشکل کنار بیایید ؛ به طور معمول این کار با جایگزین کردن تصاویر امکان دارد( به این تصاویر نماهای کاغذ دیواری میگویند) - برا تصاویر جایگزین ، از عکس ، طرحهای هنرمندانه ، فیلمهای آرشیوی ، کتاب ، روزنامه، نقاشی و حتی گرافیک رایانهای استفاده کنید. - وقتی از وقایع و اتفاقات آینده صحبت میکنیم ( مثل یک روز جشن یا راهپیمایی سالیانه ) شاید بتوانید از تصاویر موقعیتهای قبلی برای شبیهسازی و ایجاد فضای مورد نظر ، یا نشان دادن شکل و حالت کلی و عمومی آن استفاده کرد. - برخی مواقع میتوانید از یک سوژه جایگزین استفاده کنید؛ مثلا نه همان قایقی که غرق شد،بلکه یکی شبیه آن. - تصاویر مسلسل مربوط به یک موضوع ، تمهید خوبی برای بهرهگیری از تصاویر جایگزین است . مثلا برای گزارش کردن دوران بچگی آهنگسازی که سالهاست دیده از جهان فرو بسته است،میتوانیم نماهاییاز شهر محل تولد او ، یا نماهای بایگانی شده از شهر محل زندگیاش ، یا حتی یک نقشه را نشان دهیم . - میتوان از یکنمای تصویر جایگزین ، برای چندین موضوع مختلف استفاده کرد. مثلا ،خرمن گندمی که بادداده میشود، برای نمایش تصویری از موضوعهایی مثل فراوانی، تجارت، کشاورزی ،... - تقریبا همیشه و درهمهجا میتوان از تصاویر انتزاعی استفاده کرد. درهر موقعیتی ،نماهای بدیع وافسونکننده و موج آب ، سایهها ،بازتابهای نور ، هالهشعاعهای خورشید، تصاویر عیر واضح و ... کاربردهای معمول و متداول دارند.
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد