تمایل انسان به
پرواز مربوط میشود به زمانی که انسانهای ماقبل تاریخ برای اولین بار پرندگان در حال پرواز را مشاهده کردند. بواسطه رویدادهای ثبت شده تاریخی جنبه های مختلف میل انسان به پرواز همواره در مقاطع مختلف
تاریخی نمایان میباشد. یکی از مشهورترین این رویدادهای تاریخی افسانه
یونانی در باره
دادلوس ( Daedalus ) و پسرش
ایکاروس ( Icarus ) می باشد. دادلوس برای رهائی و فرار از
جزیره مینوس ( Minos ) بالهائی از جنس
پر و
موم برای خود و پسرش ایکاروس ساخت. ایکاروس پسر دادلوس پس از پرواز با این بالها و بدلیل اینکه بیش از حد لازم به
خورشید نزدیک شده بود، قسمتی از بالهایش که از جنس موم بود آب شد و موجب سقوط وی در
دریا گردید که این واقعه مرگ وی را نیز بدنبال داشت. علت شکل گیری این افسانه هشدار به کسانی بود که قصد رسیدن به
عرش و خدا را داشتند، و نمونه مشابه این افسانه،
داستان برجهای بابل ( Tower of Babel ) بود که در
انجیل نیز ذکر شده است. به هر حال اینگونه افسانه ها نشاندهنده تمایل انسان به پرواز نیز میباشد.
تاریخ مدرن هوانوردی نشاندهنده تمایلات گسترده ای از این نوع میباشد. طراحان
هواپیماها همواره سعی کرده اند که هواپیماهائی طراحی کنند که بتوانند هرچه سریعتر و بالاتر پرواز کنند، و همچنین راحتتر قابل کنترل باشند. به همین علت روند طراحی موتور هواپیماها به گونه ای بوده است که طراحان به ساختن موتورهای یکپارچه و با قدرت بالاتر اقدام کرده اند، که این تلاش با ساخت
موتورهای بخار آغاز شد و در ادامه به ساختن
موتورهای جت و
موشک ختم گردیده است.
در ادامه این راه هواپیماها به گونه ای ساخته میشوند که هر چه بیشتر بتوانند مقاومت
هوا را خنثی کرده و حتی الامکان در عین حالی که بدنه آنها مقاومتر و سختر ساخته میشوند جنس مواد بکار گرفته شده از آلیاژهای سبکتر نیز باشند. در ابتدا بدنه هواپیما از جنس
کرباس و
چوب ساخته میشد. امروزه هواپیماها از فلز
آلومینیوم، و بطور روزافزونی از الیاف
کربن ( carbon fiber )، بدلیل سبک و مقاوم بودن، ساخته میشوند.
روشهای کنترل هواپیماها نیز پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته است. در ابتدا هواپیماهای اولیه، بخصوص
هواپیماهای بدون موتور ( gliders )، به وسیله حرکت دادن کل بدن، و یا حرکت دادن بالها، کنترل میشدند Wright brothers ) ). در حال حاظر هواپیماهای مدرن و پیشرفته عمدتا توسط
رایانه ( computers ) کنترل میشوند، هواپیماهائی نظیر اف- صدوهفده ( F-117 ) که اگر با رایانه کنترل نشوند قادر به پرواز نخواهند بود.
همچنین ببینید