تاریخ مختصر موتور جت
حمل و نقل هوایی در سال 1950 با استفاده از
توربینهای گازی هوایی به تکامل رسید.
در اواخر سال 1920 یک افسر جوان نیروی هوایی سلطنتی انگلستان بنام فرانک ویتل تصمیم گرفت توربین گازی طراحی کند، و در سال 1930 توربین گازی هوایی یا
موتور جت مستقلاً بوسیله ویتل در انگلستان و هانس فون اوهاین در آلمان توسعه یافت.
با شکست آلمان در جنگ جهانی دوم و موفقیت اولیة ویتل، سازندگان
هواپیما در انگلستان را بفکر تولید
موتور جت انداخت. اولین هواپیمای جت مسافربری دنیا، هواپیمای هاویلند کومت انگلیسی بود.
این هواپیما با 4 دستگاه موتور گاست (ghost) هاویلند مجهز گردیده، و اولین پرواز خود را در سال 1949 انجام داد، و در سال 1952 وارد خدمت شد.
لیکن در سال 1954 مصیبت دامنگیر
کومت گردید و دو فروند از این نوع هواپیما بر فراز دریا و در حالی که حامل مسافر بودند متلاشی شدند. در بازرسی مشخص گردید که کومت از ضعف ساختمان بدنه، ناشی از خستگی فلز صدمه دیده است. هنگامی که اشکال تشخیص داده شد، تعمیرات انجام گردید ونوع بهینه شده هواپیما به خدمت در آمد، اما انگلستان پیشگامی خود را از دست داد. این شکست باندازهای بزرگ بود که انگلیسیها نتوانستند آنرا جبران کنند.
بوئینگ با تجربه بر روی هواپیماهای بمب افکن جت نظامی
B-47 و
B-22
و با ساخت هواپیمای مدل بوئینگ 367
به صف مقدم تولید کنندگان جت رسید، این هواپیما بعدا به هواپیمای تانکر KC-135 وهواپیمای مسافربری 1950 واوایل 1960 بعنوان سالهای طلایی تحقیق و توسعه هوافضایی شناخته شد، در این سالها اولین هواپیماهای بمبافکن جت به نیروهای نظامی پیوستند و اولین جنگندهها و بمب افکنهای مافوق صوت موجودیت یافتند.
منبع مقاله:مجله صنایع هوایی
عکس:راعی